| کد خبر: 257244 |

◄ بار ترانزیتی روسیه با خط آهن سرخس بافق بندرعباس قهر است؟

امضای قرارداد راه آهن رشت آستارا با توجیه رونق ترانزیت ریلی و حمل بار از روسیه تا بنادر جنوبی ایران انجام شده است اما سوال اینجاست که چرا بار روسیه روی خط آهن موجود فعلی (خط آهن سرخس – بافق – بندر عباس ) حمل نمی شود؟

تین نیوز

امضای قرارداد راه‌ آهن رشت آستارا با توجیه رونق ترانزیت ریلی و حمل بار از روسیه تا بنادر جنوبی ایران انجام شده است اما سوال اینجاست که چرا بار روسیه روی خط آهن موجود فعلی (خط آهن سرخس – بافق – بندر عباس ) حمل نمی شود؟

به گزارش تین نیوز، ضرورت تعریف پروژه های عمرانی در ایران بر اساس اولویت های اقتصادی و توجیه پذیری و بازگشت سرمایه بر کسی پوشیده نیست اما در بعضی از پروژه ها این الزامات مورد توجه قرار نمی گیرد.

این امر موجب می شود بعضا سرمایه های کشور به پروژه هایی اختصاص یابد که توجیه اقتصادی آنها زیر سوال است. هدر رفت سرمایه در شرایطی که ایران با کمبود منابع و رشد منفی سرمایه گذاری مواجه است، موضوعیست که کارشناسان نباید از کنار آن به سادگی عبور کنند و در این زمینه به مسئولان هشدارهای لازم را ارائه کنند.

اخیرا نشستی با موضوع ترانزیت ریلی در دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی برگزار شد و ابعاد این موضوع و چالش ها و فرصت های آن به بحث و بررسی صاحبنظران گذاشته شد. محمدرضا حدادی پژوهشگر اقتصادی در این نشست موضوعات قابل تاملی درباره ترانزیت ریلی و خصوصا پروژه رشت آستارا مطرح کرد.

وی با بیان این که عده ای تلاش می کنند این پروژه را مورد تایید مقام معظم رهبری نشان دهند، اظهار کرد: بیانات ایشان نشان می دهد حمایت خاصی از این پروژه خاص نداشته اند و نباید از مقام ولایت در حوزه هایی که نیاز به بررسی و نقد کارشناسی دارد، هزینه کرد.

حدادی با اشاره به پروژه هایی که در کشور بدون توجیه اقتصادی لازم به اجرا درآمده است بیان کرد: پروژه های عمرانی که با تبلیغات فراوان به عنوان پروژه های پر اهمیت نشان داده می شوند اهمیت و توجیه اقتصادی آنها معمولا محل شک و تردید است و اگر پروژه عظیم باشد و لازم باشد سرمایه کلانی به آن اختصاص یابد قطعا باید بررسی های دقیقی درباره توجیه اقتصادی آن انجام شود. به عنوان مثال  کریدور شمال جنوب همین الان هم ایجاد شده ولی از آن استفاده نمی‌کنیم.

وی درباره پروژه رشت آستارا اظهار کرد: اگر بار ترانزیتی روسیه بخواهد از مسیر ایران عبور کند، مسیر ترانزیت ریلی آن در حال حاضر موجود است و بار می تواند - در صورت وجود – از شرق دریای خزر و محور سرخس بافق بندرعباس به بنادر جنوبی ایران ترانزیت شود.

  حدادی تصریح کرد: سال گذشته از مسیر ریلی سرخس – بافق - بندر عباس ۱۱ هزار کیلومتر مسیر تراتزیت روس‌ها را کاهش دادیم و اگر بار وجود داشته باشد قاعدتا می تواند روی همین ریل بیاید.

بر این اساس، این پژوهشگر اقتصادی سوال درخور تاملی را مطرح کرده است که لازم است طراحان پروژه ریلی رشت آستارا به آن پاسخ دهند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    بد نیست بعضی کارشناسان و تحلیلگران یک نقشه زمین جلوی خود قرار بدهند و بعد تحلیل کنند چون اینجوری که معلوم است جغرافیا را خوب بلد نیستند که اگر بلد بودند کریدور شمال جنوب را در حد راه ترانزیتی بین ایران و روسیه کوچک نمی کردند یکم فکر به اینکه چرا به این مسیر سوئز خشک هم می گویند شاید بهشون کمک می کرد ! عجیب است که این دست کارشناسان و تحلیلگران نمی دانند که ساخت این کریدور , توصیه کهنه سازمان ملل است و یک طرح جهانیه نه راه ارتباطی بین دو کشور ! در جنوب شرق این کریدور قدرت های شرق آسیا , هند و پاکستان و ... را داریم و در شمال این کریدور قاره اروپا و اصلا کارایی یکم این کریدور اقتصادی نیست سیاسی است برای شکستن تحریم ها و اجبار غرب به پذیرفتن حقوق ایران و برای اینکه کمک کند تا بعضی کشورهای منطقه منطقی تر تصمیم بگیرند و به فکر منافع منطقه باشند نه به فکر منافع قدرت های فرامنطقه ایی و از سطح تنش ها و شرارت های این کم شود ما این کریدور را می سازیم که هر کشوری خواست زمان و هزینه ترانزیتش را حتی تا نصف کاهش دهد از آن استفاده کند به شرط احترام به استقلال و حقوق ایران و ایرانی در دنیا و امریکایی ها هم سر همین مسائل رسما از ساخت این کریدور ابراز ناراحتی و خشم کردند .

    • محمد 0 0

      اصلا ما خریم و نمیفهمیم روسا هم
      نمیفهمن که خط اهنشونو از بندرعباس بکشن یا از چابهار بکشن؟؟؟
      بعضیا فقط می خوان با هر پیشرفتی مخالفت کنن کارشون همینه.
      حالا اگه ایران این کریدور رو
      نمی گرفت همین سایت ها و تحلیلگران دلواپس می اومدن از بی تدبیری می گفتن

  • حسین 0 0

    مسیله بوداراست واقعا چراروسها باروبنه خودرا ازسرق خزربه ایران وازچاه بهار انتقال نمیدندواقعاچرا?