کریدور شمال غرب شاخص ترین پروژه عمرانی کردستان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: پروژه کریدور شمال غرب مهم ترین طرح عمرانی استان با رشد قابل توجه اعتبارات در مسیر تکمیل قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: پروژه کریدور شمال غرب مهم ترین طرح عمرانی استان با رشد قابل توجه اعتبارات در مسیر تکمیل قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، زیرساخت های حمل ونقل و بخش معدن از محورهای اصلی توسعه در استان کردستان محسوب می شوند.
این استان با وجود کمبود آزادراه و پایین بودن میانگین راه های روستایی نسبت به میانگین کشوری، در سال های اخیر شاهد رشد اعتبارات و اجرای طرح های کلیدی در حوزه راه و معدن بوده است.
دولت تلاش دارد با تمرکز بر تکمیل پروژه های زیربنایی و جلوگیری از خام فروشی منابع، مسیر توسعه پایدار استان را هموار کند.
اکبر محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان به وضعیت کریدور شمال غرب استان و معادن پرداخته و توسعه استان را از برنامه های دولت خواند.
کمبود راه های ارتباطی و نیاز به توسعه زیرساخت ها
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با اشاره به وضعیت راه های استان اظهار داشت: کردستان در حوزه راه های شهری و روستایی از میانگین کشوری عقب تر است و هنوز هیچ آزادراهی در استان وجود ندارد.
اکبر محمدی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۲۳۰ کیلومتر بزرگراه در کردستان فعال است و میانگین راه های روستایی نیز حدود ۱۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است.
کریدور شمال غرب محور اتصال تجارت داخلی و بین المللی
اکبر محمدی با اشاره به اهمیت پروژه کریدور شمال غرب گفت: این محور ارتباطی از بندر امام تا بندر بازرگان امتداد دارد و به عنوان یکی از بزرگ ترین طرح های ملی کشور، نقش مهمی در تسهیل تجارت و تردد جاده ای ایفا می کند.
وی اذعان کرد: طول کل این مسیر یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که از پنج استان خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی عبور می کند.
وی اضافه کرد: سهم استان کردستان از این پروژه ۳۲۰ کیلومتر است که تاکنون ۱۵۳ کیلومتر آن فعال شده و میانگین پیشرفت فیزیکی طرح ها به ۶۹ درصد رسیده است.
افزایش اعتبارات پروژه کریدور
به گفته محمدی، اعتبارات کریدور شمال غرب در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و بودجه این پروژه از ۶۰۰ میلیارد ریال به دو هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته و با احتساب اعتبارات توازن ملی و سهم نمایندگان مجلس، مجموع منابع اختصاص یافته به سه هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال رسیده است.
وی اعلام کرد: از این میزان تاکنون هزار میلیارد ریال تخصیص یافته و عملیات اجرایی در هشت قطعه فعال ادامه دارد.
محمدی ابراز امیدواری کرد با تداوم تخصیص اعتبارات، تا پایان سال ۱۴۰۵، ۸۶ کیلومتر دیگر از این مسیر زیر بار ترافیکی برود.