| کد خبر: 144929 |

سهم ۱۲ درصدی هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده

سیده فاطمه مقیمی معتقد است سهم حمل و نقل از قیمت مام شده کالای صادراتی دو برابر استانداردهای جهانی است و این موضوع به دلیل ناوگان فرسوده و ضعیف و عدم رقابت در این بخش است.

تین نیوز
یک فعال حوزه حمل و نقل بین المللی در گفت و گو با اگزیم نیوز در رابطه با مکانیزم حمل و نقل در کشور گفت: ایران ارزان ترین سوخت منطقه را دارد و به قدری قیمت ها به صرفه است که سیستم مسافربری هم با همان نرخ فعالیت می کند و اگر سوخت به نرخ واقعی خود یعنی به قیمت فوب خلیج فارس برسد شرایط را دستخوش تغییرات خواهد کرد.

سیده فاطمه مقیمی ادامه داد: قیمت ها اگر به فوب خلیج فارس برسد ارزش و جایگاه برخی از مسائلی که با سوخت رابطه مستقیمی دارد از جمله قیمت پروازها و باربری ها تغییر پیدا می کند و آنگاه اگر رقابت صحیحی به وجود آمد می تواند در بحث مربوطه تاثیرگذار شود.

مقیمی خاطرنشان کرد: سهم هزینه حمل و نقل در ایران رقمی در حدود ۱۲ درصد قیمت تمام شده است و حال این که استاندارد این رقم در حدود ۶ درصد می باشد بر این اساس طبیعی است که حمل و نقل به یکی از چالش های جدی در حوزه صادرات تبدیل شود. .

وی تصریح کرد: قیمت سوخت به نازل ترین حالت ممکن رسیده است و کمتر از این حدی که اکنون وجود دارد پایین تر نمی آید و اگر خواهان توسعه سیستم حمل و نقل هستیم باید تسهیلاتی را برای خرید ناوگان بهینه ای که نگه داری کم هزینه ای را دارد در نظر بگیریم.

مقیمی افزود: یکی از مهمترین عواملی که باید به آن دقت شود این است که شرایطی را فراهم کنیم که قیمت مطلوب در بهای تمام شده وارد شود که این موضوع هم وابسته به ناوگانی با استانداردهای جهانی در مکانیزم حمل و نقل است.

وی بیان کرد: سیستم حمل و نقل به ویژه در بخش بین الملل فرسوده است و باید هرچه سریع تر برای نوسازی آن فکری کنیم که به روز رسانی سیستم حمل و نقل قیمت های تمام شده را در این بخش به نرخ منطقی نزدیک می‌کند.

به گفته او، سوخت ارزانی که کشور ما از آن بهره مند است ایجاب می کند که پیش نیازهای مربوط به اصلاح ساختاری سیستم حمل و نقل نیز رعایت شوند تا بتوانیم در حوزه جهانی و در جایجایی های بین المللی نیز نقش مفیدی را ایفا کنیم. اما متاسفانه اینگونه نیست و حتی جا به جایی های داخلی کشورمان هم به دلیل تعداد اندک و فرسوده وسایل نقلیه سنگین توسط سایر کشورها صورت می گیرد که بازار ما را در این حوزه توانسته اند جذب کنند .

مقیمی در قالب پیشنهادی عنوان کرد: مکانیزم حمل و نقل باید مطابق با عرف های بین المللی شود و دولت باید اجازه واردات کامیون بدهد و تسهیلاتی را برای تجهیز ناوگان های نوین در نظر بگیرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مطرح کرد: تسهیلات تنها به معنای اعطای وجه نیست و دولت گاهی با حمایت و در اختیار گذاری امکانات غیرمستقیم مثلا اصلاحات تعرفه ای یا اعطای مجوزها و تسهیلات واردات ماشین آلات و ... شرایط را برای بهبود چالش های حوزه حمل و نقل فراهم کند.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز مبنی بر اینکه چرا تعرفه کامیون ها به عنوان خودروی لوکس محاسبه می شود در حالی که این خودرو تولید داخلی هم ندارد که بحث حمایت از تولید داخل در میان باشد، گفت:CKD  (بسته‌ای کامل) این خودروها وارداتی است اما مونتاژ آنها داخلی است و طبیعی است که اگر اجازه بدهیم کامیون به طور کامل وارد شود قیمت آن نیز نزول می کند. البته باید شرایط رقابتی و فضای کسب و کار هم بهتر شود تا امکان ارائه خدمات در یک رقابت برابر فراهم شود.

