| کد خبر: 49281 |

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از آثار لغو تحریم بر حمل و نقل دریایی تا آغاز اجرای کنوانسیون انتقال لاشه کشتی ها در بنادر ایران

تین نیوز | آثار لغو تحریم بر حمل و نقل دریایی، ظرفیت لازم در بنادر ایران برای روزهای پس از تحریم، افزایش ۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور طی سال ۹۳، ایجاد خط مسافری جاسک- عمان، و آغاز اجرای کنوانسین انتقال لاشه کشتی ها در بنادر ایران، برخی از مهم ترین تیترها و رویدادهای حمل و نقل دریایی ایران در هفته گذشته اند.

به گزارش تین نیوز، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران، تحریم مجدد شرکت های کشتیرانی را بازی و شیطنت سیاسی دانست و درباره میزان تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر ایران گفت: در سال گذشته 150 میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر ایران، تخلیه و بارگیری شد.

حسن تیمورتاش، با اشاره به تحریم های مجدد اتحادیه اروپا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: تحریم مجدد شرکت های کشتیرانی، بازی و شیطنت سیاسی است، ضمن اینکه این تحریم‌ها جدید نیست و همان تحریم ‌های قبلی است، البته ما از دادگاه اروپا حکم برائت گرفته بودیم، اما با اقدام سیاسی تحریم ها را تمدید کردند.

ظرفیت لازم در بنادر ایران برای روزهای پس از تحریم وجود دارد
معاون سابق دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: بنادر ایران از ظرفیت مطلوبی برای جذب سرمایه‌های جدید و بازگشت خطوط کشتیرانی بزرگ برخوردار هستند و در صورت لغو تحریم ها هیچ مشکلی در ناحیه امکانات دریایی به وجود نخواهد آمد.

سعید ایزدیان تصریح کرد: هر چند فشار تحریم در سال های گذشته سرعت رشد و توسعه بنادر ایران را قدری کاهش داده اما با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت تا جایی که ممکن بوده است بنادر بزرگ ایران افزایش ظرفیت داشته‌اند و این مساله باعث شده در صورت لغو تحریم‌ها و بازگشت لاینرهای بزرگ دریایی به بنادر کشور هیچ مشکل و هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد.

وی به صحبت های رییس سازمان بنادر در این زمینه اشاره کرد و گفت: معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در تایید امکانات بالای بنادر ایران اعلام کرده است آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد به شکل قابل توجهی از ظرفیت های موجود فاصله دارد و این نشان از آن دارد که در صورت لغو تحریم ها مشکلی با کشتی‌های بزرگ و تامین امکانات لازم برای آن ها نخواهیم داشت.

افزایش ۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور طی سال ۹۳
فعالیت تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی و فرآورده‎های نفتی ۱۷ بندر ایران در سال ۹۳ با افزایش ۵ درصدی نسبت به سال ۹۲ به ۱۴۶ میلیون و ۳۶۱ هزار و ۱۳۷ تن رسید که بیش از هفت میلیون تن افزایش نشان می‎دهد.

بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی درباره خلاصه عملکرد بنادر ایران، افزایش عملکرد بنادر در سال گذشته مدیون کالاهای غیرنفتی است؛ زیرا تخلیه و بارگیری فرآورده‎های نفتی نه تنها افزایش نداشته، بلکه حدود 128 هزار تن کاهش هم داشته است.

از کل آمار تخلیه و بارگیری در بنادر ایران، حدود 102 میلیون و 357 هزار تن سهم کالاهای غیرنفتی با افزایش 7.5 درصدی نسبت به سال 92 و حدود 44 میلیون متعلق به فرآورده‎های نفتی با 0.3درصد کاهش بوده‎است.

سومین شماره از ماهنامه الکترونیکی "مسیر" منتشر شد
شماره سوم ماهنامه الکترونیکی مسیر به‌عنوان اولین نشریه الکترونیکی خبری، آموزشی و تحلیلی بندری و دریایی در فروردین 94 منتشر شد و در اختیار ذینفعان و علاقه مندان قرار گرفت.

