| کد خبر: 188377 |

◄ دوری از شعار و اقدام عملی برای ایمنی حمل‌ونقل

با تهیه کننده یکی از برنامه‌های رادیو اصفهان گفت‌وگو داشتم که از ایشان پاسخ شنیدم «برای یک نکته آموزشی رانندگی که یک دقیقه طول می‌کشد باید وقت خریداری کنید».

تین نیوز

«هفته جهانی ایمنی حمل و نقل» ( 7 تا 14 اردیبهشت) را در حالی پشت سر گذاشتیم که درسال97 حدود 83 میلیون تخلف رانندگی ثبت شد که 6 میلیون آن حادثه‌ساز بوده و هزینه زیادی توسط بیمه‌ها ( گفته می‌شود 17 هزار میلیارد تومان) برای این حوادث پرداخت شد.

همچنین بر اساس آمار غیر قطعی، گفته می‌شود حوادث ترافیکی در سال گذشته  40 میلیارد دلار یا 60 هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه اقتصادی و اجتماعی داشته و این در حالی است که آمار جان‌باختگان این حوادث 17 هزار و 183 نفر و مجروحان 367 هزار و 451 نفر بوده و 30 هزار معلول نیز از جمله آمار تلخ حوادث رانندگی سال گذشته است. این آمار بدان معنی است که روزانه 42 نفر درحوادث جان خود را از داده‌اند. در مجموع نیز علت 50 درصد مرگ‌ها ضربه به سر و نبستن کمربند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی و 30 درصد جانباختگان حوادث رانندگی مربوط عابران بوده است.

با پایان یافتن هفته ایمنی حمل و نقل، اکنون این پرسش مطرح است که برای کاهش حوادث ترافیکی چقدر هزینه و تلاش و چقدر آموزش داده شده؟ بهتر نبود پول کلانی که بیمه‌ها برای حوادث و مبالغ جرایم رانندگی که مردم پرداخت می‌کنند برای آموزش و تشویق آنان به رعایت قوانین رانندگی هزینه شود؟ آیا برگزاری مراسم و سخنرانی در روز ایمنی و حمل و نقل در ادارات و سازمان‌های مربوطه کافی بود؟ آیا از کارشناسان پلیس راه و کارشناسان ایمنی ترافیک برای یک ساعت آموزش در پایانه‌های بار و مسافربری به عنوان ابتدایی‌ترین روش آموزش دعوت شد؟ آیا نکته‌های آموزشی و ایمنی و علل حوادث و خسارات وارده به کشور و ...به صورت بنر در پایانه‌ها، جاده‌ها پاسگاه‌های پلیس راه در مقابل دید رانندگان قرار گرفت؟

photo_2019-05-18_10-36-18

نگارنده حدود 160 نکته آموزش ایمنی همراه با عکس‌های مرتبط تهیه و از مسئولان مربوطه تقاضا کردم برای این‌که این مطالب در پایانه‌ها به صورت کارگاه آموزشی در مقابل دید کاربران جاده‌ای قرار گیرد (به خصوص در اصفهان که تعداد پایانه‌ها زیاد است) همکاری کنند، ولی بی‌اعتنایی شد.

دو نامه برای استانداری اصفهان تهیه و تحویل و 6 مرتبه به استانداری مراجعه شد، اما همکاری صورت نگرفت. با ریاست و کارشناسان جمعیت طرفداران ایمنی راه‌هادر تهران و اصفهان  گفت‌وگو کردم،  با معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان برای کاهش تصادفات، ملاقات حضوری و با تهیه کننده برنامه رادیو اصفهان گفت‌وگو داشتم که از ایشان پاسخ شنیدم «برای یک نکته آموزشی رانندگی که یک دقیقه طول می‌کشد باید وقت خریداری کنید» در حالی‌که صدا و سیما مهمترین سازمانی است که می‌تواند در کاهش حوادث رانندگی و ارتقای سطح آگاهی هموطنان همکاری کند اما برای روزانه یک دقیقه آموزش رانندگی در این رسانه باید شخصاً هزینه کرد.

نگارنده در طول30 سال گذشته مبالغ زیادی را برای کاهش تصادفات و آموزش رانندگان هزینه و همچنین وقت صرف نموده، 330 صفحه گزارش مرقوم کرده‌ام و ملاقات‌های زیادی در استان‌ها و شهرهای کشور در کارنامه خود دارم. اواخر سال 97 مبلغ ناچیزی برای چاپ عکس‌ها و نکات آموزشی از مسئولان در اصفهان و تهران و استانداری اصفهان درخواست کردم. اما هیچ همکاری صورت نگرفت و همه اینها در حالی است که مشاهده می‌شود در رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما و نیز در جلسات و همایش‌ها، آمار و ارقام حوادث ترافیکی بیان و اظهار تاسف می‌شود، ولی حتی برای افرادی که داوطلبانه برای کاهش این آمار تلاش، وقت و هزینه صرف می‌کنند، همکاری نمی‌شود.

* راننده و عضوجمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.