| کد خبر: 203941 |

یک کارشناس حمل و نقل مطرح کرد:

اینکه بگوییم کامیون‌داران نیاز به کامیون نو دارند و لجستیک کشور زمین‌گیر شده است و با این توجیه، کامیون دسته دوم وارد کنیم تا ناوگان فرسوده را جایگزین کنیم، راه حل خوبی است اما به بهای اینکه همیشه واردکننده باقی بمانیم و آینده صنعت تولید کامیون کشور را قربانی خواهیم کرد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل با بیان ایرادات موجود در شکل فعلی نوسازی ناوگان گفت: اینکه کمبود ناوگان با واردات ناوگان از خارج کشور جبران شود؛ اشتباه است. 

به گزارش تین نیوز،روزبه افشاری کارشناس حمل ونقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار تین نیوز افزود: شرکت‌های حمل‌ونقلی می‌توانند ۱۰۰ دستگاه و کارخانه‌های داخلی می‌توانند تا هزار دستگاه کامیون با شرایطی البته از کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره وارد کنند که استانداردهای روز دنیا را داشته باشد. 

او گفت: به نظر بنده کشوری که به شدت مورد تحریم قرار گرفته است باید تمرکز خود را بر روی ایجاد کارخانه‌های سوار کردن (Assembling) قطعات بر روی هم بگذارد. یعنی اینکه قطعات کامیون را بصورت CKD یا SKD وارد کنیم و خط تولید راه‌اندازی کنیم. اما با این شرایطی که وجود دارد تنها می توان کامیون های چینی را اسمبل کرد.

وی افزود: بخشی از سیاستی که در پیش گرفته شده، واردات کامل کامیون یا همان CBU (بصورت پیش ساخته) است. این کار در شرایط تحریمی اشتباه بزرگی است.

افشاری بیان کرد: کشوری مثل ایران که تحریم‌های زیادی بر آن حاکم است، نباید ثروت ملی را با این روش از دست دهد.

وی گفت: در شرایط تحریم، کشورهایی از جمله چین و هند حاضرند با ما تعامل داشته باشند. از طرف دیگر جوان‌های کشور نیازمند کار هستند و همچنین در شرایط تحریم باید توان تولید کامیون را بدست آوریم و به قطب تولید کامیون در خاورمیانه تبدیل شویم. به نظر من فرصت خوبی است که کارآفرینان ایرانی به جز بنز، ولوو و اسکانیا روی تولید کامیون دیگری تمرکز کنند. 

افشاری با بیان اینکه باید با صنعت خودرو کشور چین تعامل داشته باشیم گفت: بنده معتقدم که راهی که چینی ها و هندی‌ها برای خودروسازی می‌روند راه درستی است. چین در حال حاضر رهبر تولید خودرو جهان شده است. ما می‌توانیم با کمک چین در حد خاورمیانه صادرات کامیون داشته باشیم به شرطی که از فرصت تحریم‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم کامیون‌داران نیاز به کامیون نو دارند و لجستیک کشور زمین‌گیر شده است و با این توجیه، کامیون دسته دوم وارد کنیم تا ناوگان فرسوده را جایگزین کنیم،  راه‌حل خوبی است اما به بهای اینکه همیشه واردکننده باقی بمانیم و آینده صنعت تولید کامیون کشور را قربانی خواهیم کرد.

افشاری گفت: شاید این مسئله در کوتاه‌مدت تاثیر خوبی بر لجستیک ایران و خستگی ناوگان کشور داشته باشد. اما در بلندمدت ممکن است باعث عقب‌ماندگی کشور شود. کشور ژاپن نیز در تاریخ تحریم شده است اما همت کردند و به تولیدکننده بدل شدند.

وی افزود: اگر استراتژیک فکر کنیم درست این است که با چینی‌ها مذاکره کنیم و چندین خط تولید خودروسازی تجاری در ایران راه اندازی کنیم و البته این کار را باید با بخش خصوصی واقعی انجام دهیم و لازمه این مهم اصلاح مقررات در صنعت خودرو است. از مقررات کشور چین و ژاپن الگوبرداری کنیم و حمایت دولت از صنعت خودرو را استاندارد و بروزآوری کنیم.

