| کد خبر: 234351 |

◄ واکنش پلیس به چالش دریافت نوبت شماره‌گذاری و تعویض پلاک

دریافت نوبت شماره‌گذاری و تعویض پلاک چالشی است که اخیرا شماری از شهروندان با آن روبه‌رو شده‌اند، موضوعی که رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا به تشریح دلایل آن و اقدامات انجام شده برای حل این موضوع پرداخته است.

تین نیوز

دریافت نوبت شماره‌گذاری و تعویض پلاک چالشی است که اخیرا شماری از شهروندان با آن روبه‌رو شده‌اند، موضوعی که رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا به تشریح دلایل آن و اقدامات انجام شده برای حل این موضوع پرداخته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مدتی است که دریافت خدمات مربوط به شماره گذاری و تعویض پلاک صرفا از طریق دریافت نوبت اینترنتی امکان‌پذیر شده و دیگر افرادی که بدون نوبت قبلی به این مراکز مراجعه کنند، خدماتی دریافت نمی‌کنند. این خدمت الکترونیک پلیس گرچه در ابتدا با واکنش مثبت روبه‌رو شد، اما مدتی است که منجر به نارضایتی برخی از شهروندان شده است، چرا که به گفته این دسته از شهروندان امکان دریافت نوبت اینترنتی برایشان قابل انجام نبوده یا به سختی انجام شده است.

در همین رابطه یکی از متقاضیان تعویض پلاک به ایسنا گفته که حدود چهار روز در انتظار دریافت نوبت اینترنتی بوده وپس از این مدت موفق به اخذ نوبت و زمان مراجعه شده است. مخاطب دیگری نیز در پیامی که برای ایسنا فرستاده از سرعت کم سایت گلایه کرده بود و پیام‌ها و انتقاداتی از این دست که شمارشان قابل توجه بوده است.

سرهنگ علی محمدی، رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با ایسنا به این انتقادات و گلایه‌ها پاسخ داده است. او تعطیلی مراکز تعویض پلاک به دلیل کرونا را مهم‌ترین عامل این امر دانست و گفت: مراکز تعویض پلاک روزانه ظرفیت ارائه خدمات به ۲۰ هزار خودروی سواری را دارند، اما مساله اینجاست در حدود دو ماه از پنج ماه امسال این مراکز به دلیل شرایط قرمز کرونایی تعطیلی بودند. حالا اگر عدد ۲۰ هزار را ضرب در ۶۰ روز کنیم، یعنی مالکان یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو که در حالت عادی و غیرکرونایی باید خدمات مربوط به شماره گذاری و تعویض پلاک را دریافت می‌کردند، موفق به دریافت این خدمات نشدند و همین یعنی انباشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در نوبت تعویض پلاک و شماره‌گذاری.

محمدی ادامه داد: وقتی ما با این انباشت مواجه شدیم، موضوع را به ریاست محترم پلیس راهور انتقال دادیم و با پیگیری ایشان و مساعدت ستادملی مقابله با کرونا، مراکز شماره گذاری وتعویض پلاک از لیست مشاغلی که باید در شرایط قرمز تعطیل شوند خارج شد. بنابراین از حدود یک ماه پیش دیگر مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک در شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی تعطیل نشده و تنها بنا شد تا با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کنند.

رییس مرکز شماره‌گذاری  وتعویض پلاک پلیس راهور ناجا ادامه داد: با این تصمیم از میزان انباشت خودروها در نوبت تعویض پلاک کاسته شد، اما همچنان با توجه به شرایط قرمز کرونایی و ظرفیت ۵۰ درصدی فعالیت این مراکز با ظرفیت مطلوب و ایده‌آل فاصله وجود داشت که در همین راستا نیز ما تصمیم گرفتیم ساعت کاری مراکز شماره گذاری وتعویض پلاک را افزایش دهیم که این اقدام انجام شد و ساعات پذیرش این مراکز تا ساعت ۱۵ افزایش یافت. در واقع یعنی نوبت آخرین خودرو برای شماره گذاری ساعت ۱۵ است و تا پایان ارائه خدمات به آخرین و خروج از مراکز تعویض پلاک فعالیت این مراکز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع این اقدامات تلاش کردیم تا خدمات مربوطه را افزایش دهیم، درباره اینکه آیا ظرفیت ۵۰ درصدی فعالیت مراکز شماره‌گذاری  وتعویض پلاک به معنای کاهش تعداد نیروهای حاضر در این مراکز است، گفت: ما حتی نیروهای این مراکز را نیز افزایش دادیم و اضافه کار نیروها نیز بیشتر شده است، منظور از ظرفیت ۵۰ درصدی، مدت زمان پذیرش است و به دستور ستادملی مقابله با کرونا ما مدت ارائه خدمات را افزایش دادیم تا از انباشت جمعیت در این مراکز جلوگیری شود و از طرف دیگر نیز تلاش کردیم تا با افزایش ساعت کاری این عقب ماندگی را تا حدی جبران کنیم.

