| کد خبر: 108668 |

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران:

قطارهای حومه‌ای از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است

هفته‌نامه حمل ونقل|

میرحسن موسوی، معاون جدید مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۱۲ آبان‌ماه در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های این معاونت پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در این نشست خاطرنشان کرد: توسعه قطارهای حومه‌ای در اطراف کلانشهرها از سیاست‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است تا با توسعه این خطوط، شاهد تسهیل تردد مردم در اطراف شهرهای بزرگ کشور با استفاده از شبکه ریلی باشیم.در ادامه گزارش، به تفصیل برنامه‌های معاونت مسافری راه‌آهن از زبان موسوی آمده است:

ظرفیت قطارهای حومه‌ای تهران دو برابر شده است
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرفیت قطار حومه‌ای تهران - پرند از ۵ زوج به ۹ زوج در روز افزایش یافته است تا این قطار در این مسیر ۱۸ برنامه سیر داشته باشد.صرفه جویی در مصرف سوخت، حفظ محیط زیست، کاهش ترددهای جاده‌ای از مزیت‌های توسعه قطارهای حومه‌ای در اطراف شهرهای بزرگ است و دراین‌راستا قطارهای حومه‌ای در مسیر تهران - پیشوا از ۴ زوج به ۷ زوج افزایش یافته است تا این قطار روزانه ۱۴ سیر را در این مسیر برای جابه‌جایی مسافران و شهروندان انجام دهد.

قطار حومه‌ای تهران–کرج- هشتگرد نیز از روزانه ۴ زوج به ۸ زوج افزایش یافته است تا روزانه این قطار ۱۶ سیر را در این مسیر برای جابه‌جایی شهروندان انجام دهد.این افزایش سیر قطارهای حومه‌ای در مسیر تهران – قم و بالعکس وجود دارد و با انجام برنامه‌ریزی‌ها در این مسیر نیز سیر قطار حومه‌ای از سه زوج به ۴ زوج افزایش یافته است تا هموطنان بتوانند با سهولت بیش‌تری در این مسیر تردد کنند.

چهارخطه کردن مسیر تهران - پیشوا
زمان حرکت قطارهای حومه‌ای طوری برنامه‌ریزی شده است تا در زمان پیک سفر شهروندان، هر ۲۰ دقیقه یک قطار حرکت کند. راه‌آهن در مسیر تهران - پیشوا و تهران- کرج- هشتگرد اقدام‌های خوبی انجام داده است، به‌طوری‌که چهارخطه کردن مسیر تهران - پیشوا در دستور کار قرار دارد و خط ریلی تهران- کرج در ابتدا ۴ خطه و در ادامه ۲ خطه می‌شود.

باید به فکر تأمین ناوگان مناسب حومه‌ای باشیم با توسعه خطوط قطارهای حومه‌ای باید به فکر تأمین ناوگان نیز باشیم، زیرا با تکمیل پروژه‌ها و پیش‌بینی ناوگان مناسب حومه‌ای سیر قطارهای حومه‌ای در اطراف کلانشهرها و به‌خصوص تهران افزایش می‌یابد.

سایت قطارهای حومه‌ای راه‌اندازی شده است
سایت قطارهای حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن در هفته گذشته راه‌اندازی شده است و جزئیات حرکت قطارهای حومه‌ای از طریق این سایت اینترنتی قابل دسترسی است و شهروندان با مراجعه به این سایت می‌توانند از اطلاعات خط حومه‌ای مطلع شوند.

توسعه قطارهای حومه‌ای برای سایر کلان‌شهرها
توسعه قطارهای حومه‌ای در اطراف سایر شهرهای بزرگ کشور نیز ضرورت دارد. بر همین اساس مطالعاتی درباره تقاضای سفر در سایر شهرها آغاز شده و ما هم اکنون با توجه به افزایش تقاضا، قطار حومه‌ای تبریز -دانشگاه شهید مدنی را از یک ریل بأس به دو رام قطار افزایش داده‌ایم و روزانه دو هزار نفر از این قطار استفاده می‌کنند.

برنامه شرکت راه‌آهن برای ایام اربعین حسینی
برنامه شرکت راه‌آهن برای ایام اربعین حسینی به طور کامل جمع‌بندی نشده است و راه‌آهن برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز ریلی به زایران حسینی چند برنامه را در دستورکار خود قرار داده است که به محض جمع‌بندی نسبت به اطلاع‌رسانی آن اقدام خواهد شد.

تأمین ناوگان به صورت فوق‌العاده برای مراسم اربعین حسینی هم اکنون در دست بررسی است تا بتوانیم قطارهای این ایام را بین تهران- خرمشهر و شلمچه و بین قم - خرمشهر راه‌اندازی کنیم و یک ریل بأس نیز مردم را به صورت مستمر از خرمشهر به مرز و بالعکس منتقل کند.

احداث خطوط ریلی در شهرهای جدید باید توسط شرکت عمران شهرهای جدید انجام شود
احداث خطوط ریلی در شهرهای جدید باید توسط شرکت عمران شهرهای جدید انجام شود و برای بهره‌برداری این خطوط باید این خطوط به راه‌آهن واگذار شود تا با تأمین واگن‌های مورد نیاز قطارهای حومه‌ای این شهرها فعالیت خود را آغاز کنند.

هم اکنون اقدام‌های لازم برای خطوط ریلی قطارهای حومه‌ای مسیر مشهد -گلبهار و در تهران در مسیر گلشهر- هشتگرد و در اصفهان شهرهای جدید بهارستان- فولادشهر- مجلسی انجام شده است تا در موعد مقرر بتوانیم این خطوط را بهره‌برداری کنیم.

افزایش قیمت بلیت در برنامه راه‌آهن نیست
راه‌آهن برای افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری هیچ برنامه‌ای ندارد و تاکنون هیچ شرکت ریلی درخواستی دراین‌زمینه به راه‌آهن ارائه نداده است.

اقدامات راه‌آهن در زمینه تسهیل تردد هموطنان
مزیت‌های سیر قطارهای مسافری در بین شهرهای مختلف کشور برای تسهیل تردد هموطنان در مسیرهای مختلف بسیار زیاد است، به همین منظور هفته گذشته قطارهای بین شهری در مسیرهای تهران- کاشان و قم - مشهد «حرم تاحرم»، راه‌اندازی شد و روز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه نیز شاهد راه اندازی قطار کرمان - زاهدان در این منطقه بودیم تا مسافران این مسیر بتوانند از زاهدان به کرمان و از آنجا به تهران و ادامه به مشهد تردد کنند.


ارتقای کمی و کیفی خطوط و ناوگان ریلی
راه‌آهن برای ارتقای کمی و کیفی خطوط و ناوگان ریلی برنامه خوبی دارد و برای همین منظور در مسیر تهران- مشهد سیستم‌های اتوماتیک کنترل قطارها و تراک‌بندی ایجاد شده، ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌شده است واگن‌های نیازمند تعمیر اساسی از ناوگان خارج و پس از انجام تعمیرات اساسی با کیفیت قابل قبولی وارد ناوگان ریل کشور شوند.

ایستگاه راه‌آهن تهران به مترو متصل شده است
برای تسهیل تردد مردم، درحال‌حاضر ایستگاه راه‌آهن تهران به مترو متصل شده و راه‌آهن درصدد است تمام خطوط ریلی شهرهای بزرگ را به مترو متصل کند تا مردم به سهولت بتوانند پس از پیاده شدن از قطار با استفاده از مترو به مکان‌های مورد نظر خود برسند.

لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.