| کد خبر: 204270 |

بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی حق ایران است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ادعای مقام‌های اوکراین و کانادا برای در اختیار داشتن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی سقوط کرده در ایران، گفت: بر اساس تمام قوانین بین‌المللی، خواندن و در اختیار داشتن جعبه سیاه این هواپیما ‌حق جمهوری اسلامی است.

تین نیوز

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ادعای مقام‌های اوکراین و کانادا برای در اختیار داشتن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی سقوط کرده در ایران، گفت: بر اساس تمام قوانین بین‌المللی، خواندن و در اختیار داشتن جعبه سیاه این هواپیما ‌حق جمهوری اسلامی است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام  مجتبی ذوالنوری روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری جلسه شورای اداری قم در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: بر اساس قوانین بین‌المللی هیچ اجباری در اینکه جمهوری اسلامی جعبه سیاه را به کشور دیگری تحویل دهد، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دنبال تامین تجهیزات خواندن این جعبه سیاه است،‌ادامه داد: طبق قانون خواندن این جعبه در اختیار ایران است ولی در صورت تامین نشدن این تجهیزات و ابزار،‌ با توجه به اینکه جعبه سیاه باید با نظر ایران خوانده شود، می‌توانیم از کشورهای دیگر برای خواندن جعبه سیاه هواپیما دعوت و در این زمینه مشارکت کنند.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های کشوری درحال بررسی هستند و در صورت نیاز اگر لازم به تحویل جعبه سیاه به کشور دیگر و یا مشارکت کشورهای دیگر برای خواندن این جعبه باشد،‌ این موضوع با تشخیص جمهوری اسلامی انجام می‌شود و تصمیم در این زمینه حق ایران است.

ذوالنوری ادامه داد: مسئولان دنبال تهیه تجهیزات مربوطه برای خواندن جعبه سیاه هستند چرا که این کار نیاز به فناوری و تجهیزات خاصی است و اگر این تجهیزات فراهم نشود این جمهوری اسلامی است که برای خواندن این جعبه تصمیم می‌گیرد.

وی با اشاره به ادعای مقام‌های اوکراینی برای دریافت جعبه سیاه هواپیما و خواندن آن، ادامه داد: آن‌ها نمی‌توانند مطالبه‌گری کنند بلکه می‌توانند با نظر جمهوری اسلامی همکاری  داشته باشند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: تعیین زمان دقیقی که طول می‌کشد این جعبه خوانده شود، در شرایط کنونی ممکن نیست.

بویینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه جاری تهران را به مقصد «کی‌یف» پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران آن به شهادت رسیدند.

صبح شنبه ۲۱ دی‌ماه جاری،‌ ستاد کل نیروهای مسلح ایران تاکید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت شلیک پدافند هوایی قرارگرفته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.