| کد خبر ۲۹۷۰۹۷
کپی شد

◄ هزینه بالای خدمات فرودگاه نجف؛ نگرانی زائران و چالش برای ایرلاین های ایرانی

بالا بودن هزینه های خدمات فرودگاهی در نجف، به ویژه در ایام اربعین، انتقادهایی را در میان کارشناسان و فعالان صنعت هوایی ایران به دنبال داشته است. هر مسافر هوایی در این ایام بین شش تا هشت میلیون تومان صرف هزینه های فرودگاهی می کند، رقمی که شرکت های هواپیمایی را با سود کم یا حتی زیان مواجه می کند و باعث شده سازمان هواپیمایی کشوری برای کاهش آن با طرف عراقی رایزنی هایی انجام دهد.

هزینه بالای خدمات فرودگاه نجف؛ نگرانی زائران و چالش برای ایرلاین های ایرانی
تین نیوز |

هزینه های فرودگاه نجف از مدت ها پیش مورد بحث کارشناسان صنعت هوایی بوده است. هزینه های سوخت و خدمات هندلینگ (خدمات تسهیل و مدیریت پروازها و مسافران) این فرودگاه را در رده فرودگاه های گران جهان قرار داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  مدیرکل استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری نیز اخیرا گفته که فرودگاه نجف، به عنوان یک فرودگاه محلی، یکی از گران ترین فرودگاه ها در دنیا به شمار می آید و خدمات فرودگاهی آن جزو خدمات گران قیمت است.

در ایام اربعین، هر مسافر ایرانی به طور میانگین شش تا هشت میلیون تومان برای خدمات فرودگاهی نجف پرداخت می کند که بخش عمده ای از قیمت بلیت را تشکیل می دهد. مدیرکل استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری و برخی کارشناسان تأکید کرده اند که این رقم بالا است و پروازهای اربعینی حتی برای برخی شرکت های هواپیمایی سودآور نبوده است.

عادل نورعلی، عضو انجمن شرکت های هواپیمایی، اعلام کرد که ۴۰ تا ۴۵ درصد از قیمت بلیت های اربعینی ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومانی، صرف هزینه های فرودگاه نجف می شود. معاون سازمان هواپیمایی کشوری نیز از پرداخت متوسط ۸۰ دلار به طرف عراقی به ازای رفت و برگشت هر مسافر خبر داد.

علت این هزینه ها، مدیریت خصوصی فرودگاه نجف و خودگردانی آن در سیاست های مالی، افزایش تقاضا در ایام اربعین و هزینه های نشست و برخاست، سوخت گیری و تخلیه و بارگیری عنوان شده است. با این حال، کارشناسان صنعت هوایی معتقدند که هزینه ها غیرمنطقی نیست و نرخ بلیت ها باید متعادل شود تا هم منافع مسافران و هم پایداری اقتصاد ایرلاین ها حفظ شود.

حمید غوابش، کارشناس صنعت هوایی، با اشاره به توافقات دوجانبه هوایی بین ایران و عراق توضیح داد که بیش از سهمیه ۱۲۰ پرواز هفتگی، رویالیتی اضافی باید پرداخت شود که به افزایش هزینه ها منجر می شود. وی افزود: «دولت نباید در نرخ گذاری دخالت کند و نرخ ها باید بر اساس میزان تقاضا تعیین شود.»

رویالیتی هزینه پرواز را بالا می برد

غوابش با بیان اینکه رویالیتی هزینه پرواز را بالا می برد گفت: در ایامی مانند اربعین که متقاضی زیادی برای نجف وجود دارد طبیعتا  این عدد از  ۱۲۰ پرواز در هفته بیشتر می شود و باید رویالیتی بپردازیم که این رویالیتی هزینه پرواز را بالا می برد. بنابراین یکی از دلایل افزایش هزینه ها، افزایش تقاضا است.

