| کد خبر: 48071 |

تین نیوز | سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کردکه کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آنتونوف به مجلس، شفاهی بوده  وهیچ علتی به عنوان دلیل روشن سقوط در آن اعلام نشده است.
 
 "هواپیمای  آنتونوف 140  متعلق  به شرکت هواپیمایی سپاهان بوده که با 48 سرنشین، 19 مردادماه سال جاری، تهران را به مقصد طبس ترک گفت هرچند که اندک مدتی  پس از برخاستن ، در شهرک فرهنگیان آزادی  سقوط کرده و طبق گزارش ها، 39 سرنشین آن در دم جان باختند.
 
از همان ایام بازار گمانه زنی پیرامون یافتن علل سقوط هواپیمای آنتونوف 140 به سوژه داغ رسانه مبدل گشته و دست اندرکاران امر نیز هریک به زعم خویش، علتی را عامل اصلی سقوط جلوه داده اند.
 
البته، از کارافتادن موتور هواپیما به دلیل  گرمای شدید، ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا و عدم آگاهی خلبان از خاموش شدن ناگهانی موتور هواپیما از مهمترین ادله هایی بود که درصدر رسانه ها جاخوش کرد."
 
با این اوصاف، مهرداد لاهوتی با استناد به بررسی اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره علل سقوط هواپیمای آنتونوف، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را مقصر اصلی این سانحه هوایی برشمرد.
 
وی، با بیان اینکه به طور معمول، سقوط هواپیما به دو دلیل  نقص فنی و یا خطای  انسانی صورت می پذیرد با طرح این پرسش که اگرهواپیما نقص فنی داشت،  چرا سازمان هواپیمایی کشوری  اجازه پرواز بدان داده است به مدارک دراختیارخود اشاره داشت که براین اساس،کارشناسان ذیربط درصورتجلسه ای  به شخص"جهانگیریان"هشدار داده اند که هواپیما به دلایل نقص فنی صلاحیت پرواز را ندارد.
 
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،گفت که درحین تنظیم صورتجلسه مذکور، نماینده شرکت هواپیمایی سپاهان به عنوان مالک هواپیما هم حضور داشته  و آنها هم دلایل نقص فنی را پذیرفته اند و افزود که  تعدادی از کارشناسان نیز طی هشداری به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده اند که این هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط خواهد کرد.
 
به گفته وی، پیشتر نیز نزدیک به چهار فروند از نوع  هواپیمای  آنتونوف سقوط کرده پس با این سابقه، می طلبیده که  در استفاده از  این نوع  هواپیما، دقت عمل بیشتری  لحاظ می شده است.
 
لاهوتی،با بیان اینکه  هواپیمای آنتونوف سانحه دیده یک هواپیمای مسافربری نبوده و با اهداف دیگری  وارد کشور شده است، تصریح کرد که  موتور نصب شده بر روی  این هواپیما موتور "هلی کوپتر"بوده و آنها  حق  استفاده از این هواپیما در  ناوگان مسافری  را نداشته اند.
 
وی، مقصر اصلی پرواز این هواپیما را شخص رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دانست و افزود که آقای جهانگیریان، می توانست  به این هواپیما اجازه بهره برداری مسافری ندهد.
 
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،با اشاره به عدم عذر خواهی از خانواده جانباختگان سانحه هواپیمایی آنتونوف، به دلیل  تخلف رئیس سازمان هواپیمایی کشوری،اظهارداشت که  این هواپیما صلاحیت پرواز مسافری را نداشته که حداقل باید پس  از سقوط این هواپیما، ریاست سازمان تغییر می کرد.
 
وی، با اشاره تصمیم مجلس شورای اسلامی به  اجرای  ماده 49 ، درتشریح این آیین نامه افزود که درصورت درخواست 10 نماینده مجلس، گزارش این سانحه تهیه و سپس در صحن مجلس قرائت خواهد شد و اظهارداشت که  اگر فرد متخلف باشد پرونده وی به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.
 