به گفته مقیمی ارتقای توان بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل یکی از موضوعاتی است که باید در دستور کار دولت باشد چراکه بهترین خدمات حمل و نقل را در بازارهای جهانی شرکت های خصوصی ارایه می کنند اما در کشور ما یک عدم تناسبی بین عملکرد و پتانسیل های بخش خصوصی در بخش حمل و نقل دیده می شود.

وی در ادامه به وضعیت لجستیکی در حمل و نقل ایران نیز انتقاد کرد و اصلاح ویژگی های لجستیکی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این رابطه ضروری است تا خدمات مرتبط با بهبود این امر فراهم شود.

 

 

منبع: اگزیم نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مالک نخعی 1 0

    در بیانات خانم مقیمی در بخشی صحبت از سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کرده اند
    بنده به چند برهان خلف بسنده می کنم و بررسی تناقض سخن را به خواننده واگذار می کنم
    فرض می کنیم گوجه در بازار تره بار تهران کیلویی ۲،۵۰۰تومان است و این گوجه محصول مزارع شهرستان جیرفت است که کامیون تک با ظرفیت ده تن با کرایه یک میلیون پانصد هزار تومان آن را به تهران رسانده است این یعنی حدود تاثیر شش درصدی .
    بار مغز پسته با ارزش حدود دو میلیارد تومان در مقصد فرانسه از مبدا کرمان با کرایه حدود بیست میلیون تومان حمل می شود این مقدار یعنی تاثیر در قیمت تمام شده چیزی در حدود یک دهم درصد
    بنابراین قیاس تاثیر کرایه حمل بر قیمت تمام شده نمی تواند مقیاس مناسبی باشد چرا که قیمت مصرف کننده در اروپا و کشور های پیشرفته با توجه به مالیات ها مستقیم و غیر مستقیم بر نرخ تمام شده بسیار گران تر از کشور های اسیایی و ایران است و بنابراین کرایه های حمل هم اگر چه بسیار گران تر از ایران هستند اما هزینه های حمل را پوشش می دهند و در مقام مقایسه با نرخ تمام شده رقم شش درصد حاصل می شود .

    حال با این شرایط چطور می توان دو مقوله که فقط اسم یکسانی در دو کشور دارند و لی در این دو کشور قیمت های خرید کامیون ،عوارض بزرگ راهی ،جرائم ،حقوق و دستمزد ،مالیات های بخش خدمات ،بازرگانی ،فروش و…… ..که همگی در نرخ فروش خدمات حمل موثر هستند
    با هم مقایسه شوند .

    قیمت یک کیف چرمی در ایران در حدود صد هزار تومان است قیمت کیفی با همین شرایط در آلمان حدود ۹۰۰هزار تومان اکر هزینه حمل ان در ایران دوازده هزار تومان باشد تاثیر ان دوازده درصد در قیمت تمام شده است اگر هزینه حمل در اروپا حتی ۴
    برابر ایران هم باشد سهم ان حدود پنج درصد قیمت تمام شده است .

    بنابراین این مقایسه قیاس مع الفارغ است .

  • ناشناس 0 0

    احسنت به آقای نخعی
    مسوولین ما فقط بلدند هزینه ها و قیمتها رو با کشورهای پیشرفته مقایسه کنند
    در حالی که حاضر نیستند درآمد ما رو با اونها مقایسه کنند