| کد خبر: 53056 |

ردپای ابربدهکار ایران در شرکت اونور ایر ترکیه

خرید هواپیمایی ترک توسط بابک زنجانی

شرکت هواپیمایی (onur Air) چندی بود که به علت مشکلات مالی برای فروش گذاشته شده بود که پس از مدتی در سال ٢ ١٢ دو نفر خواهان خرید آن شده و این شرکت را با قیمت ٢٥ میلیون دلار خریداری می کنند.

حتی زمانی که در بند هم هست، خبرساز است. بابک زنجانی با اینکه اموالش مصادره و بخشی از آن برای بدهی هایش به وزارت نفت واگذار شده است، ردپایش در ترکیه همراه با ظن و گمان هایی دیده می شود. روزنامه «وطن»، چاپ ترکیه، اخیرا در مقاله ای اشاره به شرکتی می کند که توسط بانک زنجانی و شرکای او خریداری شده و دوباره به صاحب اصلی اش با نصف قیمت اصلی بازگشته است.
دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در این رابطه گفت: شرکت هواپیمایی (onur Air) چندی بود که به علت مشکلات مالی برای فروش گذاشته شده بود که پس از مدتی در سال ٢ ١٢ دو نفر خواهان خرید آن شده و این شرکت را با قیمت ٢٥ میلیون دلار خریداری می کنند. به این ترتیب این شرکت هواپیمایی به «قدرت تنجل»، تاجر ترک و «مهدی شمس»، تاجری که در دوبی زندگی می کند و تبعه انگلستان است، فروخته شد، اما پس از مدت زمانی، اخباری مبنی بر اینکه صاحب اصلی آن همان بابک زنجانی است به گوش رسید، اما به سرعت از سوی زنجانی و شمس تکذیب شد.
سیدجلال ابراهیمی افزود: بعد از گذشت مدت زمانی، بابک زنجانی در ایران دستگیر و اموالش نیز مصادره شد. از همان روز به این سو، سهام شرکت اونور ایر به شدت افول می کند و با مشکلات عدیده ای روبه رو می شود که همین هم زمانی، شائبه های ارتباط این شرکت با زنجانی را پررنگ تر می کند.
ابراهیمی ادامه داد: به دنبال آن «جان کرت باگانا»، صاحب اصلی شرکت هواپیمایی اونور ایر، که بعد از فروش این شرکت در حوزه گردشگری شروع به کار کرده بود، تصمیم گرفت بار دیگر این شرکت را خریداری کند.
به همین دلیل به تهران آمد و با شرکتی که معادل سازمان صندوق بیمه گذاری سپرده های پس انداز ترکیه است (شاید تأمین اجتماعی)، برای خرید مجدد این شرکت مذاکره و اعلام کرد که اگر این شرکت خریداری نشود، هواپیماهای آن زمین گیر خواهند شد. بعدها اعلام شد که شرکت هواپیمایی اونور ایر هزارو٦ پرسنل و ٣٢ فروند هواپیما دارد و به ١٤ نقطه در داخل و پنج نقطه در خارج از ترکیه پرواز می کند.
به این ترتیب این شرکت به قیمت ١ ٥ میلیون دلار؛ یعنی نصف قیمت اصلی این شرکت هواپیمایی به صاحب اولیه فروخته شد. درحال حاضر شرکت هواپیمایی اونور ایر در خطوط هوایی ازمیر، آنتالیا، بودروم، دالامان و قبرس پروازهای چارتر انجام می دهد و به چند کشور دیگر هم پرواز دارد.
ابراهیمی با نگاهی به قوانین تجاری در ترکیه گفت: در ترکیه رسم است که هر شرکتی که فروخته شد، بلافاصله در اتاق بازرگانی همان منطقه دارای شناسنامه تجاری می شود. در سجل جدید این شرکت چند نام رخ نمایی می کند و آن اسامی ای است که در شرکت قبلی نیز وجود داشته. «به غیر از جان کرت باگانا که مجددا این شرکت را خریده است، قدرت تنجل و مهدی شمس، هر سه سهام داران جدید شرکت اونور ایر هستند».
این را دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت که نشان از رگه های حضور نامرئی بابک زنجانی در این شرکت مجدداخریداری شده دارد. اکنون سهام داران آن طبق مشخصات سجلی که در اتاق بازرگانی استانبول وجود دارد، قدرت تنجل و مهدی شمس هستند.
این مطلب که در روزنامه وطن چاپ ترکیه به قلم «ارجان اینان» به چاپ رسیده، تأکید می کند که روزنامه نیویورک تایمز از بابک زنجانی به عنوان فردی یاد می کند که تحریم ها را به طلا تبدیل می کرده است. به گفته او به طورکلی روزنامه وطن چاپ ترکیه در این مقاله عنوان کرده که بابک زنجانی صاحب شرکت هواپیمایی قشم در حقیقت با شرکای خود، صاحب شرکت اونور ایر نیز هستند.
این گفته ها زمانی مطرح می شود که طبق اعلام وزارت نفت و مدیرعامل منطقه آزاد قشم، شرکت هواپیمایی قشم بابت بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت واگذار شده است. حالا در صورت اثبات این ماجرا و حضور زنجانی در این بین، باید دید، ایران وارد مصادره این شرکت به عنوان یکی از اموال بابک زنجانی خواهد شد یا نه.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.