شماره سوم ماهنامه مسیر حاوی اخبار مرتبط با «مسیرهای رشد و توسعه صنعت بندری و دریایی جهان و فناوری‌ها و نوآوری‌های روز منطقه و جهان» در اولین ماه از سال جدید منتشر شد و در تارگاه سازمان بنادر و دریانوردی به نشانی http://research.pmo.ir/fa/publication/re/masir1 قابل دسترسی است.

شتاب در توسعه بندرگاه جزیره خلیج فارس با الحاق اراضی جدید
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر اعلام کرد: با الحاق اراضی همجوار بندرگاه هرمز زیر تملک سازمان بنادر، توسعه فعالیت های تنها بندر جزیره رنگین کمانی خلیج فارس شتاب بیشتری می گیرد.

محمد محسنی، مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر در جریان بازدید از بندرگاه جزیره هرمز طی نشستی با بخشدار، شهردار و رئیس شورای این جزیره ضمن تأکید بر رونق بخشیدن به زیرساخت های بندری این جزیره، اظهار کرد: پیگیری ها و موافقت های به دست آمده در این زمینه نشان می دهد که آینده بسیار روشنی در انتظار بندرگاه جزیره زیبای هرمز است.

وی درباره توسعه فعالیت های بندر هرمز گفت: با الحاق اراضی همجوار بندرگاه هرمز زیر تملک سازمان بنادر، توسعه فعالیت های تنها بندر جزیره رنگین کمانی خلیج فارس شتاب بیشتری می گیرد.

ایجاد خط مسافری جاسک- عمان
معاون عملیات دریایی و بندری اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از عزم جدی مسوولان بنادر و دریانوردی هرمزگان برای توسعه اقتصادی منطقه شرق استان و سواحل مکران به‌ویژه در زمینه گردشگری و تجارت دریایی خبر داد.

قاسم عسکری نسب اظهار کرد: در بندر تیاب 90 فروند شناور و در بندر چندمنظوره سیریک نیز حدود 70 فروند شناور فعالیت دارند که اغلب آنها موتورلنج و تعدادی نیز شناورهای بارج حامل شن و ماسه است که مقصد آنها عمدتا بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از جمله امارات و عمان است. عسکری نسب افزود: در بندر جاسک که از قدیمی‌ترین بنادر استان است، هم شناور چندمنظوره سنتی تجاری و هم شناور فلزی برای جابه‌جایی محموله‌ها فعالیت می‌کنند.

آغاز اجرای کنوانسین انتقال لاشه کشتی ها در بنادر ایران
اجرای کنوانسیون انتقال لاشه کشتی ها با الزام تعهد مالی مالک برای خارج سازی لاشه کشتی در آب های مورد نظر این کنوانسیون، از امروز در بنادر ایران آغاز شده است.

کنوانسیون انتقال لاشه کشتیها موسوم «کنوانسیون نایروبی» که در تاریخ 89/2/28 به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسیده بود، از تاریخ 94/1/25، یک سال پس از الحاق کشور دانمارک بعنوان دهمین کشور ملحق شده به کنوانسیون، لازم الاجرا شده است.

بر اساس این گزارش، یکی از الزامات کنوانسیون مذکور تعهد مالی مالک برای خارج سازی لاشه کشتی است که در آبهای مورد نظر کنوانسیون (Convention Area) خطرات کشتیرانی و یا محیط زیستی ایجاد می کنند. بر این اساس کلیه شناورهای بالاتر از 300 تن تحت پرچم و یا وارده به بنادر کشورهای عضو باید دارای گواهینامه صادر شده از طرف پرچم شناور مبنی بر تعهد مالی مالک درخصوص پرداخت هزینه های خارج سازی لاشه کشتی باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.