| کد خبر: 235671 |

◄ کنترل اطلاعات نوع بارگیر با اطلاعات کارت هوشمند در زمان صدور بارنامه

اطلاعات نوع بارگیر ثابت در زمان صدور بارنامه با اطلاعات ثبت شده در سامانه کارت هوشمند از 17 مهر ماه امسال، کنترل می شود.

تین نیوز

اطلاعات نوع بارگیر ثابت در زمان صدور بارنامه با اطلاعات ثبت شده در سامانه کارت هوشمند از 17 مهر ماه امسال، کنترل می شود.

به گزارش تین نیوز، این موضوع در نامه غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به مدیران کل استانی این سازمان اعلام شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: با توجه به گزارشات واصله مبنی بر امکان تغییر و ویرایش اطلاعات نوع بارگیر ناوگان (بارگیر ثابت) در هنگام صدور بارنامه توسط برخی از شرکت های حمل و نقل، به آگاهی می رساند این امر تضییع حقوق دولتی و نارضایتی رانندگان در پرداخت کرایه حمل را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این نامه تاکید شده است: از این رو از تاریخ 17 مهر ماه 1400  اطلاع نوع بارگیر ثابت در زمان صدور بارنامه با اطلاعات ثبت شده در سامانه کارت هوشمند، کنترل می گردد و در صورت مغایرت، امکان ویرایش اطلاعات توسط شرکت حمل و نقل و در نتیجه صدور بارنامه میسر نخواهد بود.

در بخش دیگری از نامه عنوان شده است: مقتضی است به رانندگان و مالکان ناوگان و شرکت های حمل و نقل کالای استان اطلاع رسانی لازم صورت پذیرد که در صورت مغایرت اطلاعات نوع بارگیر ناوگان خود با اطلاعات ثبت شده در سامانه کارت هوشمند، در اسرع وقت با مراجعه به مراکز صدور و تمدید کارت هوشمند نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند. در غیر این صورت مسئولیت عواقب ناشی از عدم امکان صدور بارنامه از تاریخ مذکور به عهده مالک ناوگان و شرکت حمل  و نقل خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 0 1

    باسلام
    مشکل اصلی کارت هوشمند کامیون‌های کشنده باظرفیت چهل تن وبالاتر از آن است .
    در کارت این خودرو ها کاربری آنان کشنده قید شده است و کارت هوشمند این خودروها نیز منطبق با کارت صادره و اطلاعات مندرج در فایل نیروی انتظامی است.
    سازمان راهداری تقریبا هیچگونه اطلاعات کامل وواقعی از نیمه یدک های موجود درکشور را ندارد ویا حداقل هیچگونه اطلاعی از نیمه یدک های فاقد سند وکارت خودرو ندارد .
    در بیست سال گذشته شرکتهای خودرو ساز و سازندگان انواع نیمه یدک مکلف گردیده اند هنگام فروش آن نیمه یدک را پلاک گذاری کنند و داری پلاک وکارت سبز حاوی اطلاعات فنی آن را صادر وبه خریدار تحویل نمایند.
    آنچه تاکنون هنوز مشکل ساز است و اراده ای برای حل آن وجود ندارد این اینکه گاها بعضی از سازندگان نیمه یدک بدلیل عدم توانایی در دریافت گواهینامه استاندار برای نیمه یدک های تولید شده هم اکنون نیمه یدک های ساخته شده خود را بدون پلاک گذاری وبدون سند و دهها میلیون تومان زیر قیمت راهی بازار میکنند زیرا برای بهره برداری از نیمه یدک در داخل کشور هیچ مقررات وقانون بازدارنده ای وجود ندارد .
    در سند حمل کالا (بارنامه) فقط اطلاعات کشنده درج میشود و هیچ جایی برای درج اطلاعات مشخصات پلاک نیمه یدک پیش بینی نشده است .
    به دلیل نقص در سیستم بارنامه نویسی وعدم ثبت اطلاعات نیمه یدک دربارنامه مسلما برای صرفه جویی وبدلیل تفاوت نرخ حمل کالا در نیمه یدک های مختلف ،شرکتهای حمل ونقل می‌توانند از نرخ های پایین تری در انتخاب نوع خودرو استفاده کنند .
    و حقوق دولتی عملا تضییع خواهد شد و دفتر محترم کالا در این خصوص هیچگونه تمهیدی نیندیشیده است.


    خاطر نشان میسازد طرح صدور کارت هوشمند مجازی برای نیمه یدک های دارای پلاک توسط سازمان راهداری راه اندازی شده و اجرا میشود ولی بدلیل اختیاری بودن این امر وعدم اجبار برای صدور کارت هوشمند این طرح هیچگونه خروجی قابل لمسی نداشته است و از طرفی طرفداران استفاده از نیمه یدک های غیر استاندارد وساخته شده در کارگاههای محلی همچنان این امر را اینگونه توجیه میکنن در که بیش از پنجاه درصد نیمه یدک های موجود درکشور فاقد پلاک و سند رسمی وحتی استانداردهای لازم برای عبور در جاده های کشور هستند .

    همچنین دریافت گواهینامه معاینه فنی خودرو فقط برای وسیله نقلیه دارای نیروی محرکه پیش بینی شده است در حالی که نیمه یدک های غیر استانداردو دست ساز اعم از کفی ،چادر وحتی تانکرهای حمل مواد سوختی که ممکن است هیچگونه انطباقی با استانداردهای سیستم تعلیق و زیر بندی وترمزها نداشته باشند بسیار حادثه ساز خواهند بود .

    لذا بنظر می‌رسد برای حضور و برنامه ریزی در آن بخش از کالاهایی که توسط تریلی های موجود در کشور حمل میگردد بدلیل عدم وجود اطلاعات کامل و جامع در سیستم کارت هوشمند سازمان راهداری هنوز راه درازی در پیش داریم .

    ابتدا باید شرایط و زمینه های ثبت واجباری شدن صدور کارت هوشمند برای انواع نیمه یدک اعم از یخچال ،تانکر،چادری ،کفی. و سایر انواع نیمه یدک در سازمان راهداری فراهم گردد و سپس ترتیبی اتخاذ شود تا اطلاعات و مشخصات نیمه یدک بارگیری شده در بارنامه و سند حمل درج گردد .

    ودر آینده با رفع موانع موجود امکان انجام معاینه فنی آنها نیز فراهم گردد تا با جلوگیری از تردد بسیاری از نیمه یدک های مخاطره آمیز و حادثه ساز گامی برای استاندارد سازی حمل ونقل جاده ای برداشته شود.
    وصد البته لازمه انجام این امر داشتن اراده و عزم لازم از طرف متولیان امر و نیز همت کافی برای تحمل فشارهای سیاسی و اجتماعی گروههای منفعت طلب دراین خصوص را میطلبد.

  • سیدجلال الدین عبودتیان 0 0

    من راننده کامیون باری هستم ولی پیامک صدور بارنامه برایم نمی آید