◄ ریزش پل و قضاوت نادرست درباره دستاورد چین در توسعه زیرساخت ها
رانش زمین یک پایه از یک پل بزرگ در سیچوان چین سبب شد که مردم و متاسفانه حتی کارشناسان کشور دستاورد غیر قابل باور مردم چین در توسعه زیرساخت های کشورشان را زیر سوال ببرند و فکر می کنم به خاطر عدم اطلاع کافی از یک سو و توجیه عقب افتادگی کشورمان و حتی کشورهای جهان در این عرصه است.
خدایار خاشع: رانش زمین یک پایه از یک پل بزرگ در سیچوان چین سبب شد که مردم و متاسفانه حتی کارشناسان کشور دستاورد غیر قابل باور مردم چین در توسعه زیرساخت های کشورشان را زیر سوال ببرند و فکر می کنم به خاطر عدم اطلاع کافی از یک سو و توجیه عقب افتادگی کشورمان و حتی کشورهای جهان در این عرصه است.
در نظر داشته باشیم که در ده سال گذشته در کشور چین بیش از ۳۳۰ هزار پل جاده ای و ۱۱۰ هزار پل ریلی احداث شده که به ترتیب حدود ۱۱ هزار پل جاده ای و ۷۵۰۰ پل ریلی آن در رده پل های فوق بزرگ رده بندی می شوند که مطابق استاندارد چین باید یا طول آنها بیش از هزار متر و یا دهانه آن بیش از صد متر باشد.

همچنین توجه داشته باشیم علیرغم اینکه چین اولین خط راه آهن سریع خود را در سال ۲۰۰۸ احداث کرد اکنون از حدود ۷۰ هزار کیلومتر راه آهن سریع موجود در جهان، ۴۷ هزار کیلومتر آن ( بیش از دو سوم ) متعلق به کشور چین است.
نخستین بزرگراه (آزادراه) در سرزمین اصلی چین، یعنی Hujia Expressway (یا به طور رسمی Shanghai–Jiading Expressway) در ۳۱ اکتبر ۱۹۸۸ افتتاح شد. طول شبکه آزادراه ها (expressways/motorways) در چین تا پایان سال ۲۰۲۲ برابر ۱۷۷٬۰۰۰ کیلومتر گزارش شده است.
بنابراین به خاطر رانش یک پایه که طبعا یک خطای مهندسی است و حتما به طور جد مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد نباید چنین جامعه مهندسی چبن را تحقیر و مورد شماتت قرار داد.