| کد خبر: 1202 |

پیگیری راه‌آهن قزوین - آستارا مهم‌ترین برنامه سال آینده

تین نیوز | مشاور وزیر راه در امور حمل و نقل و موافقتنامه‌های بین‌المللی گفت: پیگیری پروژه مهم ریلی قزوین - رشت - انزلی - آستارا مهم‌ترین برنامه در راستای توسعه کریدورهای کشور در سال آینده است.
 
شهریار افندی‌زاده با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در زمینه کریدور شمال به جنوب ایجاد شبکه ریلی این کریدور است که حلقه مفقوده این شبکه ریلی از بندر‌عباس به سمت شمال روسیه است، اظهار کرد: ظرفیت کریدور شمال‌ - جنوب با تکمیل خط‌ آهن قزوین - رشت افزایش می‌یابد که در حال حاضر خط‌ آهن قزوین - رشت در حال اجراست و تا سال آینده تکمیل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه با اجرایی شدن این پروژه یکی از کریدور‌های مهم ریلی را خواهیم داشت، گفت: این پروژه باید به انزلی و آستارا نیز متصل شود تا بنادر جنوبی ایران را به روسیه، شمال اروپا و کشورهای اروپای شرقی متصل کند.
 
افندی‌زاده با بیان اینکه یکی از کارهای مهم در سال 93 توسعه کریدور شمال به جنوب است که در تیر امسال پنجمین اجلاس آن در جمهوری آذربایجان برگزار شد، اظهار کرد: کشور‌های عضو کریدور حدود 13 کشور عضو شامل کشور‌های ایران، هند و روسیه به عنوان موسسان کریدور و کشور‌های اوکراین، بلغارستان، ترکیه، قرقیزستان، بلاروس، قزاقستان، عمان، تاجیکستان، سوریه و ارمنستان به عنوان کشور‌های عضو هستند.
 
مشاور وزیر راه گفت: تشکیل کارگروه‌های گمرکی بین کشور‌های عضو می‌تواند کمک زیادی بالاخص در بحث حمل‌ و نقل جاده‌ای و عبور آنها از کشور‌های مختلف داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود که اگر این کریدور فعال شود حجم بالایی از جابجایی را بتوانیم از طریق ایران انجام دهیم.
 
وی تاکید کرد: این کریدور از مهم‌ترین کریدورهایی است که می‌تواند شبه جزیره هند را از طریق دریای آزاد، سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان به سمت آذربایجان، روسیه و شمال اروپا وصل ‌کند و حدود 30 درصد صرفه‌جویی در زمان و هزینه را خواهیم داشت.
 
مشاور وزیر راه در امور حمل و نقل و موافقتنامه‌های بین‌المللی اظهار کرد: موضوع مهم دیگر در سال آینده که پیگیری خواهد شد بحث کریدور تراسیکا است که این کریدور در سال 1998 ایجاد شده و کشورمان در سال 2010 به عضویت این کریدور در آمده و کشورهایی که در این کریدور عضو هستند شامل ایران، آذربایجان ارمنستان، اوکراین، گرجستان، ترکیه، رومانی، بلغارستان، مولداوی، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان می‌شوند.
 
افندی‌زاده با بیان اینکه با افزایش ظرفیت در این کریدور اقتصاد کشورها می‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد، افزود:‌ اتحادیه اروپا هم از این کریدور حمایت می‌کند چون مسیری که بین اروپا و آسیا وجود دارد را کاهش می‌دهد و از طریق روسیه جابجایی صورت می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه ایران از موقعیت بسیار مناسب ترانزیتی در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب برخوردار است، گفت: حمل ترانزیت در کریدور شمال - جنوب ‌می‌تواند به صورت سیستم‌های ترکیبی باشد یعنی کالا در بنادر شمالی کشور از طریق دریا و کشتی نیز حمل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دون پایه راه آهن 0 0

    باسلام و تبریک سال نو! امسال که هیچ!! ده سال دیگر هم این پروژه سرانجامی نخواهد داشت! چرا که … خودتان بهتر میدانید!