| کد خبر: 23487 |

چه کسانی برای پرونده " ایران ۱۴۰ " محاکمه خواهند شد؟

هواپیمای ایران 140 یا همان آنتونف 140 در حالی با تبلیغات فراوان در ایران مونتاژ شد تا کشورمان به عنوان یکی از سازندگان هواپیما در دنیا معرفی شود (!) که آمار و اطلاعات نشان می دهد این هواپیما در سطح جهان، یک پرنده ورشکسته است به طوری که هم اکنون به جز در ایران، تنها 20 فروند از آن در کشورهای مشترک‌المنافع پرواز می کنند که آن هم عمدتاً در اوکراین است.
 
خبرها و تحلیل‌ها، حکایت از آن دارد که انتخاب آنتونف به عنوان هواپیمایی برای مونتاژ در ایران یک خطای سهمگین بوده است که گذشته از آن که تعدادی از هموطنان مان را به کام مرگ فرستاد، حجم انبوهی از سرمایه گذاری های مالی را به هدر داد چه آن که با آن همه تبلیغات وسیعی که انجام شد و دلارهایی که بر باد رفت، تنها 10 فروند از این هواپیما در ایران مونتاژ شد که پس از سقوط اخیر یک فروند آن، پرواز بقیه آن‌ها نیز که سه فروند آن در بخش غیرنظامی و 6 فروند آن در بخش نظامی فعالیت داشته‌اند، متوقف شده است.
 
نکته اساسی درباره این هواپیما که قبلاً هم کارشناسان درباره‌اش هشدار داده بودند این است که هواپیمای اوکراینی آنتونف 140 اصولاً برای مناطق گرم طراحی نشده است. اما بی‌توجهی به همین نکته ساده، باعث شد دهها نفر در سقوط اخیر این هواپیما در تهران کشته شوند.
 
آن طور که مسؤولان سازمان هواپیمایی اعلام کرده‌اند، 2 ثانیه قبل از این که هواپیما از روی باند بلند شود، یکی از موتورها از کار افتاده و سیستم ایمنی هواپیما، آلارم نداده است، بنابراین خلبان و کمکش در همان لحظه متوجه نشده‌اند و تنها بعد از آن که کنترل هواپیما در ارتفاع 45 متری ناممکن شده، متوجه اوضاع شده‌اند. در چنان وضعیتی، تلاش یک و نیم دقیقه‌ای خلبان و کمک خلبان مؤثر واقع نشده و نهایتاً فاجعه رقم خورده است.
 
یکی از علت‌های از کار افتادن موتور نیز، گرمای 38 درجه باند فرودگاه مهرآباد بوده است که با این هواپیمای سردسیری همخوانی نداشته است.
 
کارشناسان می گویند این هواپیما برای دمای پایین‌تر ساخته شده است اما اگر هم بنا به اضطرار قرار شد در دمای بالا پرواز کند، باید از حجم بار و مسافر آن کاسته شود ولی متأسفانه مسوولان شرکت هواپیمایی مربوطه این نکته ساده ایمنی را هم رعایت نکردند و سیستم‌های نظارتی هم موضوع اضافه‌وزن هواپیما را ندیدند؛ به همین سادگی!
 
جالب اینجاست که خود آقایان هم متوجه ناسازگاری شده و از یکی دو سال قبل، پروازش را در جنوب کشور را متوقف کرده بودند، زیرا هواپیما در آن آب و هوا دچار خوردگی شده بود.
 
در چنین شرایطی آیا نباید مسؤولانی که این هواپیمای ناکارآمد را وارد کشور کردند، پول کشور را به باد دادند و نهایتاً جان انسان‌ها را گرفتند محاکمه شوند؟
 
آیا نباید مسؤولان وقت سازمان هواپیمایی که به این هواپیمای ناسازگار با آب و هوای ایران اجازه حمل مسافر دادند، به این سوال پاسخ دهند که با چه حقی جان مردم را به بازی گرفتند؟
 
آیا نباید مسؤولان کنونی سازمان هواپیمایی به دلیل استمرار کار غلط پیشینیان و عدم نظارت بر نحوه حمل مسافر توسط ایران 140 پاسخگو باشند؟
 
ای کاش این تجربه که بسیار گران تمام شد، باعث شود که مسؤولان بیدار شوند و در تصمیمات آتی، عاقلانه‌تر رفتار کنند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • تحلیل گر 0 0

    لازم به ذکر است اگر شرکت هواپیمایی سپاهان مقصر اصلی است پس چرا سازمان هواپیمایی کشوری با این همه ید وبیضا اقدام به تمدید مجوز پروازی شرکت وهواپیما نموده وهیچ گونه توجه ای به گزارش کارشناسان مبنی بر وجود ایراد واشکال در هواپیما نکرده واقدام به حذف ادم ها وکارشناسان ومدیران نموده است. تعدادی ازمدیران بخاطر خوش خدمتی به رییس سازمان وحفظ میز مدیریت خود اقدام به تمدید مجوز فعالیت هوایی شرکت نمودند از جمله مدیر عملیات پرواز با تخصص فوق لیسانس معدن ومواد که در انفجار معادن تخصص لازم را دارد. اگر به گزارش کارشناسان ریاست سازمان توجه میکرد طی نامه ای محدودیتهایی لازم را برای پرواز هواپیما ابلاغ میکرد که در نامه کارشناسان آمده بود که حداقل هواپیما در هوای گرم وبا حداقل مسافر وبار پرواز میکرد که اعلام نکرد وهواپیما بعلت پروژه ملی برای خوشحالی آقای منطقی مجوز پرواز مجدد گرفت وعاقبت کار هم مشخص شد تقصیر خلبان است که باید پرسید why… آن وقت میرسید به جوابش که منتهی میشود به سازمان هواپیمایی ومدیران منتصب ومدیر سازمان هوایی که میگوید ۱۰۰ دانشمند این هواپیما را تایید کرند پی مثل پژوی ۴۰۵ صادرات به عراق وافغانستان را شروع کند. کمی خجالت خوبه که با وجدان به این مسئله رسیدگی شود ودر وهله اول ریاست سازمان ووزیر راه عذر خواهی نموده ودر وهله دوم ریاست سازمان اقای جهانگیریان استعفا بدهد. تا خانواده های قربانیان دلشان کمی ارام گیرد تا مسئله به جاهای باریک نکشد

  • m 0 0

    علیمحمد نوریان، نوراله رضائی نیارکی، شمخانی، علی اکبر ترکان، حمید بهبهانی، غلامرضاوفائی، وحیدی و بهزادیان از جمله کسانی هستند که آنتونوف ۱۴۰ را وارد ایران کردند۰اینها مرتکب قتل غیر عمد می باشند۰

  • کارآگاه گجت 0 0

    معمولا در کشور ما رسم است که یک آدم ضعیف و تاریخ مصرف گذشته را در یک چنین مواردی قربانی می کنند تا هم اسیبی به مدیران نظر کرده و نخبه ما وارد نشود و هم پاسخی باشد به افکار عمومی در این مورد خاص هم بنده بیش از همه برای آبدارچی شرکت هواپیمایی سپاهان و سازمان هواپیمایی کشوری نگرانم