| کد خبر: 227587 |

خط‌آهن بستان‌آباد - تبریز در گام آخر

قطعه دوم طرح ۲ خطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز در حدفاصل شهرستان بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران در جنوب‌شرق تبریز به طول ۴۲ کیلومتر مراحل آخر را برای اتمام و افتتاح سپری می‌کند.

حجم ویدیو: 5.33M | مدت زمان ویدیو: 00:00:42 دانلود ویدیو
تین نیوز

قطعه دوم طرح ۲ خطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز در حدفاصل شهرستان بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران در جنوب‌شرق تبریز به طول ۴۲ کیلومتر مراحل آخر را برای اتمام و افتتاح سپری می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، طرح ملی ۲ خطه کردن راه آهن میانه - تبریز به منظور کاهش پنج ساعتی زمان و ۱۱۴ کیلومتری مسافت سفر ریلی به تهران از مرکز آذربایجان شرقی، در سال ۱۳۷۹ آغاز شد، اما تخصیص قطره چکانی اعتبار همراه با آنچه که مدیران استان در سال های گذشته از آن با عنوان «کم کاری پیمانکاران» یاد کرده اند، موجب شد که اتمام این طرح بیش از حد انتظار طولانی شود.

نکته قابل توجه در ارتباط با تاخیر در اجرای این طرح آن است که در سال های ترمالی دولت های قبلی، اعتبار کافی برای تکمیل آن اختصاص نیافت، اما دولت تدبیر و امید به رغم تنگناهای مالی ناشی از تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و همپیمانانش، اتمام این طرح ریلی راهبردی برای منطقه شمال غرب و کشور را در اولویت قرار داد.

با این نگاه بود که قطعه نخست این طرح در حدفاصل میانه - بستان آباد تابستان پارسال با حضور رییس جمهوری و پس از صرف ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسید و نخستین سفر خود را به مقصد مشهد مقدس و با جابجایی زائران حرم مطهر مزین کرد.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است.  

با بهره برداری از طرح ۲ خطه کردن راه آهن میانه - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و ترکیه از طریق مرز رازی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

با بهره برداری از طرح ۲ خطه کردن راه آهن میانه - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و ترکیه از طریق مرز رازی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

اکنون قطعه دوم این طرح به طول ۴۲ کیلومتر در حدفاصل شهر بستان آباد تا ایستگاه خاوران در مراحل پایانی است و بهره برداری از آن می تواند آرزوی ۶۰ ساله سفر کوتاه و راحت به تهران از تبریز را محقق کند؛ البته ایستگاه خاوران نیز برای وصل به ایستگاه مرکزی راه آهن در تبریز اجرای طرحی ۳۰ کیلومتری را می طلبد که بیشتر از منظر حمل و نقل بار در سیستم ریلی و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن اهمیت دارد.  

به عبارت دیگر رسیدن قطار به ایستگاه خاوران در دامنه های شمالی رشته کوه های سر به فلک کشیده  «سهند» در جنوب تبریز می تواند زمینه ساز کاربردی شدن طرح ۲ خطه کردن راه آهن میانه - تبریز باشد و نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی به جد پیگیر آن است و برای نشان دادن شدت جدیت خود به پیمانکاران قطعه بستان آباد - خاوران ضرب الاجل تعیین کرده است.

اعزام زائران مشهد مقدس از بستان آباد با خط آهن جدید 

خط آهن میانه - تبریز از طرح های زیربنایی کشور است 

با این رویکرد بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید اخیر خود از انتهای خط آهن میانه - بستان آباد،  با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن زودهنگام این قطار به ایستگاه خاوران، گفت: باید هر چه بیشتر تلاش شود تا قطار تبریز به میانه به صورت کامل تکمیل شود.

محمدباقر نوبخت افزود: راه‌آهن میانه-تبریز یکی از طرح‌های بسیار مهم زیربنایی کشور است که با پیگیری‌های صورت گرفته، توانستیم مسیر میانه تا بستان‌آباد را سال گذشته با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به مزایای این پروژه از جمله کاهش بیش از ۱۰۰ کیلومتری مسیر ریلی تهران تا تبریز و بهبود مشخصات فنی این مسیر، گفت: بخش دوم این طرح از ایستگاه بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران تبریز به طول ۴۲ کیلومتر تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع اعتبار مصوب برای این پروژه، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای احداث ابنیه و تجهیزات ایستگاه خاوران پرداخت شده و مابقی اعتبار نیز تا پایان سال جاری پرداخت خواهد شد.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از ایستگاه قطار در حال ساخت «خاوران» در جنوب شرق تبریز

وزیر راه: اتمام خط‌آهن میانه - تبریز نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است

وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز دوم دی ماه امسال در سفر به آذربایجان شرقی اعلام کرد: اتمام باقیمانده مسیر خط آهن تبریز - میانه در حدفاصل خاوران تا تبریز ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محمد اسلامی در بازدید از پل باسمنج خط آهن میانه - تبریز با اشاره به افتتاح قطعه اول طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز به طول ۱۳۲ کیلومتر در سفر سال قبل رییس جمهوری به استان افزود: باقی مانده مسیر در ۲ بخش اجرا می شود که یک بخش آن به طول ۴۲ کیلومتر تا ایستگاه خاوران و بخش دیگر نیز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه راه آهن تبریز به طول حدود ۳۰ کیلومتر است که با بهره برداری از کل مسیر، این خط ریلی به مسیر اروپا و قفقاز متصل می شود.

اسلامی یادآوری کرد: بخشی از این مسیر روی زمین و ۲۰ کیلومتر آن نیز در زیر زمین اجرا می شود؛  پل باسمنج نیز بزرگ ترین پل واقع در این مسیر است که طول آن یکهزار متر و دارای ۲۰ دهنه ۵۰ متری می باشد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد با بهره برداری کامل از این مسیر، یک قطعه دیگر ریلی در کشور و منطقه به وجود آید ضمن اینکه خط آهن میانه – تبریز، خط آهن اروپایی ماست و از اهمیت ویژه ای برای ترانزیت کالا برخوردار بوده و با توجه به اینکه خط ریلی قفقاز نیز باز شده است، عبور دو خط ریلی از تبریز برای ما حیاتی است.

 

اختصاص ۶۵۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام قطعه بستان آباد - تبریز

در همین حال معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: تلاش می کنیم پروژه احداث خط آهن بستان آباد به تبریز در شهرک خاوران تا قبل از پایان دولت بهره برداری شود.

جواد رحمتی نهم بهمن ماه امسال در حاشیه بازدید از پروژه احداث خط‌آهن بستان آباد به تبریز و ایستگاه راه‌آهن خاوران، اظهار داشت: برای این پروژه در سال جاری ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما تاکنون بیش از ۶۵۰ میلیارد برای آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: سعی می کنیم که زیرسازی این پروژه حداکثر تا ۲ ماه آینده تمام شود و روسازی و ایستگاه این خط آهن در خاوران نیز تا پایان اردیبهشت آینده به اتمام می رسد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برای ایستگاه فعلی تبریز هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما اصرار ما این است که این خط آهن زیرسطحی باشد، زیرا اجرای روسطحی این پروژه جلوی توسعه استان را می‌گرفت و به همین دلیل ما با اجرای روسطحی مخالفت کردیم.

وی افزود: سعی می کنیم ایستگاه بین خاوران و ترمینال تبریز هم برای قطار تبریز - میانه و هم برای حمل و نقل درون شهری استفاده شود که این فاصله به عنوان ابتدای خط ۳ و انتهای خط ۲ مترو به صورت رینگ وصل و توسط اتوبوس ریلی پوشش داده می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.