محمدی درباره اینکه در حال حاضر چه تعداد خودرو خدمات مربوط به شماره گذاری و تعویض پلاک را در هر روز دریافت می‌کنند، به ایسنا گفت: ظرفیت ما در حالت عادی ۲۰هزار خودرو در روز است که در شرایط قرمز کرونایی با احتساب ۵۰ درصد به ۱۰ هزار خودرو می‌رسد، که ما با اقدامات انجام شده از جمله همین افزایش ساعات کاری مراکز این ظرفیت را به نزدیک به ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار خودرو در روز رساندیم، که هم تعداد خودروها را افزایش دهیم و هم مقررات مربوط به ۵۰ درصد ظرفیت را رعایت کنیم.

رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا درباره مشکلات پیش آمده درباره دریافت نوبت اینترنتی نیز اظهارکرد: همچنان این انباشت از قبل وجود دارد و درخواست های روزانه نیز در حال اضافه شدن است، همین موضوع سبب افزایش مراجعات به سایت نوبت دهی شده است و یکی از دلایل کند شدن سرعت سایت همین موضوع بود که ما با یکسری اقدامات فنی در حال حل و فصل آن هستیم. از طرف دیگر با توجه به بالا بودن تقاضاها نیز نوبت‌های ارائه شده زودتر پر می‌شود.

ظرفیت‌های جدید نوبت شماره‌گذاری هر روز ساعت ۸ اضافه می‌شود

وی اظهارات برخی از شهروندان درباره معطلی چند ساعته و حتی چند روزه برای دریافت نوبت نیز گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند که ظرفیت های جدید نوبت شماره‌گذاری هر روز ساعت ۸ صبح اعلام می‌شود و آنان می‌توانند با مراجعه به سایت نوبت‌دهی برای هفت روز بعد از آن تاریخ نوبت شماره‌گذاری و تعویض پلاک خود را دریافت کنند. به عنوان مثال اگر فردی در ساعت ۸ صبح روز سوم شهریورماه به سایت مراجعه کند، می‌تواند از نوبت‌های هفت روز بعد زمانی را برای مراجعه به مراکز انتخاب کند.

محمدی تصریح کرد: متاسفانه در برخی از سایت ها به اشتباه گفته شده که ظرفیت های جدید ساعت ۲۴ اعلام می‌شود که همین موضوع سبب مراجعه شهروندان در این ساعت شده وطبیعی است که در این ساعت امکان دریافت نوبت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه انباشت خودروها در مراکز تعویض پلاک در برخی استان‌ها نیز به حالت عادی برگشته است، گفت: در دیگر شهرها نیز به مرور این امر محقق خواهد شد و با عادی شدن شرایط وجبران عقب ماندگی‌ها دوباره امکان دریافت نوبت به حالت قبل برگشته و یک روز قبل می‌توان برای دریافت خدمات نوبت گرفت.

رییس مرکز شماره‌گذاری وتعویض پلاک پلیس راهور ناجا درباره ساعات کاری این مراکز نیز گفت: تمامی مراکز از ساعت ۷ صبح فعالیت خود را آغاز کرده و آخرین نوبت نیز برای ساعت ۱۵ صادر می‌شود و تا خروج آخرین خودرو مراکز فعال هستند.

امکان واگذاری نوبت اینترنتی به خودرویی دیگر وجود ندارد

محمدی درباره واگذاری نوبت اینترنتی به شماره پلاکی دیگر نیز اظهارکرد: چنین امری مطلقا وجود ندارد و تنها هر پلاک در نوبتی که برایش ثبت شده باید به مرکز مربوطه مراجعه کند. لازم است شهروندان نیز به دو نکته توجه کنند، اول اینکه حتما در همان ساعات اعلام شده در نوبت اینترنتی به مراکز مراجعه کنند و از مراجعه در زمان زودتر یا دیرتر پرهیز کنند، چرا که امکان ارائه خدمات در ساعاتی غیر از نوبت اعلام شده وجود ندارد.

وی ادامه داد: دومین نکته نیز این است که برای جابجایی وتعویض پلاک صرفا حضور فروشنده و خریدار الزامی است و این افراد باید از آوردن همراه و افراد دیگر خودداری کنند.

رییس مرکز شماره‌گذاری وتعویض پلاک پلیس راهور ناجا درباره اینکه آیا امکان ارائه خدمات تعویض پلاک و شماره گذاری خودروهای یک شهر در شهر دیگری وجود دارد یا خیر نیز گفت: خودروهای دارای پلاک تهران فقط در تهران خدمات را دریافت می‌کنند، اما این محدودیت برای خودروهای دارای پلاک دیگر شهرها در شهرهای دیگر وجود ندارد.

محمدی درباره برخی شایعات مطرح شده درباره دریافت وجه یا خدمات ویژه به برخی خودروها یا شهروندان نیز تصریح کرد: چنین موضوعی وجود ندارد وهیچ پولی نیز دریافت نمی‌شود. مقررات برای تمام خودروها یکسان است و مالک و نوع خودرو تفاوتی برای ما ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.