تصویب اقدامات اجرایی در راهاندازی مراکز لجستیک اصفهان، شیراز و اراک
در دهمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور که با حضور اعضای این ستاد و مقامات استانداری های اصفهان، فارس و مرکزی برگزار شد، تصمیمات اجرایی و گام های مؤثر و عملیاتی به منظور تسریع در راه اندازی مراکز لجستیک اصفهان، شیراز و اراک به تصویب رسید.
در دهمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور که با حضور اعضای این ستاد و مقامات استانداری های اصفهان، فارس و مرکزی برگزار شد، تصمیمات اجرایی و گام های مؤثر و عملیاتی به منظور تسریع در راه اندازی مراکز لجستیک اصفهان، شیراز و اراک به تصویب رسید.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه وشهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گزارش دهمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: این جلسه با سه دستور کار بررسی گزارش اقدامات برای احداث مرکز لجستیک اصفهان، بررسی مکان یابی مرکز لجستیک شیراز و بررسی گزارش اقدامات برای احداث مرکز لجستیک اراک در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و با حضور اعضای این ستاد و مقامات استانداری های ذیربط برگزار شد.
دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور به اهمیت و اولویت تعیین تکلیف مکان یابی دقیق، انجام مطالعات اقتصادی و مالی جهت تسهیل گری، تشویق، حمایت و جذب سرمایه گذاران و راه اندازی هرچه سریع تر مراکز لجستیک کشور اعم از شهرها، دهکده ها و پارک های لجستیک و مراکز لجستیک مرزی اشاره کرد که پیش از این براساس کارکردها، نوع دسترسی های حمل ونقلی و حیطه جغرافیایی، در سند آمایش مراکز لجستیک، پهنه بندی شده اند.
وی افزود: از سوی دیگر نگاه ویژه برنامه هفتم توسعه کشور، دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی به این مقوله موجب شده است که در چارچوب رویکرد جدید این ستاد در زمینه استفاده از تمامی ظرفیت های استانی با راهبری استانداری ها در کنار تقویت هم افزایی ملّی و فرابخشی بخش ها و دستگاه های ذیربط، شاهد هرچه پررنگ تر شدن جنبه های عملیاتی، در گزارش های تخصصی و مباحث کارشناسی مطروحه در ستاد باشیم.
افندی زاده ادامه داد: در این رویکرد جدید، ستاد مراکز لجستیک کشور علاوه بر سیاست گذاری و هماهنگی و تنظیم مقررات مربوط به مراکز لجستیک، کلیه مراحل اجرایی و راه اندازی و عملکرد این مراکز را به صورت مستمر رصد خواهد کرد تا ضمن اطمینان از عملکرد مناسب و برآورده ساختن انتظارات از جایگاه این زیرساخت های کلیدی در رشد و بهبود کمیّت و کیفیت حمل ونقل و مؤثر بودن سرمایه گذاری های صورت پذیرفته از سوی بخش خصوصی و امکانات فراهم شده از سوی دولت، در خصوص توسعه آتی این مراکز، با توجه به ماهیت توسعه مرحله ای آن ها در چند فاز، تصمیمات لازم را اتخاذ و ابلاغ کند.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در این نشست، ویژگی های راهبردی و ممتاز مکانی دهکده لجستیک اصفهان، آخرین وضعیت اقدامات ملّی و استانی جهت راه اندازی آن اعم از تأمین برق، آب، گاز و تأسیس شرکت سرمایه گذار و پاره ای اقدامات تکمیلی در دست انجام مرتبط با این مرکز مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به اهتمام و آمادگی موجود در استان و حمایت های ستاد مراکز لجستیک در سطح ملّی و تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی در این خصوص، پس از گذشت ۱۰ سال از تصویب ایجاد یک مرکز لجستیک در استان اصفهان در هیأت وقت وزیران، در دولت سیزدهم، با مسئولیت استانداری اصفهان محقق خواهد شد.
افندی زاده گفت: در دستور کار دوم، اقدامات راه اندازی دهکده لجستیک شیراز در خصوص جانمایی آن و انتخاب گزینه برتر از میان سه گزینه موجود مورد بررسی قرار گرفت که نهایتاً با کلیات گزینه برتر موافقت شد.
وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد اقدام بعدی درخصوص موضوع شفاف سازی سازوکار تأمین زمین موردنیاز، مطالعات تکمیلی اقتصادی و تدوین بسته سرمایه گذاری جذب سرمایه گذاران با تأکید بر کمینه سازی هزینه ها و حداکثر سازی منافع دولت و بخش خصوصی با رویکرد اجرای فاز به فاز این مرکز، توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمان مسئول با همکاری استانداری فارس به عمل آید و نتیجه در اسرع وقت به دبیرخانه ستاد منعکس شود.
دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور در پایان گفت: در دستور کار سوم، آخرین وضعیت مرتبط با راه اندازی مرکز لجستیک اراک از سوی نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاه مسئول و استاندار محترم استان مرکزی تشریح شد که با توجه به درخواست استانداری برای ارتقای نوع این مرکز لجستیک از وضعیت فعلی که پارک لجستیک و فاقد گمرک است، به دهکده لجستیک دارای گمرک، با این درخواست موافقت و مقرر شد دستگاه مسئول و استانداری نسبت به تسریع در انتقال مالکیت زمین مکان یابی شده مصوب، تکمیل مطالعات اقتصادی و مالی و تکمیل مراحل شناسایی و جذب سرمایه گذار اقدام و نتیجه را به دبیرخانه ستاد اعلام کنند.