معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی؛
◄ شرکت راه آهن مستقل و بی طرف نیست و نمی تواند تنظیم گر حوزه ریلی باشد
نهاد تنظیم گر در بخش ریلی باید مستقل از این حوزه تعریف شود و شرکت راه آهن به دلیل در اختیار داشتن لکوموتیو و مدیریت سیر و حرکت، نمی تواند رگولاتور مستقل حوزه ریلی باشد.
معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: نهاد تنظیم گر در بخش ریلی باید مستقل از این حوزه تعریف شود و شرکت راه آهن به دلیل در اختیار داشتن لکوموتیو و مدیریت سیر و حرکت، نمی تواند رگولاتور مستقل حوزه ریلی باشد.
به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی زاده در نشست رگولاتوری بخش ریلی ؛ چالش ها و فرصت ها بیان کرد: معتقدم نهاد تنظیم گری حوزه ریلی ، در بخش فنی و بخش اقتصادی باید یکجا باشد و به صورت یکپارچه عمل کند. اگر این نهاد تنظیم گر از بعد فنی جدا باشد، می تواند فشارهایی را اعمال کند و در بخش اقتصادی که همان حوزه ای است که شرکت های ریلی فعالیت می کنند، اختلالاتی ایجاد کند.
وی تصریح کرد: در تعریف یک نهاد تنظیم گر کارآمد در حوزه ریلی باید به حفظ بی طرفی و استقلال این نهاد توجه ویژه ای داشته باشیم. شرکت راه آهن به دلیل در اختیار داشتن لوکوموتیو و واگن و خصوصا به دلیل در اختیار داشتن مدیریت سیر و حرکت، نمی تواند نهاد مستقل و بی طرف برای تنظیم گری حوزه ریلی باشد.
معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان این که شکل دادن به نهاد تنظیم گر کارآمد در حوزه ریلی نیازمند اعتقاد واقعی متولیان اقتصاد کشور و مدیران شرکت راه آهن به واگذاری امور به بخش خصوصی است، افزود: شاید باور آن دشوار باشد اما همین امروز هم در شرکت راه آهن مدیرانی هستند که معتقدند خصوصی سازی در این شرکت اشتباه بوده و خصوصی سازی را زیر سوال می برند. بر اساس همین تفکر در خصوصی سازی شرکت تراورس کارشکنی هایی انجام شد و این شرکت را به راه آهن برگرداندند در حالی که اگر مطالبات این شرکت را پرداخت می کردند، تراورس به مشکل دچار نمی شد.
تقی زاده این را هم گفت که در ایران با توجه به شرایط خاصی که در کشور داریم تاسیس نهاد مستقل بسیار سخت است و این هم یکی از چالش های تنظیم گری حوزه ریلی در ایران است. اگر به کشورهایی مثل انگلیس که در تنظیم گری حوزه ریلی موفق عمل کرده اند نگاهی داشته باشیم می بینیم که ضوابط و مقررات به گونه ای در این کشورها بنیانگذاری شده که حامی استقلال و بی طرفی نهاد تنظیم گر است.
انتهای پیام
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.