| کد خبر: 221890 |

صدور گواهی انطباق برای محصولات هوایی داخلی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به فعالیت ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوایی گفت: با همکاری سازمان هواپیمایی کشور برای محصولات این شرکت‌ها گواهی انطباق صادر خواهد شد.

تین نیوز

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به فعالیت ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوایی گفت: با همکاری سازمان هواپیمایی کشور برای محصولات این شرکت‌ها گواهی انطباق صادر خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سورنا ستاری امروز در نشست با مدیران عامل شرکت‌های هوایی و شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه صنعت هوایی، افزود: زمانی تصور می‌شد که مفهوم توسعه سخت افزاری است؛ از این رو اقدام به توسعه کارخانه‌ها شد، ولی بعد از مدتی بعد به این نتیجه رسیدیم که مفهوم توسعه مفهومی مبتنی بر نرم‌افزار است.

وی ادامه داد: اما اکنون به این نتیجه رسیدیم که مفهوم توسعه مفهوم فرهنگی است؛ چراکه این فرهنگ است که سخت‌افزار، نرم‌افزار و توسعه را ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه فناوری موضوع فرهنگ مهم است، یادآورشد: این گفته به این معنا است که باید همه بخواهیم تا توسعه ایجاد شود. اگر این اراده باشد، می‌توانیم از توان شرکتهای دانش‌بنیان بهره ببریم و از محصولات داخلی استفاده کنیم.

ستاری تاکید کرد: با توسعه فرهنگ است که به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات فناورانه اهمیت داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌های بزرگ صنعتی در کشور داریم که جزو افتخارات کشور به شمار می‌روند و نمونه آنها را در سطح  آسیا نداریم. در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری شده و توانسته‌اند افراد توانمند را بکار بگیرند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری افزود: اما بنا به دلایل مختلف از جمله فرهنگی اجازه حضور این شرکت‌ها به صنایع هوایی داده نشده و این در حالی است که ما در کشور توربین ملی را تولید کرده‌ایم.

به گفته وی، ورود شرکتهای خصوصی به MRO ها مهم است، چراکه نوآوری‌ای در بخش خصوصی است و از اکوسیستم دولتی نوآوری بیرون نمی‌آید.

وی تاکید کرد: هنر ما این است که این فعالیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، چراکه اگر گارد ایجادشده در برابر بخش خصوصی برداشته شود، اتفاقات مهمی رخ می‌دهد.

ستاری با اشاره به توسعه هوانوردی عمومی در کشور با بیان اینکه این یک زمینه کاری مهم است، گفت: شرکت‌هایی که در بخش MRO  فعالیت می‌کنند و شرکت‌هایی که در حوزه ساخت هواپیما وارد شده‌اند، باید با این دید نگاه شود که این شرکت‌ها در آینده تبدیل به شرکت‌های بزرگ خواهند شد که دستاوردهای مهمی را تولید می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ساخت هواپیمای ۲۰ نفره را از جمله زمینه‌هایی دانست که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به آن ورود کنند و ادامه داد: از این طریق شرکت‌ها می‌توانند به حوزه ساخت هواپیما وارد شوند.

به گفته این مقام مسوول، این اقدام باعث ایجاد اقتصاد هوایی می‌شود.

ستاری با اشاره به برنامه معاونت علمی در زمینه ساخت تسترهای سیویل، گفت: این برنامه با بخش خصوصی اجرایی می‌شود و ما آمادگی داریم که هر کمکی که لازم باشد، ارائه دهیم و حمایت‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی اعطای وام داشته باشیم و از سوی دیگر انتظار داریم تا نهادهای مرتبط از توانمندی شرکتهای دانش‌بنیان استفاده کنند.

وی گفت: در حال حاضر ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوایی مشغول فعالیت هستند.

ستاری همچنین در جمع خبرنگاران گفت: یکی از بخش‌های مهم، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه هوایی است که بخش مهمی از توسعه با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری محقق می‌شود.

وی با تاکید بر  رعایت همه استانداردهای حوزه هوایی، اظهار کرد: خوشبختانه همه اقدامات در این زمینه در حال اجراست و مسیر بسیاری از زمینه‌ها برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باز شده است.

ستاری افزود: قرار است در کلیه حوزه‌های هوایی شرکت‌های دانش‌بنیان مشارکت کنند، ولی این ملزم به این است که سازمان هواپیمایی استانداردهای هوایی را به محصولات شرکت‌های فعال در این حوزه اعطا کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تاکید کرد: معاونت علمی آماده است که به شرکت‌ها برای اخذ استانداردها در حوزه‌های فنی و قطعه‌سازی کمک کند.

ستاری درخصوص اخذ استانداردهای بین‌المللی برای قطعات هوایی ساخت داخل، گفت: اخذ استانداد بین‌المللی برای قطعات هوایی همانند سایر حوزه‌ها در قالب  گواهی انطباق خواهد بود.

وی توضیح داد: در این قالب گواهی انطباق نسبت به استانداردهای بین‌المللی به محصولات اعطا می‌شود.

ستاری با تاکید بر اینکه این استانداردها با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌شود، ادامه داد: گواهی انطباق از سوی سازمان برای شرکتها صادر خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.