این کارشناس حوزه جاده‌ای با تاکید بر اینکه این کار باید توسط بخش خصوصی واقعی انجام شود گفت: بخش‌های دولتی از جمله سایپا دیزل به دلیل زیان انباشته‌ای که دارند، اگر تسهیلاتی به آنها داده شود خرج آن زیان انباشته می کنند و توجه کمتری به راه‌اندازی خط تولید خودروسازی تجاری خواهند داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • زهرا 3 2

    قلم نویسندگان فوق العادست و اینکه مطالب سایت کاملا ب روز هست
    خدا قوت

  • خانعلی ، رییس انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار استان تهران 7 0

    با سلام خدمت جناب آقای مهندس افشاری
    با عرض پوزش، بعنوان شخصی که با اندک تحصیلات ولی با حضور و تجربه میدانی نسبتا قابل قبول در صنعت حمل و نقل جاده‌ای خصوصا در بخش حمل کالا در مسیرهای داخلی و بین‌المللی تجربیاتی دارد، باید خدمت حضرتعالی عرض کنم، لطفا نگاهتان را نسبت به قشر راننده تغییر دهید، رانندگان فئودال و سرمایه دار نیستند که حاصل آزمون و خطای مدیرانی را که کوچکترین اطلاعی از حمل و نقل و ماشین آلات سنگین را ندارند و ساعتی تجربه کار بر روی آن ها را نداشته پرداخت نمایند، راننده تنها ایرادی که دارد این است که خیلی اهل حساب و کتاب نیست، وگرنه هرگز نه رانندگی می کرد و نه هرگز کامیون می خرید که شما بخواهید بفکر کامیون بی کیفیت چینی و هندی برایش باشید،
    از گذشته باید درس گرفت، آزموده را دوباره آزمودن خطاست، ناوگان چینی هم حمل و نقل ایران را نابود کرده است و هم زندگی رانندگان گرفتاری که بواسطه ضعف مالی بناچار اقدام به خرید ناوگان چینی کرده اند،
    ناوگان چینی فقط و فقط برای دست اندر کاران خرید از جمله مامورین خرید و وارد کنندگان سود کلانی داشته است،
    متاسفانه کشور ما در هر زمینه ای به جای پیشرفت به سرعت در حال پسرفت است،آیا شما به عنوان کارشناس می توانید به این پرسش پاسخ دهید که در حال حاضر چه تعداد نیمه یدک ( تریلر.) از هر نوع کاربری در ایران وجود دارد؟ ایا می توانید بفرمایید چه تعداد نیمه یدک دست ساز و غیر استاندارد از هر نوع کاربری در ایران وجود دارد؟
    آیا می توانید بفرمایید کشور ایران از هر نوع کاربری چه تعداد نیاز دارد؟
    ایا دیتابیسی از موجودی ناوگان غیر ثابت موجود در ایران دارید؟ بنده به جای شما به جرات عرض می کنم، خیر،
    یک سوپر مارکت آمار موجودی مغازه و انبار خود را دارد که چه تعداد کیک و کلوچه و ساندیس و غیرو دارد، چه مقدار فروش و چه مقدار نیاز دارد، ولی آیا سازمان راهداری هم نیاز ناوگان و موجودی محمولات وارداتی و صادراتی خود را دارد؟ باز هم به جرات عرض می کنم خیر،
    ایران تبدیل به قبرستان ناوگان شده است خصوصا ناوگان کم سن و سال چینی، متاسفانه در مدیریت ایران همیشه نزدیکترین و راحت ترین و سودآور ترین راه همیشه بهترین راه حل بوده است،
    چرا به لجستیک به معنای واقعی کلمه فکر نمی کنید؟
    همان چیزی که به صورت سنتی و قدیمی آن هنوز در گاراژ های شوش و در سایر شهرستانهای دیگر انجام می شود، شما و سایر همکاران از کجا به این نتیجه رسیده آید که در ایران کمبود ناوگان وجود دارد که بفکر واردات ناوگان چینی و هندی بی کیفیت و خانمان برانداز افتاده آید؟
    چرا ناوگان موجود را مدیریت احسن نمی کنید؟ اگر قرار است که حمل و نقل ایران با ناوگان بی کیفیت چینی و هندی حرکت کند به زعم اینجانب اصلا حمل و نقل نداشته باشیم و به سایر کشورها واگذار کنیم بهتر است،
    به زعم اینجانب ایران اگر مدیران و مدیریت شایسته داشته باشیم، حتی تمام ناوگان فرسوده را هم از رده خارج کنیم، نه تنها هیچ کمبود ناوگانی نداریم بلکه با همین ناوگان اروپایی موجود در کشور، مازاد ناوگان هم داریم،
    در کشوری که به دلیل سو مدیریت بعضی از مدیران ناوگان یکسر خالی تردد می کنند،
    در کشوری که یک کامیونت به دلیل نرخ پایین سوخت و دستمزد پایین نیروی انسانی از تهران تا بنادر و مسیر های طولانی طی طریق می کند،
    آیا نشانه سو مدیریت است یا نشانه کمبود ناوگان، در کدام کشوری سراغ دارید که کامیونت حتی کامیون تک و جفت مسیرهای طولانی را طی کنند؟
    مسیر های طولانی صرفا توسط ناوگان کشنده و نیمه یدک های غیر ثابت انجام می شود تا بدلیل حمل تناژ و حجم بالا صرفه اقتصادی داشته باشد، به زعم اینجانب به جای این سخنان بهتر نیست به فکر راه‌اندازی لجستیک به معنای واقعی کلمه و علمی آن که امروزه در تمام کشور های پیشرفته و صاحب سبک انجام می شود حرکت کنیم،
    مشکل حمل و نقل ایران خود مالکی است، بنحوی که شرکتهای حمل و نقلی ریالی سرمایه گذاری نکرده‌اند ولی 3 دانگ از صافی در آمد رانندگان شریک هستند،
    راننده ای که باید سرمایه گذاری کرده، بفکر پیدا کردن و گرفتن بار و گرفتن کرایه و تعمیرات و نگهداری و خرید لوازم و هزاران چیز دیگر از جمله مکانیک، آپاراتی، باربری، نگهبانی و،،،، باشد،
    بجای اینکه شرکت مالک کامیون باشد و راننده با فکری آسوده طبق قانون کار در ازای 8 ساعت کار، حقوقی مکفی گرفته و امور زندگی اش را مدیریت کند،