وی در پاسخ به اینکه گفته می شود شرکت های هواپیمایی باید به ازای هر مسافر شش تا هشت میلیون تومان به فرودگاه نجف هزینه خدمات پرداخت کنند و آیا نباید این مقدار کاهش پیدا کند تا این پروازها برای شرکت های هواپیمایی داخلی هم صرفه اقتصادی داشته باشد؟، گفت: دولت نباید در نرخ گذاری دخالت می کرد و باید اجازه داده می شد براساس تقاضا نرخ ها تعیین شود.

غوابش عنوان کرد: سه درصد از جمعیت زوار می توانند با هواپیما به عراق سفر کنند که درصد بالایی نیست، زیرا ظرفیت آن وجود ندارد که حجم بالایی از تقاضا را پوشش دهد. به همین منظور اگر نرخ دستوری باشد ممکن است منجر به ضرر و زیان شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه های فرودگاه نجف بالا نیست بلکه باید نرخ بلیت در کشور متعادل شود، افزود: کشورهای مختلف نرخ های فرودگاهی متفاوتی دارند و الزاما یکی نیست. حتی در برخی فرودگاه ها در ساعت های مختلف نیز هزینه ها متفاوت است. نرخ ها وابسته به میزان تقاضا در زمان ها متفاوت است. از طرفی اگر به هزینه ها بالا اعتراض داریم باید مذاکراتی با طرف عراقی صورت گیرد و سازمان هواپیمایی کشوری باید از حقوق مسافران دفاع کند. این سازمان باید بررسی کند که آیا خدمات ارائه شده در این فرودگاه با هزینه های پرداختی متناسب است یا خیر. البته باز هم معتقدم این هزینه ها غیر منطقی نیست.

این کارشناس هوایی در پایان گفت: باید در موافقت نامه ها جزییات درنظر گرفته و پس از آن به مسافران انتقال داده شود. همچنین برخی موضوعات که به نظر عادلانه نیست را نیز در این توافق نامه ها اصلاح شود.

با این حال، سازمان هواپیمایی کشوری رایزنی هایی با طرف عراقی انجام داده است تا حداقل در ایام اوج سفرهای اربعین تخفیف هایی برای شرکت های هواپیمایی ایرانی اعمال شود و به رفاه حال زائران توجه شود. کارشناسان تأکید دارند که رعایت منافع مسافران ایرانی باید در اولویت سیاست های فرودگاه نجف قرار گیرد و خدمات ارائه شده با هزینه های دریافت شده هم خوانی داشته باشد.

اگرچه شرکت های هواپیمایی ایرانی نیز علی رغم نص صریح قانون در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پاسخ به درخواست وزارت و راه وشهرسازی و تاکید سازمان هواپیمایی کشوری و به منظور رفاه حال زوار اربعین حسینی از نرخ توافقی سفر هوایی اربعین حسینی با حداقل حاشیه سود تمکین می کنند اما سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت هوانوردی غیرنظامی نمی تواند نسبت به پایداری اقتصاد صنعت هوانوردی بی تفاوت باشد. از این رو سلسله مذاکراتی را با طرف عراقی در دستور کار خود قرار داده  که حداقل در ایام اربعین که تعداد پروازهای فرودگاه نجف اشرف چند ده برابر می شود تخفیفاتی را برای شرکت های هواپیمایی ایران در نظر بگیرد.

البته برخی کارشناسان از دریچه دیگری به این موضوع نگاه می کنند و معتقدند هزینه های فرودگاه نجف بالا نیست و اساسا هر فرودگاهی هزینه های خاص خودش را دارد. مساله این است که اگر نرخ بلیت پروازها متعادل باشد و دستوری نباشد هزینه فرودگاه مقصد موضوع با اهمیتی نخواهد بود. در واقع این کارشناسان به اهمیت پایداری اقتصاد شرکت های هواپیمایی اشاره دارند که می تواند منجر به توسعه و رونق صنعت هوایی کشور شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.