| کد خبر: 269204 |

آلودگی فرودگاه ها به اندازه ۵۸ نیروگاه زغال سنگ!

فرودگاه ها، نقشی کلیدی در اقتصاد جهانی ایفا می کنند اما فعالیت آنها و آلودگی فرودگاه ها اثرات مخربی بر محیط زیست و سلامت انسان دارد.

تین نیوز

تحقیقات جدیدی تأثیر پروازهای مسافری و برای اولین بار حمل ونقل هوایی را در 1300 فرودگاه در سراسر جهان بررسی کرده است. نتایج این پژوهش ها، کیفیت هوا را در آلاینده ترین فرودگاه های جهان نشان داده و حقایقی را در مورد آلودگی فرودگاه ها نشان می دهد. 

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، به نقل از یورونیوز، اندیشکده ODI با همکاری Transport & Environment ، تأثیر پروازهای مسافری و برای اولین بار حمل ونقل هوایی را بر آلودگی هوا اندازه گیری کرد. 

این تحقیقات نشان داد که فرودگاه بین المللی دبی، آلوده کننده ترین مکان از این نوع بود و تنها در سال 2019، یعنی آخرین سالی که آمار های مربوط به آن در دسترس است، انتشار گازهای گلخانه ای این فرودگاه مشابه پنج کارخانه زغال سنگ بود. 

در اروپا، فرودگاه های فرانکفورت، شارل دوگل پاریس و اسخیپول آمستردام همگی در بین 20 فرودگاهی هستند که بدترین عملکرد را در این زمینه دارند.

لندن بیشترین آسیب را از آلودگی هوا ناشی از هوانوردی و آلودگی فرودگاه ها دیده است. شش فرودگاه آن به اندازه 3.23 میلیون خودرو آلودگی هوا تولید کرده و همچنین 27 میلیون تن  دی اکسید کربن، 8900 تن اکسید نیتروژن (NOx) و 83 تن آلودگی ذرات ریز (PM2.5) تولید کردند.

آلودگی هوا بلای جان انسان ها

در سطح جهان، آلودگی هوا چهارمین عامل خطر بزرگ برای سلامت انسان است. این پدیده در سال 2019 جان 6.7 میلیون نفر را گرفت. در سال 2018، آلودگی هوا هزینه های اقتصادی 193 میلیارد یورو را برای اقتصاد اروپا به همراه داشت.

ماگدالنا هویسر (Magdalena Heuyser)، مسئول مطبوعاتی Stay Grounded در مورد آلودگی فرودگاه ها می گوید: «میزان صدای هواپیما مرتباً فراتر می رود و ما کاملاً فاقد استانداردهای اتحادیه اروپا در مورد ذرات بسیار ریز هستند که یک خطر بزرگ برای سلامتی هستند.»

در چنین شرایطی، برخی اقدامات کلیدی باید فورا برای حفاظت از سلامت کارگران و جوامع اطراف در برابر آلودگی فرودگاه ها انجام شود؛ اقداماتی همانند «ممنوعیت پرواز در شب» یا «بهبود سوخت جت تا حداقل همان استانداردهای سوخت خودرو را داشته باشد».

برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه و اسپانیا در تلاش هستند تا شهروندان را تشویق کنند که برای سفرهای کوتاه به جای هواپیما سوار قطار شوند. 

افزایش هر ساله آلودگی فرودگاه ها 

به طورکلی20 فرودگاه بزرگ جهان در مجموع 231 میلیون تن دی اکسید کربن تولید کردند که به اندازه 58 نیروگاه زغال سنگ است. آنها همچنین به اندازه 31 میلیون خودروی سواری، اکسیدهای نیتروژن خطرناک و PM2.5 تولید کردند.

جو داردن، مدیر هوانوردی در T&E می گوید: «آلودگی فرودگاه ها سال به سال در حال افزایش است. این معضل، میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد که در اثر انتشار گازهای سمی تنفس می کنند و در نتیجه شرایط بهداشتی را بهبود می بخشند، با این حال سیاستگذاران در حال رفع این مشکل هستند.»

تحقیقات شکاف های موجود در کربن زدایی هوانوردی را برجسته می کند. این تحقیق همچنین برنامه های صنعت هوانوردی برای کربن زدایی را به ویژه طرح تکیه بر سوخت های پایدار هوانوردی (SAFs) برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کانون توجه قرار می دهد.

راهکار کربن زدایی فرودگاه ها چیست؟

اکنون، سوخت های پایدار هوانوردی تنها 0.1 درصد از سوخت جت مصرفی را تشکیل می دهند. برای کاهش آلودگی فرودگاه ها، تولید باید تا سال 2050، از چند صد میلیون لیتر امروز به بیش از 400 میلیارد افزایش یابد تا کربن زدایی موثر باشد.

شاندل استدمن، افسر ارشد تحقیقاتی در ODI می گوید : «این تحقیق شکاف های موجود در کربن زدایی هوانوردی را نشان می دهد.»

فرودگاه ها این انتشارات را گزارش نمی کنند و اغلب آن را مخفی می کنند، اما بدون مقابله با انتشارات موضعی در سطح فرودگاه، تأثیر این بخش بر آب وهوا و سلامت فقط بدتر می شود و علاوه بر تندرستی بر معیشت مردم نیز آسیب می رساند.

منتقدان می گویند که اگر رشد فرودگاه ها با سرعت فعلی ادامه یابد و جذب فناوری های پاک شتاب نگیرد،  انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی فرودگاه ها افزایش می یابد و میلیون ها نفر را در معرض خطر قرار می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.