  • ناشناس 8 0

    جناب افشاری لطفا پاسخ دهید آیا شما آماری از جانباختگان کامیونهای بی کیفیت چینی در دست دارید؟؟

    آیا شما آماری از خانه های رانندگان که فروخته شده و هزینه تعمیرات کامیونهای یک یا دو سال کارده چینی شده در دست دارید؟؟

    جناب افشاری دست از شعار دادن بردارید. زمان شعار و حتی زمان عمل کردن هم به پایان رسیده زمان،زمان بهره برداری ایست.

    حاصلی که امروز اقتصاد و به طبع آن حمل و نقل کشور به خود میبیند محصول همین شعار دادن بی پایه و اساس است.

  • Majid 3 0

    با سلام و تشکر از کانال خوب و تخصصی شما
    آقای افشار از داخلی سازی خودرو سواری که بعد چند ده سال هنوز نتونستن ی خودرو رو کاملا ایرانی کنن
    چطور میگید کامیون باید داخلی بشه
    ی بی سواد میتونه اینو جواب بده شما کیفیت کامیون چینی رو با اروپایی یکی میدونید؟!
    کشورهایی که هنوز تحریم نیستن و اقتصاد شکوفا دارن از این کارا که شما میگید نمیکنن
    بهترین راه نجات کشور واردات کامیون دست دوم تا زمانی که تحریم ها بردhشته بشه تا دوباره سایپا و ایرانخودرو روال قبل بتونن منتاژ کنن

  • ج ب 1 0

    اقای کارشناس بنز و ولوو اسکانیا پنجاه ساله دارن کار میکنن انگار تازه اومدن جاده ماشین چینی دوساله کار کرده پوکیده انصافم خوبه

  • فرزاد نامداری 0 0

    بس کن عمو بس کن کامیون چینی رو هم دیدیم خدا به داد هندی برسه بیچاره شدن راننده ها اصلا دیگه صرفه اقتصادی نداره یه روزی میرسه همه این شغل میزارن کنار یکی مثل من که فروختم تمام

  • ناشناس 0 0

    بابا ولکنید بزارید تاناکورا بیاد ولا چرخشون می ارزه ب 100 تا ماشین چین

  • ناشناس 1 0

    باسلام وعرض ادب ماکه بخاطرهمین تحریم های ظالمانه خانه ماشین وزندگیمان ازدست رفت حالاهمان شدیم همان راننده اجاره نشین

