| کد خبر: 253000 |

خطر دوباره بحران کم آبی در بانه

بحران کم آبی و خشکسالی در شهرستان مرزی بانه چند سالی است که جدی است و بسیاری از روستاها و محلات حاشیه ای این شهرستان دچار تنش کم آبی شده اند.

تین نیوز

 بحران کم آبی و خشکسالی در شهرستان مرزی بانه چند سالی است که جدی است و بسیاری از روستاها و محلات حاشیه ای این شهرستان دچار تنش کم آبی شده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، تامین آب شرب، چند سالی است که در شهرستان بانه به مشکلی برای شهروندان تبدیل شده است که بخشی از این مشکل به کمبود بارش ها و خشکسالی و بخشی هم به مشکلات فنی سدها باز می گردد.

قطعی مکرر آب و نامناسب بودن طعم و بوی آب شرب این شهر موجب نارضایتی و گله مندی شهروندان شده است.

در حال حاضر در برخی محلات بانه بە دلیل ارتفاع زیاد و کمبود آب، با استفادە از تانکرها، آبرسانی سیار می شود، برخی محلات با قطعی آب و برخی هم با افت فشار روبرو هستند کە در صورت ادامە روند فعلی و افزایش دما و به طبع مصرف آب زیاد از سوی شهروندان، متاسفانە مناطق بیشتری مجبور بە آبرسانی سیار شده و قطعی آب اکثر محلات شهرستان را فرا گرفتە و تمام شهر دچار بی آبی می شود.

گلایه شهروندان بانه ای از کم آبی

عبدیان ساکن محله همزه آباد بانه گفت: مردم نمی توانند بدون آب شرب به حیات ادامه دهند و از صف طولانی آب گله مند هستند.

او اضافه کرد: مردم بانه تنها حق خودشان را می خواهند؛ از مسوولان خواهشمندیم برای رفع این مشکل کاری انجام دهند.

وی افزود: محلاتی در بانه هستند که در طول روز فقط ۲ ساعت آب دارند؛ آبی بی کیفیت که قابل شرب و استفاده نیست.

عبدالله پناه، از فعالان مدنی  شهرستان بانه با اشاره به اینکه تمامی مسوولان شهرستانی و استانی باید پروژه ایی طراحی کنند که هر سال مردم بانه نگران تنش آب نشوند، به خبرنگار ایسنا گفت: از مسوولین خواهشمندیم که تلاش خود را برای آبگیری لازم برای سال ۱۴۰۲ انجام دهند تا شهر بانه با تنش آبی روبه رو نشود.

وی افزود: مسوولان باید در فکر تامین آب شرب بانه برای سال ۱۴۰۲ باشند که مشکل کم آبی و غیر بهداشتی بودن آب برای مردم پیش نیاید.

رمضانی، از دیگر شهروندان این شهرستان، با ابراز نگرانی جدی از کیفیت آب، گفت: آب بانه در بعضی از محلات چندین ساعت قطع می شود و قابل استفاده و بهداشتی نیست.

وی افزود: محلاتی هم که آب دارند و توان رفتن به چشمه ها و پیدا کردن آب بهداشتی را ندارند، به ناچار از همان آب بی کیفیت مصرف می کنند؛ مردم از این شرایط خسته شدند.

رمضانی تصریح کرد: قبلا می‌گفتند کم آبی بانه به دلیل گردش‌پذیر بودن آن است!!! اما اکنون که مسافر  هم کاهش یافته گویا موضوع چیز دیگری است.

بانه برای سال آینده نیاز به ۱۲ میلیون متر مکعب ذخیره سازی آب دارد

فرماندار بانه گفت: با توجه به اعلام نیاز باید ۱۲ میلیون متر مکعب آب برای سال ۱۴۰۲ در سدها ذخیره سازی شود و بارش های مناسب راهی شد برای مدیریت توزیع و مصرف اصولی، امید می رود در سال آینده تنش آبی نداشته باشیم و کیفیت سدها مطلوب می باشد.

