| کد خبر: 183375 |

خط آهن قزوین - رشت راهی برای هموارسازی مسیر توسعه

طرح ملی راه آهن قزوین-رشت که این هفته با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد ، نقش مهمی در هموار شدن مسیر توسعه کشور و ایجاد ارتباطات بین المللی دارد.

تین نیوز

طرح ملی راه آهن قزوین-رشت که این هفته با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد ، نقش مهمی در هموار شدن مسیر توسعه کشور و ایجاد ارتباطات بین المللی دارد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از ایرنا، این طرح در برقرار کردن اتصال ریلی بین خلیج فارس و دریای مازندران و سپس متصل ساختن میهن اسلامی به کشورهای حوزه قفقاز و اروپا نقش مهمی دارد و به عنوان پلی برای توسعه محسوب می شود.

کار ساخت خط آهن قزوین-رشت به طول 164 کیلومتر به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی و زیرساختی کشور در حوزه حمل و نقل از سال 1385 آغاز شد.

خط آهن قزوین-رشت که دارای تونل های متعدد به طول 22 کیلومتر و همچنین طولانی ترین پل ریلی کشور است را باید شاهکار مهندسان ایرانی نامید، مسیر ریلی که از دل جنوب رشته کوه های البرز و پیچ و خم های فراوان آن عبور می کند و با گذشتن از شمال این ارتفاعات و مناظر بکر و بی بدیل جنگلی به مرکز استان گیلان می رسد.

با تاکید دولت تدبیر و امید به توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و با توجه به نقش بین المللی این کریدور، این خط آهن با تلاش های شبانه روزی مهندسان ایرانی اکنون به پیشرفت 100 درصدی رسیده و چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهوری در جریان سفر استانی به گیلان به طور رسمی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

این مسیر ریلی بخشی از خط آهن جنوب به شمال کشور و اتصال دهنده خلیج همیشه فارس به دریای مازندران است.

قرار است ادامه این مسیر ریلی به بندرانزلی و سپس بندر آستارا و در نهایت به خط ریلی جمهوری آذربایجان متصل شود تا زمینه ترانزیت کالا و مسافر از جنوب به شمال کشور و سپس کشورهای حوزه قفقاز برقرار شود.

 افتتاح خط آهن قزوین-رشت ، تحقق مطالبه دیرین مردم منطقه

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این پروژه ملی گفت: افتتاح خط آهن قزوین-رشت را باید تحقق یکی از مطالبات دیرینه مردم منطقه توسط دولت دانست.

استاندار قزوین با بیان اینکه بدون شک با بهره برداری از این خط آهن شاهد رونق اقتصاد و اشتغال در منطقه خواهیم بود،اظهار داشت: راه اندازی این خط ریلی به رونق گردشگری در استان قزوین کمک می کند.

زاهدی با بیان اینکه راه اندازی این خط ریلی از حجم سفرها به گیلان بوسیله خودروهای شخصی می کاهد،اظهار کرد: این مهم کاهش سوانح جاده ای و صرفه جویی در مصرف سوخت را با خود به همراه دارد و همچنین به حفاظت بهتر از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک می کند.

زاهدی اظهار کرد: این خط آهن همچنین ترانزیت کالا از شمال به جنوب کشور را تسهیل می بخشد و با توجه به اتصال آن در آینده نزدیک به کشور جمهوری آذربایجان فرصت های بهتری را برای رونق صادرات و تجارت بین ایران و کشورهای همسایه فراهم می آورد.

استاندار قزوین همچنین گفت: با توجه به سطح عملیات فنی راه آهن قزوین-رشت و اجرای آن در یک مسیر کوهستانی و صعب العبور باید از جنبه دیگری نیز به این پروژه نگریست و آن توانمندی بالای مهندسان ایرانی است.

صرف بیش از 1800 میلیارد تومان برای ساخت خط آهن قزوین-رشت

علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قطار قزوین-رشت پس از بهره برداری با 160 کیلومتر سرعت در ساعت مسافران این مسیر ریلی را جابه جا می کند ضمن آنکه سرعت قطارهای باری این مسیر نیز 120 کیلومتر در نظر گرفته شده است.

این مسئول با بیان اینکه این خط آهن دارای 9 ایستگاه است،افزود: این ایستگاه ها به ترتیب از سمت قزوین به رشت شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: ادامه این مسیر ریلی که یک کریدور بین المللی ریلی محسوب می شود، به بندرانزلی و سپس بندر آستارا می رسد و ایران را به لحاظ ریلی به جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز متصل می کند.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح بزرگ عمرانی و زیرساختی در حوزه حمل و نقل 1850 میلیارد تومان اعتبار صرف شده است، یادآور شد: این مسیر ریلی دارای 52 دستگاه تونل به طول مجموع 22 کیلومتر است.

فرخزاد اظهار داشت: برای اجرای این خط آهن 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، راه اندازی خط آهن قزوین-رشت را گشایش دیگری در توسعه این استان دانست و گفت: هموطنان در کنار آزادراه قزوین-رشت می توانند از خط آهن این مسیر نیز استفاده کرده و در کمال آرامش و امنیت سفر کنند.

فرخزاد گفت: بدون شک بهره برداری از این خط آهن زمینه خوبی را نیز برای ارتقای گردشگری در منطقه از جمله استان قزوین فراهم خواهد کرد.

جابه جایی 10 میلیون تن کالا و بیش از 3.5 میلیون مسافر از طریق خط آهن قزوین-رشت

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی قزوین نیز گفت: با بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت سالانه شاهد جابه جایی 10 میلیون تن کالا و همچنین سه میلیون و 800 هزار نفر مسافر از طریق این مسیر ریلی خواهیم بود.

این مسئول گفت: در این مسیر به طول تقریبی 160 کیلومتر بیش از 30 کیلومتر تونل و پل کار شده است که بیانگر حجم این پروژه بوده و باید آنرا جزو شاهکارهای مهندسی کشور دانست.

وی یادآور شد: طولانی ترین پل ریلی کشور نیز به طول بیش از یک کیلومتر (یک هزار و 430 متر) در این مسیر قرار دارد.

حق لطفی با اشاره به اعتبار این پروژه گفت: بیش از 1800 میلیارد تومان برای ساخت این خط آهن هزینه شده است که با هزینه روز باید ارزش ریالی آنرا بیش از پنج هزار میلیارد تومان دانست.

این مسئول با اشاره به ضرورت نهادینه شدن فرهنگ استفاده از خطوط ریلی به جای جاده در کشور، میزان جا به جایی مسافران از طریق شبکه ریلی را حدود 9 درصد مجموع جابه جایی ها دانست و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده این میزان تا پایان برنامه ششم توسعه باید به 25 تا 30 درصد افزایش پیدا کند.

حق لطفی ادامه داد: این در حالی است که میزان حمل و نقل مسافران بین شهری از طریق ریل در کشورهای پیشرفته تا 40 درصد و در حمل و نقل درون شهری نیز تا 70 درصد انجام می شود.

وی با بیان اینکه بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت یک گام بلند به سوی اجرای برنامه هدایت حمل کالا و جابه جایی مسافر از طریق جاده به ریل که در کشورهای توسعه یافته به آن توجه می شود است، یادآور شد: مسافران در نوروز 98 می توانند از این مسیر ریلی برای انجام سفرهای خود استفاده کنند. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.