| کد خبر: 236134 |

◄ مشکلات آزادراه تبریز- زنجان؛شاهراه ترانزیتی کشور به اروپا

آزادراه تبریز- زنجان با اینکه بیش از ۱۰ سال از افتتاح آن سپری می‌شود ولی همچنان درگیر نواقص متعدد همچون نبود روشنایی مناسب و کیفیت پایین آسفالت است.

تین نیوز

آزادراه تبریز - زنجان در مردادماه سال ۱۳۹۰ در قالب اولین آزادراه کوهستانی کشور به بهره‌برداری رسید که بعدها به نام آزادراه پیامبر اعظم (ص) نام‌گذاری شد و اکنون یکی از مهم‌ترین و پرترددترین آزادراه‌های مواصلاتی کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، این آزادراه که طولانی‌ترین تونل‌های دوقلوی کشور یعنی تونل‌های دوقلوی شبلی، با طول هرکدام دو هزار و ۵۲۲ متر و عرض ۱۱ متر را در خود جای‌داده است، بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل و ارتباطات جاده‌ای کشور را عهده‌دار است.

با اینکه افتتاح آزادراه تبریز- زنجان تا حد زیادی از تعداد تصادفات و تلفات جاده قدیم این مسیر را کاسته است، اما آنچه سال‌های متوالی است مسافران این مسیر را آزار می‌دهد، وضعیت نامطلوب آسفالت این آزادراه است، به‌طوری‌که در بسیاری از نقاط آن کیفیت آسفالت، به‌مراتب پایین‌تر از کیفیت آسفالت در بعضی مناطق روستایی کشور است.

دست اندازهای خطرناک در شاهراه ترانزیتی کشور

یکی از فعالان عرصه حمل و نقل آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آزادراه تبریز- زنجان گفت: این آزادراه با اینکه مسیری ترانزیتی و مهم است ولی دست اندازهای خطرناک در این مسیر مشهود است.

اسماعیل حبیبی افزود: وقتی خودروها با سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در این آزادراه حرکت می‌کنند، مواجه شدن با دست اندازهای عمیق وضعیتی خطرناک و مهلک را به ارمغان می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه آزاد راه تبریز زنجان از همان روزهای ابتدایی افتتاح و بهره برداری، درگیر حواشی و مشکلات خاصی بود، افزود: در آن سال‌ها مشکل اصلی تأمین امنیت این مسیر بود ولی اکنون مشکلات به وضعیت آسفالت و روشنایی مسیر مربوط می‌شود.

حبیبی با اشاره به اینکه به دلیل عدم تأمین روشنایی و کیفیت بسیار پایین آسفالت، بارها شاهد بروز تصادف در این محور بوده‌ایم، گفت: این درحالی است که در این مسیر یکی از گران‌ترین عوارضی‌های کل کشور از رانندگان دریافت می‌شود.

آزادراهی که با نزدیک شدن به تبریز مشکلاتش بیشتر می‌شود

یکی از رانندگان تبریزی در خصوص مشکلات آزادراه تبریز- زنجان و وضعیت پایین آسفالت این مسیر گفت: از تهران که به سمت زنجان حرکت می‌کنیم کیفیت مسیر عالی و مشکلی نیز وجود ندارد.

با نزدیک شدن به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز شاهد افت کیفیت آسفالت و افزایش تعداد دست اندازها در مسیر هستیم

رضا صالح پور ادامه داد: ولی این وضعیت بعداز گذر از زنجان به سمت تبریز متفاوت می‌شود و با نزدیک شدن به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز شاهد افت کیفیت آسفالت و افزایش تعداد دست اندازها در مسیر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در این آزادراه با نزدیک شدن به تبریز مشکلات بیشتر می‌شود، گفت: علی‌رغم اینکه در طول سال‌های اخیر شاهد لکه‌گیری‌های متوالی هستیم اما انگار حکایت چاله‌های آزادراهی تمامی ندارد.

این راننده که به گفته خودش هر ماه در این مسیر چند بار تردد دارد، افزود: هر سال چندین مرتبه عوارض این آزادراه افزایش می‌یابد و متولیان امر نیز می‌گویند باید برای تأمین هزینه لکه‌گیری و بهسازی آسفالت این آزادراه عوارض از مسافران اخذ شود.

البته آسفالت تنها مشکل این آزادراه نیست و نبود روشنایی و نداشتن خط کشی در بسیاری از مسیر به دغدغه رانندگان تبدیل شده است به خصوص اینکه این مسیر ترانزیتی بوده و روزانه صدها کامیون و تریلی داخلی و خارجی در این مسیر تردد می‌کنند.

