دستورات ویژه رهبر معظم انقلاب سواحل مکران را در مسیر توسعه قرار داد
معاون بندری و اقتصادی ادارهکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دستورات و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب سواحل مکران را در مسیر توسعه قرار داده و این روزها چابهار آینه تمامنمای تحقق آرمانهای انقلاب و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است.
معاون بندری و اقتصادی ادارهکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دستورات و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب سواحل مکران را در مسیر توسعه قرار داده و این روزها چابهار آینه تمامنمای تحقق آرمانهای انقلاب و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش تین نیوز، حسین شهدادی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در دوره رژیم پهلوی اکثر مناطق کشور، بویژه مناطق دور از پایتخت درگیر عقب ماندگی، فقر و گرسنگی بودند که جنوب شرق کشور نیز از این قاعده مستثنی نبود و بندر چابهار عملا وجود خارجی نداشت.
وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط در منطقه تغییر کرد بویژه با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نگاه ها به ایجاد و توسعه بندر چابهار معطوف شد.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بندر چابهار قبل از انقلاب یک بندر ساده و فاقد منطقه آزاد در جنوب شرق ایران بود به طوریکه بیشتر نیروهایی که در این بندر بویژه در بخش درمان وجود داشتند متعلق به کشورهای همسایه و آسیا بود.
وی ادامه داد: اما با پیروزی انقلاب و اجرای فرامین امام راحل(ره) برای داشتن یک کشور مستقل و توسعه یافته توجه به همه نقاط ایران توسط دولت ها زیر سایه امام و رهبری انجام گرفت به گونهای که امروز شاهد پیشرفت و گسترش در همه جای این سرزمین هستیم.
شهدادی گفت: امروز بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ظرفیت های بالقوه به یک کانون نوین و اصلی تجارت و صنعت در ایران و آسیای میانه تبدیل شده و قدرت های اقتصادی نظیر چین، هند، پاکستان و حوزه خلیج فارس با افتخار برای توسعه خود در آن سرمایه گذاری می کنند.
وی بیان کرد: شکوفایی و بهره برداری از ظرفیتهای بی شمار منطقه آزاد چابهار در حوزه شیلات و محصولات آبزی پروری، صنعت و گردشگری در کنار وجود موقعیت استراتژیک در منطقه با داشتن ۲مرز حساس آبی و خاکی در جنوب شرق ایران، باعث شده تا پس از اعلام معافیت این بندر از تحریم های آمریکا به یک نقطه طلایی برای توسعه و دستیابی کشورهای آسیایی به بازار جهانی فراهم شود.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ایجاد مراکز مختلف آموزشی و دانشگاهی برای همه اقشار شرایط را برای تربیت نیروی انسانی بومی فراهم کرده است و امروز از سایر کشورها برای کار و درمان به چابهار مهاجرت و سفر می کنند.
وی گفت: شرایط استثنایی امروز بندر چابهار در جنوب شرق ایران به عنوان تنها بندر اقیانوسی که شاهد حضور کشتی های غول پیکر تجاری و صنعتی هستیم همه به برکت انقلاب اسلامی است.
شهدادی با بیان اینکه سال ۱۳۶۲ عملیات احداث بندر چابهار شروع و در سال ۶۳ به بهرهبرداری رسید افزود: به دلیل دور بودن این بندر از تیررس جنگنده های عراقی و بمباران بنادر امام خمینی(ره) و بندرعباس توسط عراقی ها، اهمیت بندر این منطقه به عنوان یک بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و دسترسی به آب های آزاد افزایش یافت و کشتی های تجاری بویژه کشتی های حامل کالاهای اساسی رهسپار این منطقه جهت تخلیه شدند.
وی بیان کرد: در سال های جنگ بندر چابهار به عنوان یک بندر کاملا ایمن جهت تخلیه و واردات کالاها مورد استفاده قرار گرفت.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت و جایگاه بندر چابهار در دوران ابتدای انقلاب تصریح کرد: این بندر در چهار دهه گذشته فراز نشیب زیادی داشت و در سالهای اولیه انقلاب با توجه به جنگ تحمیلی این بندر تاسیس و عملیاتی شد.
وی ادامه داد: در اواخر دهه دوم انقلاب مطالعات طرح های توسعه ای بندر چابهار انجام و در دهه سوم عملیات اجرایی آغاز شد.
شهدادی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب به توسعه سواحل افزود:در سال ۱۳۹۶ اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار افتتاح شد و با عنایت به منویات رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته در خصوص توسعه سواحل مکران، توسعه این بندر از اولویتهای ملی کشور بوده است.
وی تصریح کرد: هماینک بندر چابهار با درافت ۱۶.۵ متر امکان پهلودهی و تخلیه کشتی های بزرگ را دارد و دارای تجهیزات و جرثقیل های پیشرفته تخلیه و بارگیری، مکنده های تخلیه غلات است.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش بهره وری در بندرچابهار اظهارداشت: از جمله مهمترین اقدامات در این بندر استخدام نیروهای متخصص و اکثرا بومی در زمینه دریایی و بندری در قالب ساختار اداری آن بود.
وی ادامه داد: بهره برداری از فاز یک طرح توسعه بندر با مبلغ سرمایه گذاری افزونبر یک میلیارد دلار و با امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی های با درافت ۱۶.۵ متر و ایجاد چندین پست اسکله کانتینری صد هزار تنی، کالای فله و ایجاد پسکرانه های بندری ( انبار رو باز و رو بسته – محوطه های نگهداری کالا)، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای برنامه های توسعه ای در بندر، ایجاد تفاهم نامههای همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه هند، افغانستان، کشورهای آسیای میانه از جمله این موارد در این سالهای اخیر بوده است.
شهدادی افزود: همچنین بندر به جرثقیل های مدرن ساحلی جهت تخلیه و بارگیری کالاها و دستگاههای مکنده جهت تخلیه و بارگیری غلات تجهیز شده است.
وی عنوان کرد: بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال ۱۳۹۶ و ادامه فعالیت در راستای بهره برداری از فازهای بعدی طرح توسعه که زمینه ساز اصلی و پایه اصلی توسعه همه جانبه جنوب شرق کشور است.
معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:هماینک بندر چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک در منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی تصریح کرد: از لحاظ جایگاه و اهمیت بندر چابهار در جایگاه سوم بعد از بنادر امام خمینی(ره) و شهید رجایی قرار دارد و ۲۰ درصد از کالاهای اساسی کشور مانند گندم، جو و ذرت از طریق بندر چابهار تخلیه و در پهنه شرقی کشور توزیع می شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.