کمال خدری با اشاره به اینکه تامین اصلی آب شهر بانه از سدهای عباس آباد و بانه بوده است، اظهار کرد: از فروردین تا پایان خرداد ماه امسال از چشمه های مالنانیان و پیرمراد و چاه های واقع در بستر رودخانه ها برای تامین آب شهرستان بانه بهره گرفته شده است.

وی افزود: ایستگاه پمپاژ بویین هر ساله جهت ذخیره سازی آب سدها بهره برداری می شود و با نصب پمپ دائم هر سال از آب جاری رودخانه ها استفاده شده است و سدهای بانه و عباس آباد از اولین ماه تابستان مورد بهره برداری قرار می گیرند که جهت مدیریت منابع آب شرب شهر از ضروریات است.

فرماندار بانه عنوان کرد: در حال حاضر در سطح شهر بانه مشکل تنش آبی نداریم، اما آب مورد نیاز ۱۰ روستا به صورت آب رسانی سیار تأمین می شود.

وی عنوان کرد: به دلیل دمای زیر صفر و ذوب نشدن ذخایر برفی ورودی به سدها فعلا حداقل بوده و حجم آنها از آذر ماه تغییری نکرده است؛ به طوری که سد بانه ۴۸۰ هزار متر مکعب و سد عباس آباد چهار میلیون و ۳۱۶ هزار متر مکعب با حجم ثابت بوده، اما با توجه به تغییر درجه حرارت از هفته جاری و احتمال ذوب برف و بارندگی به صورت باران از اواخر هفته آینده ورودی سدها افزایش یافته و قابل رصد است.

خدری، با توجه به حجم محدود سدهای موجود جهت جلوگیری از تنش آبی تصریح کرد: برای صرفه جویی در مصرف آب، نیاز به مدیریت مصرف و رعایت الگو، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به شهروندان جهت مصرف صحیح است، چرا که منابع تامین کننده آب بانه فقط برای یکسال کفاف کرده و هر سال با بارندگی شارژ می شود و در صورت کاهش بارندگی و عدم ذخیره سازی، قطعا تنش آبی پیش خواهد آمد.

وی در مورد برنامه دراز مدت وزارت نیرو برای تامین آب شرب و کشاورزی و صنعت شهر بانه گفت: احداث سد کانی گویژان از جمله اقدامات مهم برای تامین آب شرب بانه است که مطالعات آن انجام و در مرحله اخذ اعتبار و مجوزهای مربوطه جهت شروع عملیات اجرایی است.

فرماندار بانه خاطرنشان کرد: اعتبار دریافتی برای سد عباس آباد تاکنون ۱۷۵ میلیارد تومان بوده که ۱۳۹ میلیارد هزینه شده و باقیمانده آن در قرارداد جدید هزینه خواهد شد و برای اتمام کامل پروژه نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر است.

وی یادآور شد: برای پروژه آبرسانی که شامل ۲۲ کیلومتر خط لوله و ایستگاه پمپاژ بویین و خط برق و تصفیه خانه شماره ۲ است، تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان دریافت و هزینه شده و برای اتمام پروژه نیاز به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

لازم بذکر است خط انتقال اتمام و ایستگاه پمپاژ بویین و خط برق پیشرفت ۸۰ درصدی داشته و اعتبار مورد نیاز بیشتر برای تصفیه خانه مورد نیاز است.

منبع اصلی تامین آب شرب شهر بانه سدبانه(سبدلو) با ظرفیت ۴ میلیون متر مکعب می باشد که با توجه به نیاز ۸.۵ میلیون متر مکعبی این شهر در طول سال مبرهن است که تامین آب شرب شهر از لحاظ کمی با مشکل رو به رو می باشد. با توجه به محدودیت حجمی سد بانه و حوضه آبریز سد و طی سنوات گذشته اقدام به انتقال آب از رودخانه های اطراف به سد کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.