آسفالت محدوده بستان آباد و هشترود اسفناک است

یکی از شهروندان هشترودی که هر روز برای کار به تبریز می‌آید و از آزادراه تبریز- زنجان تردد می‌کند، به خبرنگار مهر گفت: آسفالت محدوده بستان آباد و هشترود اسفناک است و متأسفانه لکه گیری های انجام شده نیز دردی را دوا نکرده و در فصل زمستان با انجام نمک پاشی وضعیت بدتر می‌شود.

مهدی اسدزاده افزود: بی کیفیت بودن آسفالت، نبود علائم و تقاطع‌های غیر همسطح، نشست‌های غیر فنی عقبه‌های پل‌ها، فقدان سیستم روشنایی و نیز کمبود مجموعه‌های خدماتی و رفاهی در این مسیر همیشه در طول این سال‌ها مشکل آفرین بوده است.

وی ادامه داد: نبود گاردریل در برخی قسمت‌های مسیر، مشکلات روشنایی و همچنین کیفیت بسیار پایین آسفالت ما را به سطوح رسانده و برای جان مردم خطرآفرین شده است.

قسمت‌هایی از مسیر آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت ندارد

یکی دیگر از شهروندان تبریزی در خصوص آزادراه تبریز- زنجان به خبرنگار مهر گفت: این مسیر علاوه بر آنکه وضعیت آسفالت خوبی ندارد بلکه در بخش‌هایی نیز تلفن‌های همراه آنتن ندارند و اینترنت نیز در بخش زیادی از مسیر قطع است.

مشکلات عدیده ای که در این آزاد راه وجود دارد بسیار تأسف بار است و پس از گذشت چند سال هنوز اقدام مؤثری برای حل آنها در نظر گرفته نشده است

رقیه علیپور ادامه داد: باید منتظر ماند و دید در نهایت تکلیف این آزاد راه چه زمانی مشخص شده و آیا مشکلات این مسیر مهم ترانزیتی در دولت سیزدهم برطرف خواهد شد یا خیر.

وی گفت: مشکلات عدیده ای که در این آزاد راه وجود دارد بسیار تأسف بار است و پس از گذشت چند سال هنوز اقدام مؤثری برای حل آنها در نظر گرفته نشده است.

علیپور افزود: در نقاط مه گیر، پارکینگ‌ها، گردنه‌های نصیر آباد و موسی بلاغی در این مسیر به طور کامل ظلمانی و تاریک است.

وقتی وزیر روحانی از وضعیت آزادراه خجالت کشید

البته همین چند ماه پیش وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی از وضعیت آزادراه تبریز- زنجان ابراز خجالت کرد و در بازدید از این مسیر گفت: به عنوان وزیر از وضعیت آزادراه زنجان - تبریز خجالت می‌کشم چرا که در این آزادراه به واسطه عدم دریافت صحیح عوارض، نگهداری به درستی انجام نشده است.

ولی با گذشت چند ماه از این ابراز خجالت آقای وزیر خبری از بهبود اوضاع نشد تا اینکه دولت جدید روی کار آمد.

آزادراه در محدوده تبریز و تونل شیبلی ایمن سازی می‌شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آزادراه تبریز- زنجان گفت: مشکلات این مسیر را قبول داریم و تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر نواقص این محور مهم در شمالغرب کشور تکمیل شود.

همه امکانات و تجهیزات راهداری بسیج شده تا مشکلات آزادراه تبریز- زنجان به حداقل برسد

اروجعلی علیزاده با تاکید بر اینکه این آزادراه در محدوده تبریز و تونل شیبلی ایمن سازی می‌شود، افزود: همه امکانات و تجهیزات راهداری بسیج شده تا مشکلات آزادراه تبریز- زنجان به حداقل برسد.

وی ادامه داد: برای انجام این پروژه‌های بهسازی رانندگان هم اکنون از مسیر قدیمی جاده تبریز- بستان آباد استفاده می‌کنند.

علیزاده ابراز داشت: عملیات روکش آسفالت، لکه گیری و درزگیری، تسطیح حریم و رگلاژ شانه راه، تعمیر، تعویض و نصب تابلوهای ایمنی و ترافیکی، تعمیر و نصب گاردریل و حفاظ‌های بتنی، لایروبی و تنقیه پل‌ها در حال انجام است.

گفتنی است آذربایجان‌شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.

مردم آذربایجان شرقی منتظر هستند تا عملکرد دولت جدید را در خصوص پروژه‌های راهسازی این استان و به خصوص آزادراه تبریز- سهند نظاره کنند و امیدوارند تا این مشکلات در دولت سیزدهم به حداقل برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.