| کد خبر: 73002 |

انتقاد از تفاهم‌نامه‌های خلاف ضوابط و خارج از اصول شهرداری تهران

تین نیوز | رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از تفاهم نامه منعقد شده بین شهرداری فعلی و دولت وقت در سال ۹۱ برای قانونی کردن ساخت و سازهای خلاف ضوابط در کلانشهر تهران گفت: منابع و شرایط زیست‌محیطی کلانشهر تهران دیگر پاسخگوی ظرفیت ساخت و سازهای بیشتر را ندارد.

محمد حقانی درباره اهمیت ضوابط بلندمرتبه‌سازی که قرار است به زودی توسط شورای‌عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی رونمایی و ابلاغ شود گفت:  اگر قرار است بلندمرتبه‌سازی در زمین‌ها و عرصه‌های باز موجود باشد به شدت مخالف هستم چراکه هرچقدر ساخت و سازها و بارگذاری مجدد به ویژه در کلانشهرهایی همچون تهران ادامه پیدا کند علاوه بر اینکه از مشکلات موجود شهر چیزی نمی‌کاهیم بلکه بار و مشکلاتی تازه را بر دوش شهر تهران می‌افزاییم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران افزود: تهران به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور، شهری است که زمینش فشرده شده، سفره‌های آب زیرزمینی آن افت پیدا کرده‌اند و منابع آبی آن نیز بسیار بسیار محدود شده است. در عین‌حال این شهر زیرساخت‌های لازم را ندارد و از شاخص‌ها و معیارهای زیست‌محیطی دور افتاده است و در نهایت منابع زیست‌محیطی که لازمه ساخت و ساز بیشتر است به انتها رسیده‌اند. به همین خاطر این شهر دیگر گنجایش ساخت و ساز جدیدی را ندارد. اما اگر منظور از بلندمرتبه‌سازی ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و تجمیع آنها به عنوان بلندمرتبه‌سازی باشد با این طرح موافق هستیم.

عضو شورای‌شهر تهران ادامه داد: به عنوان یک مدیر اجرایی معتقدم هرچقدر بیشتر می‌سازیم از زیرساخت‌ها می‌کاهیم. در حال‌حاضر آب کلانشهر تهران از پنج سد تامین می‌شود و بیش از ۴۰۰ چاه زیرزمینی نیز حفر شده‌اند که مشخص نیست از استانداردهای سلامت برخودار باشند و ما داریم از همین آب‌ها استفاده می‌کنیم. اینها آب‌هایی هستند که به یک شکلی باید در زمین‌های کشاورزی ما جاری و ساری می شد اما اکنون در کلانشهری که هر روز گسترش پیدا می‌کند به سختی روان است.  

انتقاد حقانی از ناکافی بودن زیرساخت‌های حمل و نقل درون‌شهری
حقانی با تاکید بر اینکه آلودگی‌شهر تهران به حد نهایت خود رسیده است گفت: وسایل حمل و نقل عمومی درون‌شهری از جمله متروی تهران هنوز هم متناسب با جمعیت تردد‌کننده در شهر نیست و همچنین هنوز مدیران‌ارشد شهری برای آن اقدامی نکرده‌اند. با این توضیحات بنده با بلندمرتبه‌سازی در عرصه‌های جدید کاملا مخالفم اما در صورتیکه این طرح‌ها منجر به تجمیع خانه‌های بافت‌های فرسوده شود و جامعه هدف آن نیز تامین مسکن برای افراد و خانوارهای کم‌بنیه اقتصادی به صورت واقعی و نه صوری باشد را مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی الزام قانونی و حقوقی مدیران شهری را به رعایت ضوابط بلندمرتبه سازی یکی از راه‌های موفقیت ضوابط عنوان کرد و گفت: وضعیت کنونی تهران نشان می‌دهد که دیگر ظرفیت بارگذاری مجدد را ندارد. به همین‌خاطر نیز امیدواریم در ضوابطی که به زودی رونمایی می‌شود بازنگری در مورد این شهر و ضوابط پیشین لحاظ شده باشد.

این عضو شورای‌شهر تاکید کرد: مشکل اصلی تمکین نکردن از قوانین بالادستی، نظارت ناکافی است به همین خاطر نیز ما در شورای شهر و سایر دوستان در شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی باید قدرت نظارت خود را بالاببریم تا مدیران شهری ملزم به رعایت قوانین بالادستی شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع در سال ۸۶ تصویب و پنج سال بعد یعنی در سال ۹۱ طرح تفصیلی تهیه و ابلاغ شد گفت: طی سال‌های ۸۶ تا ۹۱ شهر تهران با بارگذاری‌های نابجا دچار انفجار شد. همچنین بر اساس توافقی که در سال ۹۱ بین دولت وقت و شهرداری فعلی انجام شد در قبال مجوزهایی که شهرداری به زمین‌های دولتی داد تا آنها را بفروشد و یا بارگذاری مجدد کند دولت وقت نیز به آنها اجازه داد تا دو طبقه ‌بیش از قانون تراکم بسازند. اگرچه همان زمان نیز کارشناسان ارشد شورای عالی معماری و شهرسازی به دولت وقت نامه نوشتند و مخالف و اظهار نظر کارشناسی خود را نسبت به این تصمیم ابراز کردند اما کسی به نظرات کارشناسی آنها گوش نسپرد و تهران به وضعیت نابهنجاری رسید که اکنون شاهدش هستیم.

حقانی در پایان تاکید کرد: منابع و شرایط زیست‌محیطی کلانشهر تهران دیگر ظرفیت ساخت و سازهای بیشتر را ندارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.