| کد خبر: 243697 |

◄ راه آهن جاده نیست که هر شرکت چند لکوموتیو بخرد و در آن براند

در حالی که برخی کارشناسان پیشنهاد می دهند صنایع بزرگی چون فولاد سازان به حوزه خرید کشنده‌ های ریلی وارد شده و عملیات سیر بار خود را انجام دهند، برخی دیگر این پیشنهاد را غیر قابل اجرا می دانند.

تین نیوز

در حالی که برخی کارشناسان پیشنهاد می دهند صنایع بزرگی چون فولاد سازان  به حوزه خرید کشنده‌ های ریلی وارد شده و عملیات سیر بار خود را انجام دهند، برخی دیگر این پیشنهاد را غیر قابل اجرا می دانند.

به گزارش تین نیوز، در چند ماه گذشته بحث های مختلفی در مورد تعداد لکوموتیوهای فعال در شبکه ریلی مطرح شده است.

در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد، دیدگاه افرادی که معتقدند کمبود لکوموتیو وجود دارد و دیدگاه افرادی که می گویند در شرایط فعلی با کمبود لکوموتیو «در سرویس» مواجه هستیم اما با کمبود لکوموتیو مواجه نیستیم.

بیشتر بخوانید:

آیا کمبود لکوموتیو وجود دارد؟

برای جبران کمبود لکومویتو برخی کارشناسان پیشنهاد می دهند در کوتاه مدت برای بهبود وضعیت شبکه حمل و نقل ریلی، سرمایه گذاری در حوزه خرید کشنده‌های ریلی جدید از سوی فولادسازان و دیگر صنایع بزرگ مشتری راه آهن از یک سو و از سوی دیگر، اعطای حق بهره برداری از این کشنده‌ ها به بخش خصوصی، صورت گیرد. به بیان دیگر، راه آهن اجازه دهد مثلا ذوب آهن با خریداری کشنده‌ های ریلی مخصوص به خود، عملیات سیر بار خود را انجام دهد.

در پاسخ به این پیشنهاد برخی کارشناسان نیز با تاکید بر این که می توان به جای هزینه کردن در خرید لکوموتیو نو، منابع محدود را صرف تقویت زیرساخت های نگهداری و تعمیرات کرد (افزایش راندمان تعمیرات) و در صورت وجود نیاز مازاد بر آن، نسبت به نوسازی اقدام شود، می گویند: اینکه صنایع بزرگی چون فولادسازان بتوانند با ورود به این حوزه و خرید کشنده‌ های ریلی، علاوه بر بهبود وضعیت شبکه ریلی به بهبود کسب و کار خویش نیز کمک کنند پیشنهاد خیلی خوبی است. اما چطور می شود ذوب آهن با خریداری کشنده، عملیات سیر بار خود را انجام دهد؟

به گفته آنان برای مثال اگر قرار باشد فولاد مبارکه هم با خریداری کشنده، عملیات سیر بار خود را انجام دهد و مجتمع چادرملو،  مجتمع سنگان و فولاد خوزستان و فولاد آذربایجان و فولاد گیلان و . . .  هم با خریداری کشنده، عملیات سیر بار خود را انجام دهند، در آن صورت کنترل ترافیک با چه کسی خواهد بود؟ چه کسی تعیین خواهد کرد که هر بلاک به قطار کدام شرکت اختصاص پیدا کند؟ چه کسی تعیین خواهد کرد که هر کدام از خطوط ایستگاه به ناوگان کدام شرکت اختصاص پیدا کند؟ چه کسی تعیین خواهد کرد که . . .

این کارشناسان معتقدند، باید اذعان داشت که راه آهن جاده نیست که هر کسی چند تا واگن و لکوموتیو بخرد و در آن براند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    ما نمیخواهیم چرخ را دوباره اختراع کنیم. اگر شرکتهای متعددی لکوموتیو داشته باشند هیچ منعی ندارد و میتوان بر حسب مقررات از پیش تعیین شده شرایط سیر و حرکتی قطارهای با مالکیت هر کدام را مدیریت نمود و این موضوع در کشورهای مختلفی تجربه شده است

  • سعید قصابیان 2 0

    سروران عزیز لطفا دقت بفرمایید که روی صحبت این گزارش کمبود لکوموتیو نیست و اینکه شرکت های خصوصی لکوموتیو تامین بکنن یا نکنن هم نیست. اصل حرف این گزارش اینه که اگر شرکت خصوصی لکوموتیو تامین کرد سیر و حرکت اون با کی باشه؟ میپرسه چطور ممکنه هر شرکتی یک قطار تشکیل بده و خودش راسا سیر و حرکت رو انجام بده .
    توجه بفرمایید که علت طرح چنین ایده ای اون هست که اولا سیستم سیر و حرکت راه اهن بسیار فشل عمل میکنه و ثانیا در شرایط فعلی مالک لکوموتیو اختیار سیر تجهیز خودش رو نداره و ریش و قیچی در دست راه اهن هست.
    بنظر من فعلا شرایط فراهم نیست که هر شرکتی چند تا قطار تشکیل بده و در خطوط برونه .بی نظمی و آشوب خواهد شد.
    اما همانطور که در بالا اشاره کردند امکان ایجاد نطام سیر و حرکتی که قطار ها توسط مالکین هدایت بشن وجود داره اما باید در مورد اون فکر کرد و این نطام رو طراحی و بصورت مرحله ای پیاده کرد.

  • ناشناس 1 0

    همین مشکل در وزارت نیرو دوره قبل داشتیم ، ساخت نیروگاه و فروش برق ممنوع ماند ، همچنین صادرات برق ممنوع بود همه باید به شرکت توزیع میفروختند.

    یعنی طبق قانون اگر شما ژنراتور بخری و به همسایه ات بفروشی طبق قانون جرم کرده ای !!


    نتیجه ان نه وزارت نیرو نیروگاه جدید ساخت ، نه بخش خصوصی رغبت کرد ، حتی فولاد سازان ، پتروشیمی ها و .... که علاقه به نیروگاه مستقل داشتند مجبور به خرید برق از شرکت توزیع میکردند.



    نتیجه لازم ۸ میلیارد دلار طبق بعضی برآورد ها خسارت قطع برق به صنایع فولاد سیمان و ... هست!!



    بنظر من اینجا یک کج سلیقگی هست ، وظیفه دولت اپراتوری و نظارت و رگولاتوری هست . بگذاریم فولاد و سایر صنایع در قالب شرکت های حمل و نقلی خود ، لوکوموتیو بخرند اما نظارت و اپراتوری مجوز حرکت با دولت باشد .


    الان در فرودگاه ها هم ، هواپیما ها خصوصی هستند برج مراقبت دولتی هست ، لزوما دولت در همه اجزا دخالت نمیکند . تجربه وزارت نیرو نشان میدهد اگر ما فضا رقابتی و آزاد نکنیم ، به همان بلا و خسارات قطعی برق مواجه میشویم . قوانین باید در جهت رفع انحصار و کاهش دخالت دولتی و بیشتر نقش نظارتی و رگولاتوری باشند .