◄ تهویه تونل چیست؟
تیننیوز| در سالیان اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، نگاه ویژهای به زیر ساختهای حملونقل شده است. یکی از محورهای اصلی حملونقل، حملونقل جادهای و ریلی است. ویژگی بارز این روشها حملونقل، عمومیت آنهاست که نیازمند توجه ویژهای به جزئیات احداث مسیر خواهد بود. با توسعه زیرساختها و اجرای پروژههای عمرانی در کشور ما مباحث مربوط به تونلسازی از اهمیت ویژهای برخوردار شده و با احداث تونل رسالت در تهران اولین پروژه طراحی تهویه تونل با جت فن و سیستم کنترل آن صورت پذیرفت.
در حقیقت تهویه تونل عبارت است از انتخاب و طراحی روشی مناسب برای خارج کردن گازهای آلاینده تولید شده توسط خودروها، لکوموتیو و تجهیزات از تونل و تامین میزان هوای بهداشتی مورد نیاز جهت تهویه.
باید توجه داشت که تهویه تونل با تهویه صنعتی از لحاظ روشهای اجرایی و نیز محاسبات تفاوتهای عمدهای دارد.
با توجه به توضیحات ارائه شده به جرات میتوان گفت که بخش طراحی و شبیهسازی تهویه تونل، اولین و مهمترین گام برای اجرای چنین پروژههایی است. متاسفانه در کشور ما مشکلات فراوانی در انجام پروژههای تهویه تونل وجود دارد که در ادامه و به اختصار به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1- اولویت ندادن و یا اولویت بسیار پایین بخش طراحی تهویه تونل در اجرای کل پروژه - دلیل این امر هزینه نسبتا بالا خرید و نصب تجهیزات تهویه تونل از دید صاحبان پروژه است. اما باید توجه داشت که هزینه طراحی و خرید تجهیزات تهویه تونل در مقایسه با خطرات ناشی از بالا رفتن غلظت آلایندهها در تونل که میتواند منجر به تصادفات خطرناک و حتی در مواردی تلفات جانی شد بسیار ناچیز است. همچنین در صورت بروز حریق در داخل تونل و عدم بهرهگیری از تهویه مناسب و اصولی، احتمال بروز خطرات جبرانناپذیری وجود خواهد داشت.
2- عدم بهرهگیری از مشاورین مستقل و متخصص و واسپاری طراحی تهویه تونل به برخی تامینکنندگان.این معضل موجب میشود که برخی از تامینکنندگان خاص طراحی تهویه تونل را بدون هیچگونه نظارت مستقل و صرفا بر مبنای محصولات خود انجام دهند که علاوه بر ایجاد مشکلات حقوقی، اجرای هرگونه بهینهسازی، طراحی مجدد و رفع ایرادات احتمالی را بسیار مشکل نموده و از بومی شدن این دانش در کشور جلوگیری میکند.
3 - آشنایی نداشتن برخی مشاوران با حوزههای مختلف تهویه تونل. به عنوان مثال طراحی تهویه تونلهای راه آهن یا مترو تفاوت عمدهای با طراحی تهویه تونلهای جاده ای دارد و برای انجام محاسبات و طراحی هر یک از این موارد، شرکت مذکور باید حتما تجربه طراحی در حوزه مورد نظر را داشته باشد.
4- عدم وجود استاندارد ملی در حوزه تهویه تونلهای راه و راهآهن - وجود این کاستی، موجب میشود در هنگام انتخاب استاندارد مناسب و موردتائید کارفرما و مراجع نظارت مشکلات فراوانی ایجاد شد.
نویسنده:محمد قربانعلی بیک-مدیر عامل شرکت آراکو (آذرخش ریل آریا)
مراجع :
www.araco.ir
tunnel-ventilation.persianblog.ir
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.