| کد خبر: 38225 |

معاون سابق سازمان هواپیمایی در گفتگو با تین‌نیوز تشریح کرد:

◄ تزریق قطره چکانی بودجه، دلیل عقب ماندن توسعه فرودگاه امام

تین نیوز| معاون سابق سازمان هواپیمایی، با بیان اینکه تزریق قطره چکانی بودجه، ساخت شهر فرودگاهی را عقب نگه داشته، گفت: مدت اجرای برنامه پنجم توسعه رو به اتمام است، اما هنوز نتوانستیم منطقه آزاد فرودگاه امام را سازماندهی کنیم.

علیرضا منظری در گفتگو با خبرنگار تین نیوز اظهار کرد: حدود نیم قرن از تصمیم احداث یک فرودگاه بزرگ در کنار شهر تهران می گذرد که همچنان با تزریق قطره چکانی اعتبار مالی آن را عقب نگه داشته اند.

وی افزود: عدم وجود یک راهبرد صحیح و منطقی در بیست سال گذشته و تغییرات متعدد با سلایق مختلف باعث شد که نه تنها این فرودگاه تبدیل به یک مرکز منطقه ای نشد بلکه کشورهای اطراف و حتی بدون سرمایه در مناطق دیگر جهان مانند قاره آفریقا نیز در این زمینه از کشور ایران پیشی گرفتند.

معاون سابق سازمان هواپیمایی، با اشاره به اینکه امروزه برخی از این کشورها گردش بسیار زیاد مسافر در منطقه را در اختیار گرفتند، گفت: البته آنها با استفاده از منابع عمومی و در صورت نبود آن از منابع بخش خصوصی نسبت توسعه و احداث فرودگاه اقدام نمودند.

منظری ادامه داد: در این راه از مشاوران زبده خارجی استفاده کرده و با مدیریت صحیح و منطقی و تخصصی توانستند جایگاه خوبی کسب نمایند در حالی که در کشور ما مسئولین برای انتخاب مدیران درگیر مسائل گروهی و غیره بوده و به درستی شجاعت بهره گیری از مدیران با تجربه و متخصص را ندارند و به همین جهت در برخی دوره ها برخی اقدامات موثر انجام شده و به صورت ابتر باقی مانده است.

این کارشناس ارشد حمل و نقل هوایی، با تاکید بر اینکه در تمامی کشورهای جهان توانسته اند سرنوشت مهمترین فرودگاه خود را از سرنوشت سایر فرودگاه های پایین تر کشور جدا سازند، گفت: در حالی که در ایران پس از مدت ها عقب ماندگی امکان آن بصورت ناقص فراهم آمده، ضمن اینکه مدت اجرای برنامه پنجم توسعه نیز رو به اتمام است و هنوز نتوانستیم منطقه آزاد فرودگاه امام را سازماندهی کنیم.

وی تاکید کرد: نه تنها به جهت کمبود اعتبارات کلی کشور از منابع عمومی، پول برای آن تزریق نمی کنیم بلکه امکان استفاده از منابع بخش خصوصی را هم فراهم نمی کنیم.

منظری گفت: در بیست سال گذشته حدود 5 سرمایه گذار برای توسعه فرودگاه اعلام آمادگی کرده و مراحلی را طی کرده اند ولی به لحاظ سلیقه های گوناگون و فشارهای غیر منطقی گروه ها به سرانجام نرسیده است.

معاون سابق سازمان هواپیمایی، با تاکید بر اینکه با مدل های کنونی سالها خواهد گذشت و در همین موقعیت باقی می مانیم، افزود: باید چاره ای اندیشید و با استفاده از نظرات مشاوره ای و کارشناسی و تجربیات جهانی، راهبر صحیح و قاطع اتخاذ کرد و با بکارگیری سرمایه بخش خصوصی این مهم را به سرانجام رساند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • alex dunn 0 0

    فرودگاه امام عملا کاربرد تعیین شده خود را بدلیل افتتاح دیر هنگام با ۲۰ سال تأخیر از دست داده است۰ قرار بود بر اساس طرح جامع مصوب سال ۱۳۵۶ این فرودگاه با ۴ پایانه ۲ باند اصلی و ۲ تاکسیوی موازی با قابلیت باند اصلی در سال ۱۳۶۳ عملیاتی شود و قطب پروازی منطقه شود، ولی اینگونه نشد و فرودگاه های دوبی و استا نبول جای خالی آنرا پر کردند، حال توسعه این فرودگاه توجیه هوانوردی و اقتصاد حمل و نقلی ندارد، علی الخصوص آنکه فرودگاه جدید دوبی در حال ساخت بوده و عملا هیچ شانسی برای فرودگاه امام برای ربایش پروازهای بین المللی وجود ندارد، بخصوص آنکه تهران لزوما در حلقه اقتصاد بین الملل جائی ندارد و البته جهانگردان هم به ایران بی میلند، بدلایل واضح و آشکار مانند عدم وجود سامانه بانکی انتقال پول بین المللی در ایران و هتل های نامناسب و ۰۰۰۰۰۰، بنابراین دولت با داشتن ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران نبایستی بودجه برای توسعه فرودگاه امام تلف کند۰با نفت بشکه ای ۴۰ دلار اولویت ها را باید تغییر داد آقای منظری عزیز۰