| کد خبر: 38085 |

◄ پروژه ها و ویژگی های شهر فرودگاهی امام خمینی

تین نیوز | یکی از اهداف توسعه فرودگاه امام، این است که ایران در میان کشورهای منطقه، رتبه اول حمل بار و رتبه دوم حمل مسافر را از آن خود کند، برای رسیدن به این هدف فرودگاه امام، به عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه کشور در ۴ فاز توسعه می‌یابد. در این راستا شهر فرودگاهی امام، به عنوان یک مرکز مهم توسعه تجاری شهر تهران در قالب یک قطب بین المللی تجاری و ارائه خدمات پروازی به 90 میلیون مسافر طراحی شده است.

به گزارش تین نیوز، مجموعه فرودگاه بین المللی امام، و شهر فرودگاهی با مساحت 13 هزار و 700 هکتار در میان 10 فرودگاه بزرگ دنیا از نظر وسعت قرار دارد که با هدف ایجاد یک قطب بین المللی در کیلومتر 35 تهران و بین دو بزرگراه تهران- قم و تهران- ساوه واقع شده است.

در طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام به دو بخش هوایی و غیر هوایی تقسیم شده است. بخش هوايي شامل ۴ هزار هکتار از اراضي فرودگاه است که به چهار فاز تقسيم شده است.

فاز اول اين پروژه شامل ترمينال مسافري شماره يک و تاسيسات و ساختمان‌هاي جانبي آن با ظرفيت جابجايي حدود ۶/۵ ميليون مسافر در سال است که در حال حاضر سالانه به 6 ميليون مسافر سرويس مي‌دهد.

فاز دوم توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) شامل توسعه مرکز فرودگاهی در محدوده سایت پروازی، ترمینال زیارتی و سیاحتی با ظرفیت یک‌میلیون و 600 هزار نفر مسافر در سال و احداث ترمینال مسافری شماره 2 برای جابه‌جایی تا 20 میلیون مسافر در سال ‌است.

ایجاد باند جنوبی به طول 4200 متر با ارتباطات جانبی، پارکینگ طبقاتی با ظرفیت 5 هزار خودرو و برج مراقبت جدید به منظور پوشش‌دهی به تمام مناطق پروازی، از دیگر مشخصات فاز دوم توسعه است.

فاز سوم شامل ترمينال مسافري شماره سه و تاسيسات و ساختمان‌هاي جانبي آن خواهد بود که از لحاظ معماري و ظرفيت دقيقا مشابه ترمينال مسافري شماره 2 است.

در فاز چهارم طرح توسعه اين فرودگاه که فاز نهايي بخش هوايي است براي افزايش ظرفيت فرودگاه تا ۹۰ ميليون مسافر در سال برنامه‌ريزي شده است. بخش غيرهوايي طرح توسعه فرودگاه (شهر فرودگاهي) حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضي فرودگاه را به خود اختصاص مي‌دهد که شامل ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد تجاري، ۲۵۰۰ هکتار منطقه ويژه اقتصادي و حدود ۶۰۰۰ هکتار با کاربري‌هاي متفاوت است.

فرودگاه بین المللی امام با هدف ارائه خدمات حمل و نقل هوایی، مسافر و بار در سطح بالا برای دستیابی به اولین هدف سند چشم انداز بیست ساله کشور و برای ساختن کشوری توسعه یافته با رتبه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و ایجاد تعامل موثر در روابط بین الملل به صورت یک قطب بین المللی هوایی در کشور، ساخته شده است.

ویژگی های شهر فرودگاهی امام
وجود امکانات دسترسی سریع از جمله بزرگراه ها، جاده ها، راه آهن، مترو و همچنین نظام حمل و نقل هوایی در این منطقه و طراحی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری در جوار خدمات سیاحتی و فرهنگی، این شهر فرودگاهی را از ویژگی های خاصی برخوردار می سازد. شکل گیری شهر فرودگاهی امام، نه فقط به عمران و آبادانی منطقه می افزاید، بلکه درآمدهای حاصل از آن تضمین کننده توسعه اهداف فرودگاه خواهد بود.

بر این اساس طی مراحل مختلف، ظرفیت فرودگاهی از 6.5 میلیون نفر در سال به حدود 90 میلیون مسافر در سال، ظرفیت جابجایی بار از 200 هزار تن در سال به حدود 2 میلیون تن در سال، تعداد باندهای فرودگاه از یک باند به چهار باند و تعداد ترمینال های مسافری از یک ترمینال به چهار ترمینال تا پایان برنامه طرح توسعه افزایش خواهد یافت.

در شهر فرودگاهی امام، 7 پهنه اصلی از جمله از جمله لجستیک،‌ انرژی پایدار، ‌منطقه تجاری، اداری و خدماتی، اکوپاک صنعتی، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و صنایع سبک، وجود دارد.

طرح توسعه فرودگاه امام خمینی پس از 20 سال تحقیقات در حال حاضر در مرحله طراحی و مطالعات قرار گرفته، است. در این شهر فرودگاهی، برنامه و طرح‌های مختلفی از جمله ایجاد منطقه آزاد اقتصادی، ایجاد بندر خشک، ایجاد منطقه اقتصادی و فرهنگی، ایجاد مناطق گردشگری، پزشکی، رفاهی و مشابه این اقدامات انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش ایجاد اماکن تاریخی و مذهبی در شهر فرودگاهی امام خمینی از دیگر برنامه‌های این طرح است به گونه‌ای که شهر زیرزمینی با قدمت 3500 سال در این منطقه کشف شده و می‌تواند تبدیل به یک منبع درآمدی قابل توجه برای کشور شود.

همچنین در شهر فرودگاهی امام خمینی به دلیل قرار گرفتن در بزرگراه تهران- قم و راه‌آهن شمال به جنوب برای ایجاد بندر خشک مناسب و زمینه‌ساز کاهش عملیات گمرکی می‌شود، لذا ایجاد بندر خشک به منظور انجام عملیات گمرکی راه‌اندازی خواهد شد.

شهر فرودگاهی امام، قادر به ایجاد زمینه اشتغالی بالغ بر 430 هزار نفر را دارد که فعالیت‌های مختلفی را در قالب 25 شهرک تخصصی به سرمایه‌گذاران ارائه خواهد کرد.

یادآور می شود با تبدیل فرودگاه به شهر فرودگاهی، استقلال مالی و مدیریتی برای فرودگاه به وجود می‌آید و با ادغام فعالیت‌های فرودگاهی و غیرفرودگاهی که در دنیا هم مرسوم است امکانات خوب سرمایه‌گذاری و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی فراهم می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • mardom 0 0

    لطفا محاسبات دقیق و مدل اقتصادی این رویای عجیب را هم اگر وجود دارند منتشر کنید تا سرمایه گذاران مطالعه کنند۰ البته داستان تخییلی خوبی است!!!!!