لاهوتی، خبرداد که درحال حاضر، تهیه گزارش مذکور در مراحل نهایی خود قرار داشته چرا که این سقوط به دلیل سهل انگاری آشکار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری رخ داده است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ALI 0 0

    به این میگن نماینده واقعی مردم که تحت هیچ شرایطی از گفتن حقیقت شانه خالی نمیکنه. جالبه که از اعلام خطر کارشناسان دفتر قابلیت پرواز به جهانگیریان همه مطلعند ولی ظاهرا وزیر محترم هنوز … واقعا جای تعجب داره که ده روزه علت سقوط هواپیمای آلمانی مشخص و اعلام میشه ولی جهانگیریان از مرداد سال گذشته تاکنون از اعلام رسمی علت سقوط سربازده و کسی هم کاریش نداره!!!

  • هومن 0 0

    دکتر جهانگیریان و امثالهم علت را بخوبی میداند چون ماهها قبل و حتی یکسال قبل از سانحه مکاتبات موجود نشانگر اعلام خطر بوده لیکن عده ای بنام پروژه ملی همواره در تهدید کارشناسان برآمده و همان عده که مبالغی نیز بنام وام ولی در واقع …دریافت نموده بودند مانع از توقف پروازی این هواپیما شده و اسباب مرگ چهل نفر شدند. گراف FDR موید از کارافتادن موتور در روی زمین قبل از کنده شدن چرخ از زمین است و مساله ناتوانی موتور در دهها گزارش و نامه رسمی موجود است. شجاعت بیان حقیقت در راستای جلوگیری از سوانح آتی امری حیاتی و منطقی است که متاسفانه با کتمان حقیقت به رغم خسارات مستحدثه بهره ای حاصل نمیشود.

  • علی 0 0

    چه عجب، یکی از مسئولین محترم متوجه شدند، آقای وزیر محترم این آقای جهانگیریان صنعت را به خاک سیاه نشانده، شما کجایی برادر، مقصر صد در صد سانحه ایشان هستند، چرا گزارش را اعلام نمیکنند، گردن کلفت هم میکنند.

  • کارشناس 0 0

    از اول هر سال تا آخر هر سال حداقل ۱۰ مورد موتور از کار میافتند آیا باید منجر به سانحه شوند آنهم موتوری که روی زمین از دست رفته است. خلبان چرا پرواز کرد؟ آیا این حرفها برای خراب کردن دکتر جهانگیریان نیست که آقایان با وی خصومت دارند.

  • REZA 0 0

    آقای مثلا کارشناس ظاهرا اصلا متوجه موضوع نشدی! لپ کلام و خلاصه موضوع این است که جهانگیریان چرا به هشدار کارشناسان مبنی بر احتمال از دست رفتن موتور و ایرادات آن توجه نکرده و ضمن برکناری آنان دستور تمدید AOC را داده است؟ لعنت بر کسی که پدر کشتگی شخصی با ایشان داره، اصلا چرا نتیجه بررسی را اعلام نمیکنه که دستگاههای ناظر صحت و سقم آنرا بررسی کنند؟ احتمالا شما یا خودی هستید با آقایان یا … راستی لاشه فالکن چی شد؟ نتیجه اون چی شد؟ تا سه نشه بازی نشه!!!

  • علی 0 0

    متهم کردن یک فرد و پرداختن به آن کاری زشت و به دور از اخلاق حرفه ای است. گیریم که انتخاب آقای جهانگیریان ضعیف بوده اما دلیل بر این نمی شود کهاینطور به ایشان بی حرمتی شود. اگر انتقادی است باید عملکرد نقد شود و به فردی که ایشان را انتخاب کرده انتقاد کرد. این نوع بی اخلاقی شایسته صنعت نیست.

  • beyranvand 0 0

    هومن ورضا جان: با سلام با اینکه مشخص است شما همان افشا کننده بزرگ هستی ولی خوانندگان باید بدانند که شما همان دلال خرید ۷۳۷های پوسیده کاسپین هستی که اخیرا به اتفاق تنها خلبان ۵ خط کشور به عنوان کارشناسان خبره یقه گیری میکنید نباید به حرمت رییس سازمان توهین کنید.

