◄ نگهداری آزادراه شیراز اصفهان روزانه چند میلیون تومان هزینه دارد؟
برآوردهای اولیه نشان می دهد هزینه نگهداری روزانه آزادراه شیراز اصفهان بهعنوان طولانیترین محور آزادراهی کشور که از ویژگی چهارفصل بودن برخوردار است رقمی قابلتوجه است که میتواند به طور میانگین از مرز ۲۰۰ میلیون تومان در روز عبور کند.

برآوردهای اولیه نشان می دهد هزینه نگهداری روزانه آزادراه شیراز اصفهان به عنوان طولانی ترین محور آزادراهی کشور، رقمی قابل توجه است که می تواند از مرز ۲۰۰ میلیون تومان در روز عبور کند.
فیلم مرتبط پربازدید را ببینید:
زیبایی آزادراه شیراز اصفهان در تابستان ۱۴۰۴؛ مناظری که شوق سفر را زنده می کند (فیلم)
بر اساس اطلاعات دریافتی، در حال حاضر هزینه روزانه نگهداری آزادراه سان آرا ـ با طول تقریبی ۱۶۰ کیلومتر و سابقه بهره برداری بیش از ۲۰ سال ـ حدود ۱۷۵ میلیون تومان است. در همین راستا، کارشناسان حوزه راه و ترابری معتقدند با توجه به طول بیشتر آزادراه شیراز اصفهان و تازه ساز بودن زیرساخت های آن، هزینه نگهداری روزانه این محور در سال های آینده می تواند حتی فراتر از این رقم برود.
عملیات روزانه نگهداری آزادراه شیراز اصفهان شامل چه مواردی است؟
فعالیت های جاری در حوزه نگهداری آزادراه شیراز اصفهان شامل مجموعه ای از اقدامات تخصصی و مستمر از سوی تیم های راهداری است. این اقدامات مواردی مانند خط کشی مسیر، تعمیر تابلوها، نگهداری چراغ های روشنایی، لکه گیری آسفالت، نصب چراغ های چشمک زن، گشت زنی ایمنی، پاکسازی محور از ضایعات، نظافت ایستگاه های خدماتی و سکوهای نماز را در بر می گیرد.
با این حال، برخی از هزینه ها مانند ترمیم اساسی آسفالت و تعویض زیرساخت های عمرانی به دلیل عمر کوتاه آزادراه شیراز اصفهان هنوز وارد مرحله اجرایی نشده اند. اما به گفته کارشناسان، این نوع هزینه ها معمولاً پس از گذشت ۴ تا ۵ سال از بهره برداری به سبد هزینه های سالانه اضافه می شوند.
کارشناسان همچنین تأکید دارند که تأمین هزینه های نگهداری این محور تنها در صورتی ممکن است که دریافت عوارض از کاربران جاده به صورت منصفانه و متناسب ادامه یابد. به گفته آنان، عوارض دریافتی نه تنها هزینه های جاری نگهداری را پوشش می دهد، بلکه در بلندمدت امکان ترمیم، بهسازی و افزایش ایمنی مسیر را نیز فراهم می کند.
آزادراه شیراز اصفهان که حدود ۲۵۰ کیلومتر طول دارد و استان های فارس و اصفهان را به یکدیگر متصل می کند، از جمله پروژه های بزرگ عمرانی کشور در دهه اخیر محسوب می شود. این محور علاوه بر کاهش زمان سفر، نقش مهمی در توسعه ترانزیت، تسهیل گردشگری و تقویت ارتباطات منطقه ای دارد.
انتهای پیام
اگر این مبلغ 175 میلیون تومان رو تقسیم بر 150 هزار تومان بکنیم میشه تقریباً تردد روزانه 1200 خودرو. مبلغ عوارض سواری حدوداً 90 هزار تومان هست و تریلی حدود 600 هزار تومان. یه حساب سر انگشتی که بکنیم متوجه میشیم که چه خبره. پس لطفاً نویسنده عزیز یه جوری تیتر نزن که انگار بهره برداران این آزادراه دارن بدبخت میشن....