| کد خبر: 186904 |

◄ خدایی: ظرفیت‌سازی در بخش ریلی شده، مشکل تامین مالی است

شرایط کنونی به سمت‌وسویی رفته که الآن دیگر امکان تأمین مالی از خارج از کشور وجود ندارد.

تین نیوز

احمد خدایی، مدیرعامل بخش ریلی گروه «مپنا» در گفت‌وگویی مفصل با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» با بیان نظرات خود درباره بخش ریلی و چالش‌های کنونی آن پرداخته است.

به گزارش تین‌نیوز، خدایی در این گفت‌وگو عمده چالش‌های کنونی را به دلیل نبود منابع مالی در بخش ریلی عنوان کرده و معتقد است که دولت باید به عنوان نهاد بالادستی به این بخش ورود کند. بخش اول این گفت‌وگو را بخوانید.

امکان تامین مالی از خارج از کشور نیست

خدایی در این گفت‌وگو با بیان اینکه به نظر من در هر حوزه‌ای در بخش ریلی به یک شکلی ظرفیت‌سازی شده است؛ گفت: این ظرفیت‌سازی در حالی است که دانش آن هم موجود بوده و از طرف خارجی‌ها هم منتقل شده است. حتی ضوابط فاینانس خارجی هم به نسبت ۷۰ به ۳۰ بوده و به‌اجبار حداقل ۳۰ درصد از یک پروژه باید از توان داخلی استفاده می‌شده است. هرچند در برخی موارد این ۳۰ درصد ظاهری بود و در مونتاژ خلاصه می‌شد؛ اما در بسیاری از موارد این ظرفیت‌سازی انجام شده است. در واقع شرایط کنونی به سمت‌وسویی رفته که الآن دیگر امکان تأمین مالی از خارج از کشور وجود ندارد.

دولت تضامین مرتبط با دریافت تسهیلات را بدهد

خدایی اضافه کرد: شرکت‌های ریلی نمی‌توانند با نرخ بهره‌ای که بانک‌ها ارائه می‌دهند کار کنند؛ اما اگر اینها حل‌وفصل شود و کارفرمای اصلی که دولت است تضمین مرتبط را بدهد از ظرفیت‌های موجود هم خوب استفاده خواهد شد. تا زمانی که محدودیت‌ها رفع شود؛ تأمین مالی و مباحث مدیریتی می‌تواند موجب اتکای به توان داخلی شود. چون صنعت داخلی پاسخگوی نیازها و ظرفیت‌های موجود ایران هست. من فکر می‌کنم چیزی در حوزه ریلی وجود نداشته باشد که ظرفیت آن ایجاد نشده باشد.

بورس هم تضمین می‌خواهد

خدایی در پاسخ به این سوال که آیا تأمین مالی از طریق بورس به‌جای بانک راهگشا هست؟ گفت: تفاوتی نمی‌کند. بورس هم مانند بانک به پروژه کاری ندارد. هر دو اینها تضمین سفت‌وسخت می‌خواهند. بورس هم به سرمایه‌گذاران خود باید پاسخگو باشد. الآن راه‌آهن از پتانسیل بورس استفاده کرده و به بخش خصوصی برای خرید لوکوموتیو وام می‌دهد. درحالی‌که بورس هم برای تأمین مالی بهره و تضمین می‌خواهد. تضمین موردقبول هم راه‌آهن نیست. لوکوموتیو در رهن می‌ماند تا وام بازپرداخت شود. تضمین بانکی هم برداشت از حساب راه‌آهن در صورت به تعویق افتادن بازپرداخت وام است. این شرایطی است که بورس وارد می‌شود؛ چون ریسک نمی‌کند. بورس، بیمه و بانک ذره‌ای ریسک نمی‌کنند. مسئولیت پذیرش ریسک، موضوع اصلی است و تأمین نقدینگی در مرحله بعدی است.

راهکار چیست؟

خدایی اضافه کرد: راهکار استفاده از منابع مالی مثل بورس و بانک با ضمانت بازپرداخت توسط دولت و مدیریت در پایین نگه‌داشتن قیمت محصول داخلی نسبت به محصول خارجی مشابه با روش‌هایی مثل افزایش نرخ گمرکی –واگذاری یارانه – عدم مجوز ورود در زمان‌های خاص و در دوره‌های محدود و موارد مشابه است.

او افزود: ازآنجاکه تشویق‌های صادراتی (در حوزه ریلی) نیز لازمه پشتیبانی از تولید داخلی است با توجه به نیاز فعلی داخلی این تشویق‌ها متوجه تولید داخلی برای پوشش نیاز داخلی (در مقطع فعلی) قرار داده تا هم رونق تولید صورت پذیرد و هم به رفاه اجتماعی بیشتری برسیم. در مراحل بعدی و پس از پوشش نیاز داخلی، ورود به بازارهای جهانی با مشوق‌های دولت در دستور کار قرار گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.