  • هوشنگ 0 0

    موضوع اشکال در موتور در گزارشات سالهای ۸۱ به بعد بطور رسمی وجود داشته و علت اصلی عدم اقبال در بازار انتونف هم همین موضوع بوده که ریشه یابی ان در مدارک و کشمکش های اقایان صفری و مظاهری بوضوح بیانگر نکاتی است که از ابتدا وجود داشته و رد پای ان در ۵ سانحه بوقوع پیوسته مشهود و ضعف موتور TV۳-۱۱۷را نشانه خواهد رفت.

  • جابر گودرزی 0 0

    مقصر کسی است که AOC را بدون در نظر گرفتن محدودیتها و نکات طرح شده در زحمات یکساله را با مدیر کل شدن تعویض و مست قدرت مانند ماشین امضا انرا تایید کرد و به این عمل افتخار کرده و ردپای زشت این کار در اعطای اختیارات غیر قابل واگذاری سازمان به شرکتها و دادن مجوز صلاحیت پرواز ۳ ساله به هواپیمای ۳۸ ساله سالخورده و صدور SFP به هواپیمای سه سال خوابیده بدون محدودیت و یکه تازی در اثبات خود و نفی دیگران و دهها مساله دیگر …

  • مجید کرمانی 0 0

    باید این معما حل شود که چرا به رغم دهها گزارش و صورتجلسه AOC شرکت سپاهان که در حال ابطال بوده و با دهها اما واگر روبرو بود یکساله تمدید و تمام تیم پیگیری کننده یک شبه از گرونه نظارتی در تیم بازرسی حذف میگردند. اگر تیم دوم بدون درنظر گرفتن مسایل طرح شده تیم اول این مجوز را تمدید کرده باشند و به مفاد گزارشات و محدودیت ها اعتنا نکرده باشند و هنوز در سازمان مشغول بکار باشند نشانگر موضوعاتی است که اینده صنعت و ایمنی را با مخاطرات جدی روبرو خواهد کرد. این موضوع تدایی کننده مشکلی است که مسئولین ارشد سازمان برخی مجوزها را با فشار و لابی صادر و باید موضوع به شکل کامل ریشه یابی و اطلاع رسانی و مجرمین به مبادی قضایی معرفی و مجازات شوند. همگامی مجلس و قوه قضائیه در این خصوص ضروری است.

  • هومن 0 0

    اقای بیرانوند بنده هومن قیدی سالها قبل درسازمان خدمت گذار شما بوده ام و تا الان هم هواپیما نخریدم وبا کسی یقه گیری نکرده ام و فکر میکنم شما بنده را با شخص دیگری اشتباه گرفته اید.

  • ali 0 0

    اقا هومن این جریان وام به ظاهر وام ولی در اصل … را بازتر مطرح کنید تا عده ای که از موقعیت شغلی خود و وظایف محوله سوء استفاده میکنن و باعثمرگ دهها نفر میشن رو افشاء بشن و مردم و مسئولین که در امر گزینش این گونه افراد دخیل هستند بفهمند کار دست چه عتیقه هایی است!

  • آگاه 0 0

    این عجیب نیست که[…] محترم پرونده آنتونف ۱۴۰ بجای رسیدگی به این پرونده به خصومت های شخصی آقای ایکس با[…] رسیدگی میکند و آقای ایکس را که خود باعثافزایش وزن هواپیما و مقصر اصلی بوده بعنوان کارشناس خبره در کنار خود انتخاب نموده تا خطای خودش را سرپوش بگذارد و با رسانه ای کردن موضوع قیافه حق به جانب بگیرد. ضمنا به قول آقای[…] آقای ایکس و آقای خلبان ۵ خط بعنوان بررسی هواپیما های بوئینگ از شرکتها پول تلکه میکنند!!

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین