| کد خبر: 258648 |

افزایش بازدید ۱۰ هزار نفری گردشگران خارجی از جاذبه های فارس چطور رقم خورد؟

فارس با برخورداری از جاذبه های متعدد تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی و درمانی از استان های هدف گردشگری ایرانگردان و جهانگردان است، اکنون خبرهایی نویدبخش از بازدید پرشمار گردشگران از اماکن توریستی این استان به گوش می رسد.

تین نیوز

فارس با میزبانی از حرم سوم اهل بیت(ع) و مساجدی با معماری منحصر به فرد، جاذبه ها متعدد و مهم تاریخی مانند سنگ نگاره های ساسانی، مجموعه های جهانی تخت جمشید و پاسارگاد، مجموعه زندیه و خانه ها و باغ های تاریخی چشم نواز و جاذبه های فرهنگی مانند آرامگاه شاعران پرآوازه ای چون سعدی، حافظ و خواجو، در عرصه گردشگری مصداق روشنی از ضرب المثل "آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری" است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ۱۱۱ میراث تاریخی منقول، سه هزار و ۹۷ میراث نامنقول،۵۵ اثر طبیعی و ۱۰۹ میراث ناملموس فرهنگی در فهرست ملی میراث فرهنگی به ثبت رسیده و ۱۱ اثر آن ثبت جهانی است که هر یک از اینها بستری ارزشمند برای رقم خوردن جهشی در اقتصاد گردشگری ایران زمین است.

امروز مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس اعلام کرد که در حدود یک ماه اخیر بیش از ۱۰ هزار گردشگری خارجی از آثار تاریخی – فرهنگی استان بازدید کرده اند.

به گفته سید مؤید محسن نژاد مجموعه جهانی تخت جمشید با بیش از سه هزار بازدیدکننده در صدر مقاصد بازدید شده گردشگران خارجی در این بازه زمانی است و پس از آن آرامگاه حافظ با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ بازدید کننده دومین مقصد بازدید گردشگران بود.

او اضافه کرد: پس از تخت جمشید و حافظیه، مجموعه جهانی پاسارگاد نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ بار از سوی خارجی ها بازدید شده و نقش رستم، ارگ کریم خان زند و آرامگاه سعدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

این آمار خوشحال کننده از پذیرش گردشگران خارجی در فارس، نویدبخش روزهایی روشن برای اقتصاد گردشگری این استان و ایران است چرا که آنطور که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به خبرنگار ایرنا گفت این آمار فوق العاده از گردشگران خارجی به صورت اتفاقی رقم نخورده و نتیجه برنامه ریزی ها است.

به گفته روح الله روانشاد یکی از مهمترین عوامل در جذب بیشتر گردشگران خارجی برای بازدید از جاذبه های توریستی استان برگزاری دوره های تبلیغات و بازاریابی و تورهای آشناسازی برای فعالان گردشگری کشورهای روس و چین بوده است.

او ادامه داد: برپایی این دوره ها تاثیر بسزایی در افزایش رغبت جهانگردان این کشورها برای سفر به فارس داشته و در ادامه نیز خواهد داشت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: برگزاری دوره های آشناسازی با جاذبه های گردشگری آغاز شده و فروردین امسال حدود ۲۰۰ نفر را از فعالان رسانه و تور اپراتورهای کشور چین به استان دعوت شدند و از جاذبه ها گردشگری آن بازدید کردند.

به گفته او، این توراپراتورها دیدنی های منحصر به فرد فارس را در شبکه های دولتی و خصوصی کشور خود تبلیغ و برجسته کردند که منجر به افزایش نام نویسی گردشگران برای سفر به این استان می شود.

او اضافه کرد: برپایی دوره های مشابه برای علاقمندان روسی نیز اثرگذاری بالایی در افزایش جمعیت گردشگران خارجی فارس دارد.

آنطور که روانشاد گفت: جهانگردان چینی بیشترین بازدید را از اماکن گردشگری تاریخی، فرهنگی و مذهبی فارس داشته اند و گردشگران کشورهای همسایه بیشترین بهره را از امکانات گردشگری سلامت استان برده اند که راه اندازی انجمن حرفه ای گردشگری سلامت در رشد این شاخه از گردشگری فارس بسیار موثر خواهد بود.

 

در کنار شرایط امیدوارکننده و رو به رشد گردشگری خارجی فارس، گردشگری داخلی نیز مغفول نمانده و گواه آن نیز بازدید ۲۳۹نزدیک به ۲۴۰ هزار گردشگران داخلی از موزه ها و بناها تاریخی، فرهنگی این استان است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مجموعه تاریخی فرهنگی آرامگاه حافظ پرمخاطب ترین مکان تاریخی برای بازدیدکنندگان داخلی بوده و بیش از ۹۰ هزار نفر در یک ماه اخیر از این مجموعه بازدید کرده اند.

به گفته محسن نژاد پس از حافظیه، به ترتیب آرامگاه سعدی با نزدیک به ۴۹ هزار بازدید، ارگ کریم خان زند با بیش از ۳۰ هزار بازدی و مجموعه جهانی تخت جمشید با حدود ۲۸ هزار بازدید و پس از آن پاسارگاد، حمام وکیل، موزه تخت جمشید، نقش رستم، موزه پارس، آتشکده فیروزآباد، مجموعه جهانی بیشاپور، تنگ چوگان کازرون و موزه بیشاپور و موزه سنگ های تاریخی هفت تنان پرمخاطب ترین مکان های تاریخی، فرهنگی استان برای بازدیدکنندگان داخلی بوده است.

همچنین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس معتقد است که فعال کردن تقویم گردشگری مانند برپایی رویدادهای هفته حافظ، سعدی، گل و گلاب میمند و رویدادهایی از این دست عاملی اثر گذار در جذب گردشگران داخلی و همچنین خارجی به این استان بوده و هست.

روانشاد با بیان اینکه وجود جاذبه های گردشگری متعدد در فارس به خودی خود عملی برای جذب بیشتر گردشگران است، ادامه داد: یکی از سیاست هایی که از امسال اتخاذ شده تلاش برای معرفی جاذبه های کمتر شناخته شده استان است که با ثبت در فهرست ملی می تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد.

تلاش برای ثبت جهانی این اماکن می تواند با بیان شدن در گزارشهای جهانی امکان جذب گردشگران خارجی را نیز فراهم کند.

بنا به پیش بینی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صثنایع دستی فارس، آمارهای نویدبخش از جذب گردشگران داخلی و به ویژه خارجی در ماه های آینده نیز تداوم خواهد داشت چرا که جذب این گردشگران به دنبال برنامه هایی اساسی رخ داده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.