  • افشاري 1 0

    ضمن سلام و تشكر از اظهار نظر رانندگان،‌ در سال 2010 يعني 10 سال پيش شركت جيلي چين بطور كامل شركت ولوو را از صاحب قبليش فورد آمريكا كه سرمايه گذاري اين شركت در سوئد بوده است خريداري كرده است، چين هم اكنون ليدر توليد خودرو از نظر تعداد در جهان است، از نظر كيفيت نيز در سال 2016 اين كشور به سطح استانداردهاي اروپا رسيده است،‌ آن دوراني كه چين جنس بنجول داشت گذشته است، چين ، ‍ژاپن جديد است. البته هنوز برخي از كشور چين جنس بنجول وارد مي كنند.
    در ضمن من به راه اندازي خط توليد اشاره كرده ام كه قطعات آن مي تواند بخشي چيني و بخشي ساخت داخل و بخشي اروپايي باشد. خود چيني ها هم برخي از قطعات مهم را از تامين كنندگاني مانند كره و ژاپن خريد مي كنند. در ضمن من با توليد كاميون توسط سايپا و ايران خودرو مخالفم، اين كمپاني ها مشكل ساختار مديريتي دارند مثل آدمي هستند كه 120 كيلو وزن دارد و بخواهد برنده دوي ماراتون شود. من از ظهور بخش خصوصي واقعي صحبت مي كنم كه متاسافانه به خاطر مشكلات مقررات و سياستها از سرمايه گذاري چه داخلي و چه خارجي در ايران خودداري مي كنند.

    • ناشناس 3 0


      از گفته های شما میتوان این برداشت را داشت که تاوان پیشرفت صنعت تولید کامیون در چین را خانواده های ایرانی با از بین رفتن عزیزان و بنیانهای خانواده خود پرداخت کردنند.
      وای بر ما وای بر ما

      وای بر شما وای بر شما

  • افشاري 0 1

    ايران يكي از بازارهاي بزرگ كاميون در منطقه است، اينكه ما به قطب توليد كاميون منطقه بدل شويم بايد خواسته ملي باشد،‌ اگر اين خواسته را نمي خواهيد و فكر مي كنيد خواسته درستي نيست به شما حق مي دهم.
    كاميون براي كاميوندار يك سرمايه است، اين سرمايه فقط وقتي ساخت ژاپن، كره و اروپا باشد ارزشمند است. اين شرايط حاصل اقدمات خودروسازهاي داخلي و واردكنندگان كاميون بصورت CBU‌ است.
    كارآفرينهاي ژاپني و كره اي توانستند اعتماد رانندگان همه كشورهاي جهان را بدست آورند احتمالا در اين راه خيلي تلاش كرده اند. اميدوارم اظهارات دوستان به گوش وزير محترم صمت و كارآفرنيهاي واقعي برسد و ساختار مقرراتي صنعت خودرو كشور اصلاح شود تا كارآفرينان واقعي ايراني بتوانند روزي اين اعتماد را بدست آورند.

    • ناشناس 3 0

      جناب افشاری هدفهای آرمانی ذهن شما کاملا متفاوت با دنیای داقعی ایست که عموم رانندگان در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند.

      هدفهای آرمانی شما برای رسیدن به اهدافش حاضر به قربانی کردن انسانهاست، انسانهایی که قربانی میشوند و شاید شما به هدفهای آرمانی خود و همفکرانتان نرسید.
      البته شاید به هدفهای آرمانی نرسید ولی به مادیات آرمانی خواهید رسید.


  • روحی 2 0

    سلام
    جناب افشاری ای کاش نگاه ها فقط به کارشناسی بسنده نمیکرد واینده رو هم مد نظر داشت از همه جوانب

    نداشتن صنعت بهتر است از صنعت ناقص میباشد تا کی کپی برداری

  • علی 0 0

    آقای مهندس استفاده از صنعت کشور برای کشوری خوبه که قصد آن پیشرفت تولید کامیون باکیفیت ومردمش باشه نه برای کشورما که کلا همه وشرکتها برای سودبیشتروسرکیسه کردن مردمش دارن وجان راننده ذره ای ارزش نداره کامیون چینی اگه از اسکانیا هم سرباشه متاسفانه وارد کننده ها آشغال ترین جنس برای سودبیشترش وارد میکنندوهمچنین قطعات اما در کشورهای اروپایی کامیون بی کیفیت اجازه تولید نداره شماهم اگر میخواهید طرفداراین قشرزحمت کش باشید که جان خودشان به باد لاستیک می‌سپارند اولاباید جلوی این چند شرکت دزد بهمن دیزل وچندتای دیگربگیرید که قیمت کامیون 200تومان رساندن به یک میلیارد ودوم تلاش برای واردات کامیون ا روپایی که حتی جنازشون به صفرچینی وهندی می ارزه تا قیمت ها هم تاحدودی کاهش پیدا کنه که امثال من که به خاطرسودجویی آقایون دوسال بیکارشدن بتوانند به کارشون برگردند بعداز اون هم چرا مامردم ایران همیشه به عقب باید برگردیم کامیون اروپایی بابهترین تست جان راننده به بازارمیاد اما کامیون چینی میاد ایران تا با جان راننده های ایرانی تست بشه .

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین