| کد خبر: 221026 |

گرانی بلیت هواپیما زخم دیگری بر پیکر بی‌جان گردشگری

حوزه گردشگری که شش ماهی است تحت تاثیر کرونا در رکود کامل به سر می‌برد، با افزایش غیررسمی نرخ بلیت هوایپما زخم دیگری خورده و شرایط بسیار سختی را سپری می‌کند.

تین نیوز

حوزه گردشگری که شش ماهی است تحت تاثیر کرونا در رکود کامل به سر می‌برد، با افزایش غیررسمی نرخ بلیت هوایپما زخم دیگری خورده و شرایط بسیار سختی را سپری می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، اعلام افزایش نرخ بلیت هواپیما آن هم نه در حد ۲۰ یا ۳۰ درصد بلکه تا سه برابر، شوک جدید اقتصادی بود که به حوزه حمل و نقل وارد شد و بار دیگر اقتصاد بیمار کرونایی را تحت تأثیر قرار داد.

گرچه مسئولان امر از جمله وزیر راه و شهرسازی، از لغو این افزایش قیمت خبر داده‌اند اما نرخ‌های اعلام شده در سایت‌های معتبر فروش بلیت هواپیما، بار دیگر سندی برای اثبات بی صداقتی مسئولان است.

مراجعه به سایت‌های معتبر فروش بلیت هواپیما افزایش نرخ بلیت‌های یزد را به وضوح نشان می‌دهد که دیگر خبری از بلیت‌های ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومانی و گاه ۳۰۰ هزار تومانی یزد به تهران یا بالعکس نیست و اکنون ارزان‌ترین نرخ بلیت ۴۱۶ هزار تومان است و نرخ برخی پروازها به ۶۷۵ هزار تومان نیز رسیده است.

مسئولان قول لغو افزایش قیمت را دادند اما افزایش نرخ از دو هفته پیش اعمال شده است

مسئولان در حالی خبر از لغو افزایش نرخ بلیت می‌دهند که افزایش ۸۰ درصدی نرخ بلیت یزد به تهران از دو هفته پیش اعمال شده است.

فرودگاه یزد که پیش از این نیز جمعیت چندانی به خود نمی‌دید اکنون تقریباً خالی از جمعیت شده و اغلب پروازها لغو می‌شود.

عمده مسافران پروازی یزد را اکنون مدیران و کارکنان دولتی تشکیل می‌دهند که با هزینه دولت در رفت و آمد به تهران و گاه به برخی استان‌های دارای خط پروازی هستند.

عمده مسافران پروازی یزد را اکنون مدیران و کارکنان دولتی تشکیل می‌دهند که با هزینه دولت در رفت و آمد به تهران و گاه به برخی استان‌های دارای خط پروازی هستند

برخی شرکت‌های هواپیمایی علت این افزایش قیمت را کاهش سفرها در ایام شیوع کرونا و افزایش نرخ ارز اعلام کرده‌اند در حالی که هیچ شرکتی پروازهای خود را حداقل در استان یزد به دلیل شیوع کرونا لغو نکرد و تمام پروازها انجام شد و حتی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیز هرگز رعایت نشد و اگر گاهی فاصله‌ای بین مسافران ایجاد شد، به علت عدم فروش بلیت بود نه رعایت پروتکل‌ها توسط شرکت‌ها.

مدیرکل فرودگاه‌های استان یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: افزایش نرخ بلیت ارتباطی به فرودگاه‌ها ندارد و فرودگاه‌ها فقط خدمات پروازی به مردم ارائه می‌دهند.

عباس محمدی افزود: افزایش نرخ بلیت هواپیما به نفع فرودگاه‌ها نیست زیرا فرودگاهی نظیر فرودگاه شهید صدوقی یزد تا پیش از این نیز زیان‌ده بوده و اکنون با افزایش قیمت‌ها، در شرایط بدتری نیز قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از درآمد فرودگاه‌ها از غرفه‌های سالن‌ها و درصدی از فروش بلیت‌ها تأمین می‌شد، تصریح کرد: با افزایش بیش از حد قیمت بلیت، تردد مسافران بسیار کاهش یافته و این غرفه‌ها در عمل توانایی پرداخت اجاره فضاهایی که در اختیار آنها قرار گرفته است، را ندارند.

گردشگران خارجی، گردشگران داخلی، کارمندان دولت، اساتید پروازی، صنعتگران پروازی و … به ترتیب بیشترین آمار استفاده کنندگان از خدمات فرودگاهی در استان یزد را به خود اختصاص داده‌اند که شیوع کرونا، دو دسته اول را به طور کامل به حاشیه رانده بود و اکنون نیز افزایش نرخ بلیت، بقیه مسافران را نیز فراری داده است.

سفر هوایی دیگر گزینه گردشگران داخلی نیست

یزد که به عنوان نخستین شهر ثبت شده جهانی، در حال سرعت گرفتن در حوزه گردشگری بود، با شیوع کرونا، گردشگران خارجی خود را به طور کامل از دست داد و آمار مسافران داخلی آن نیز به کمتر از یک سوم رسید و حالا با افزایش نرخ بلیت هواپیما، به جرأت می‌توان گفت دیگر هیچکس به قصد گردشگری با هواپیما به یزد سفر نمی‌کند.

طبیعی است که مسافت طولانی یزد تا تهران و سایر استان‌هایی که اغلب گردشگران یزد از آن نقاط به دیدن شهر جهانی می‌آمدند، بسیاری از آنها را منصرف می‌کند.

در این شرایط، افزایش نرخ بلیت هواپیما به کمک کرونا آمد و به یاری هم، ضربه‌ای مهلک و جدی بر پیکر بی‌جان گردشگری یزد زدند.

گرچه اکنون در شرایط شیوع کرونا، خودداری از سفر به یزد، یزدی‌ها را خوشحال‌تر می‌کند اما بعد از پایان کرونا، این نرخ‌ها قرار نیست کمکی به جان گرفتن دوباره صنعت نوپای گردشگری یزد کند.

سند ورشکستگی صنعت گردشگری امضا شد

عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما، سند ورشکستگی صنعت گردشگری است.

محمدصالح جوکار بیان کرد: متأسفانه با عدم شفافیت مسئولان از جمله وزیر راه و شهرسازی و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مواجه بودیم زیرا وزیر خبر از لغو افزایش قیمت‌ها و دبیر انجمن نیز خبر از تعدیل قیمت‌ها داده بود اما امروز افزایش ۸۰ درصدی در بسیاری از پروازها اعمال شده است.

آثار و تبعات گرانی بلیت هواپیما بعد از شیوع کرونا بروز می‌کند

وی عنوان کرد: این اتفاق یک شوک جدی برای جامعه به ویژه صنعت گردشگری بود و به طور قطع بعد از رخت بربستن کرونا از کشور، آثار و تبعات خود را بیشتر نشان خواهد داد.

نماینده مردم یزد و اشکذر تصریح کرد: در همان شرایط نرخ قبلی نیز سفرهای هوایی هیچ جایی در سبد خانواده‌های متوسط به پایین نداشت و اکنون خانواده‌های بسیار بیشتری از این خدمت بی‌بهره می‌شوند.

جوکار تاکید کرد: این تصمیم‌های هیجانی و آنی پذیرفته نیست و مسئولان امر باید به آسیبی که اقتصاد و گردشگری می‌زنند، نگاه ویژه داشته باشند.

در هر حال با وجود مطالبات بسیار رسانه‌ها این افزایش قیمت صورت گرفت و این بی‌توجهی به مطالبه مردم نشان داد که همچنان هم تحقق مطالبات مردم برای دولت اولویت نیست.

سکوت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جایز نیست

در این شرایط به نظر می‌رسد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با جدیت در برابر این افزایش افسار گسیخته ایستادگی می‌کرد و حرف و شعار در زمینه حمایت از صنعت گردشگری را به عمل نزدیک می‌کرد ولی فعالان این عرصه باز هم تنها ماندند و سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت گردشگری باز هم باید به تنهایی بار بی‌تدبیری‌های دولت را به دوش بکشند.

سکوت در این شرایط به طور قطع جایز نیست زیرا تبعات این افزایش ناگهانی که به طور قطع به زودی دامنگیر حمل و نقل ریلی نیز می‌شود، در شرایط بعد از شیوع کرونا، آثار و تبعات غیرقابل جبرانی بر جای خواهد گذاشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.