کمبود اعتبار از اصلی ترین مشکلات پروژه راه آهن سنندج - همدان - تهران است
تین نیوز | مدیركل راه و شهرسازی كردستان عدم تامین منابع مالی پروژه، عدم تخصیص به موقع و عدم همكاری ادارات مرتبط با پروژه را به عنوان معضلات و مشكلات پروژه ذكر كرد.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان كردستان، محمد صادق وجدی اظهار كرد: راه آهن همدان - سنندج به عنوان بخشی از راه آهن تهران سنندج، یك خطه و به طول 140 كیلومتر جهت محرومیت زدایی منطقه و تحول افزایش رونق اقتصادی استان، تحول و افزایش سهم ترانزیت در كشور، دگرگونی منطقه در زمینه های اقتصادی و تجاری، سهولت در حمل و نقل بین شهری، افزایش میزان گردشگری و صرفه جویی در مصرف سوخت اثر بسزایی خواهد داشت.
وجدی گفت:این راه آهن با هدف ایجاد كوتاهترین مسیر ریلی بین تهران - همدان - سنندج، اتصال آن به مسیر راه آهن سمنگان - كرمانشاه و در ادامه تا مرزی خسروی و اتصال به راه آهن كشورهای همسایه احداث می شود كه با احداث و تكمیل این مسیر، كریدور ریلی شرقی - غربی كشور برقرار و امكان حمل و ترانزیت بار و مسافر فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: امكان جابجایی یك میلیون مسافر در سال بهره برداری و رشد آن در افق طرح سال 1404 به 2.4 میلیون مسافر و امكان جابجای دو میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و رشد آن در افق طرح سال 1404 به چهار میلیون تن از جمله ظرفیت های این شبكه حمل و نقل ریلی است.
مدیركل راه و شهرسازی كردستان در این باره می گوید: این راه آهن یك خطه و به طول كلی 418 كیلومتر است كه در سال 84 مطالعات آن صورت پذیرفته و عمیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال 85 شروع شد.
محمد صادق وجدی افزود: از كل مسیر 268 كیلومتر مربوط به راه آهن تهران - همدان 64.50 كیلومتر ریل گذاری شده و 203.50 كیلومتر آن باقی مانده است.
وی اظهار كرد: در كل مسیر تهران - همدان - سنندج تعداد 18 ایستگاه موجود است كه 11 ایستگاه در مسیر تهران - همدان و هفت ایستگاه در مسیر همدان - سنندج است كه از كل 18 ایستگاه، دو ایستگاه تشكیلاتی و 16 ایستگاه نیز بین راهی است.
وی پیشرفت فیزیكی كل قطعات راه آهن تهران - همدان - سنندج را 80 درصد ذكر كرد و افزود: در قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج در حال حاضر 30 كیلومتر لایه رویه سازی آن آماده و جاده دسترسی به ایستگاه سنندج در حال ساخت است.
وجدی اعتبار مصوب طرح راه آهن تهران - همدان - سنندج در سال 92 را 635 میلیارد ریال و مبلغ تخصیصی را 158میلیارد و 75 میلیون ریال ذكر كرد و گفت: میانگین پیشرفت این قطعات هم اكنون 80 درصد است.
مدیركل راه و شهرسازی كردستان گفت: در قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج ارزیابی جاده دسترسی ایستگاه سنندج به طول دو كیلومتر پایان یافته و عملیات اجرایی در آن به پیشرفت فیزیكی 85 درصد عملیات زیرسازی رسیده است.
به گفته وی عملیات ارزیابی، خرید و تملك اراضی در جاده دسترسی به ایستگاه دهگلان نیز شروع شده و در حال انجام است.
وجدی اظهار كرد: تاكنون هزار و 800 میلیارد ریال با احتساب هزینه های ارزیابی در این پروژه هزینه شده و در سال 93 نیز برای اجرای این پروژه 860 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی تامین منابع مالی از طریق فروش اوراق مشاركت، فروش سهام، جذب سرمایه گذار و مشاركت بخش خصوصی را از جمله راهكارها و پیشنهادات برای تسریع در اجرای این پروژه عنوان كرد.
مدیركل راه و شهرسازی كردستان همچنین عدم تامین منابع مالی پروژه، عدم تخصیص به موقع و عدم همكاری ادارات مرتبط با پروژه را به عنوان معضلات و مشكلات پروژه ذكر كرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.