| کد خبر: 18428 |

اختصاص بودجه به راه‌آهن‌ فراتر از پیشنهاد دولت‌ / لزوم سرمایه‌گذاری در توسعه قطار‌‌ سریع‌السیر و برقی‌

تین نیوز | عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه برقی‌سازی خطوط ریلی و رشد قطار‌های سریع‌السیر باید از اولویت‌های توسعه ریلی کشور باشد، گفت: مجلس در بودجه 93 ‌مجلس نگاه ویژه‌ای به راه‌آهن داشت، در برخی موارد فراتر از پیشنهاد دولت حرکت کرد.
 
غلامرضا کاتب اظهار داشت: ‌توسعه حمل و نقل ریلی امری اجتناب‌ناپذیر است و در بین انواع مدل‌های حمل و نقلی، توجه به این سیستم ریلی‌ و اولویت دادن به آن ضروری است.
 
وی با اشاره به آمار بالای تلفات انسانی در سوانح رانندگی، بیان کرد: هزینه بالای سوانح رانندگی برای کشور، جان‌باختن هزاران نفر در این حوادث و رقم مصدومیت بالا، توسعه حمل و نقل ایمن ریلی را توجیه‌پذیر می کند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: سرعت بالای سیر و کیفیت، از شاخص‌های بخش حمل و نقل ریلی در دنیا است، اما در ‌‌کشور ما به این صورت نیست و به منظور بهبود وضعیت ریلی، باید به سمت استفاده از قطارهای سریع‌السیر حرکت کنیم.
 
این نماینده مجلس با تاکید بر این نکته که باید از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری لازم انجام شود و بهره‌وری خط‌آهن افزایش یابد، اضافه کرد:  حرکت به سمت بهره‌مندی از قطارهای سریع السیر به اولویت‌های اساسی برمی‌گردد، اما پیش از آن باید شرایط موجود را بهبود بخشید و در اجرا، نظارت بیشتری را اعمال کرد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری‌ها باید در بخش ریلی افزایش یابد،‌ اضافه کرد: در کنار رفع ضعف‌ها و نقص‌ها در بخش‌های مختلف، برای ترسیم آینده‌ای مطلوب برای حوزه ریلی باید نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام شود.
 
کاتب ادامه داد: به منظور بهبود وضعیت حوزه ریلی دو محور اساسی را باید مدنظر قرار داد ، «گسترش سیستم حمل و نقل ریلی» و «افزایش کیفیت بخش ریلی کشور» دو‌ نکته کلیدی در بهبود حوزه ریلی است که باید با انجام آن به سمت «برقی کردن» و «افزایش سرعت قطارها» گام بر داشت.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه نگاه مجلس همواره جلوتر از نگاه دولت است، اضافه ‌کرد: در بحث بودجه سال 93 ‌مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه‌ای به حوزه‌ ریلی داشته و در برخی موارد نیز حتی فراتر از پیشنهادات دولت حرکت کرد، اما با توجه به ضرورت توسعه بخش ریلی و با در نظر گرفتن این مسأله که قوانین حوزه ریلی کم نیست هر کجا که لازم باشد، مجلس نسبت به تدوین قوانین مورد نیاز اقدام خواهد کرد.
 
کاتب همچنین در خصوص تفاوت فاحش تعرفه حق دسترسی 57 درصدی ریل و 3 درصدی جاده، توضیح داد: برای اصلاح این موضوع دولت باید پیش قدم شود و مجلس به تنهایی نمی‌تواند ورود کند، اما آنچه مسلم است مجلس همراهی لازم را دراین مورد لحاظ خواهد کرد‌.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.