| کد خبر: 22013 |

توپولف۲۰۴ با بدنه روسی و تجهیزات غربی مناسب ایران است / خرید هواپیما به گروه خاص سپرده نشود

تین نیوز | رئیس سابق اتحادیه صنایع هوافضا با بیان این‌که توپولف ۲۰۴ با بدنه روسی و تجهیزات غربی برای ایران مناسب است،گفت:خرید این هواپیما نباید در اختیار گروه خاص و کوچکی قرار گیرد و باید برخلاف گذشته از نظر کارشناسان در فرایند خرید استفاده شود.
 
ایرج ابراهیمی اظهار کرد:‌ توپولف‌های 204 چند مدل دارد که سه نوع موتور از جمله جنرال الکتریک آمریکا و همچنین موتورهای شرقی روی آن نصب می‌شود. در این نوع هواپیما از سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوترهای شرقی و غربی استفاده می‌شود.
 
وی با بیان این‌که سیستم‌های الکترونیکی غربی این هواپیما فرانسوی و آمریکایی است، تصریح کرد:‌ کارایی این هواپیما به موتور و تجهیرات آن بستگی دارد، بدنه توپولف 204 که روس‌ها آنرا می‌سازند بدنه خوبی بوده و قابل اطمینان است. مهم این است که موتور، تجهیزات و سیستم‌ها از کجا (غربی) تامین می‌شود.
 
کارشناس ارشد حمل‌ونقل هوایی با تاکید بر این‌که در پروسه خرید توپولف 204 باید از صاحبنظران و کارشناسان این بخش استفاده شود، بیان کرد:‌ نباید این کار مانند قبل باشد و بایستی امتیاز دهی و ارزیابی این هواپیما توسط کارشناسان حمل‌ونقل انجام شود.
 
ابراهیمی با بیان این‌که باید بحث خرید تجمیع شود، افزود:‌ باید شرکت‌های هوافضای داخلی بتوانند با خرید توپولف‌های 204 اشتغالزایی داشته باشند و بخشی از کارها را در کشور انجام دهند تا مقداری از سرمایه‌ای که بیرون می‌رود به کشور بازگردد.
 
وی تاکید کرد: در اینصورت می‌توانیم توپولف‌های 204 را با قیمت مناسب‌تر نسبت به هواپیمای بوئینگ و ایرباس و با کیفیت بالا خریداری کنیم.
 
ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم ایران در صورت نصب موتور هواپیما و تجهیزات غربی روی توپولف 204 آیا می‌توانیم این نوع هواپیما را خریداری کنیم، گفت: قطعا می‌توانیم در حال حاضر ایرباس را که هواپیمای غربی است به‌صورت اقساط خریداری می کنیم و خرید توپولف 204 با موتور غربی کار سختی نیست.
 
وی با بیان این‌که نباید خرید هواپیمای توپولف 204 در اختیار گروه خاصی باشد، افزود: اگر این کار به عهده گروه کوچکی سپرده شود و بسته عمل کنند از پتانسیل‌های کشور استفاده نشده  و دچار مشکلاتی می شویم.
 
رئیس سابق اتحادیه صنایع هوافضا خاطرنشان کرد: سیستم هواپیمای غربی به گونه‌ای است که به‌صورت موازی چند سیستم از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و اگر یکی از آنها ایرادی داشته باشد بلافاصله سیستمی دیگر جایگزین آن می شود.
 
ابراهیمی با بیان این‌که سیستم‌هایی که در توپولف‌ها بکار می‌رود سیستم‌هایی است که هواپیما را برای تعمیر و نگهداری خیلی زمینگیر می‌کند، افزود: اگر سیستم الکترونیکی غربی به‌کار گرفته شود، ظرف 10 دقیقه حدود 80 درصد هواپیما و ظرف 20 دقیقه نیز بیش از 90 درصد سیستم هواپیما را چک می‌کند. دیگر نیاز نیست که چند ساعت هواپیما برای چک سیستم‌ها زمینگیر باشد.
 
 وی ادامه داد: تعمیر و نگهداری هواپیما در سیستم‌های جدید خیلی ساده است، ضمن آن‌که سیستم‌های الکترونیکی مصرف سوخت هواپیما را اقتصادی می‌کند. به عبارت دیگر هواپیما خودش را چک می‌کند و اگر ایرادی توسط سیستم دیده شود سریعا اطلاع می‌دهد که ایراد از کدام قسمت است و برای رفع آن چه باید کرد.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کار شناس ارشد مهندسی هواپیما 0 0

    جناب اقای ابراهیمی لطفا به چند سوال ذیل به عنوان صاحب نظر در صنعت هوانوردی در رابطه با توپلوف ۲۰۴ ساخت روسیه پاسخ بفرمایید: ۱ - چند فروند از این هواپیما تا کنون از زمان طراحی ساخته شده است؟ ۲ - چند شرکت هوای روسی از جمله در راس ان شرکت ایرو فلوت بزرگترین شرکت هوای روسیه از این هواپیما استفاده می کنند؟ ۳ - چرا شرکت تو پلوف سالها تعطیل شده و ورشکسته است؟ ۴ - چرا روسها دائما از دولت ایران می خواهند که کارخانه این هواپیما TU - ۲۰۴ را با سرمایه گذاری دو باره احیا کنند؟ ۵ - ایا می دانید که حتی اگر بر فرض محال و اشتباه چنانچه این هواپیما توسط دولت ایران خریداری شود اجازه نصب موتورهای غربی و اویونیک اروپی را نخواهد داشت روسها در نظر دارند این هواپیما را با همان تکنو لوژی عقب افتاده و نا کار امد خود بویژه موتور روسی PERM به کشور ما تحمیل کنند. شایان ذکر است بدانید بواسطه موضوع تحریم GE و یا هیچ یک از کمپانیهای غربی وارد چنین همکاری با کشور ایران نمی شوند.

  • نیما 0 0

    در رابطه با این هواپیما باید گفت که دیگر قدیمی میباشد. اگر اصرار به خرید هواپیما های شرقی میباشد، سوپر جت سوخو، آنتونف ۱۵۸ و ms۲۱ که در واقع جاگزبن Tu۲۰۴ میباشد گزینه های مناسبی هستند.

  • youri gagarin 0 0

    جناب اقای ابراهیمی مساله خرید هواپیما وجان انسانها است. وبا ساخت شبیه ساز TB۲۱, فرق دارد.!

  • شهاب 0 0

    جناب آقای ابراهیمی ضمن عرض سلام و امید موفقیت باید تاکید کرد که این هواپیما در کشور سازنده وطراح یعنی روسیه اقبالی ندارد حتی مالک روسی حاضر است این هواپیما را یکسال رایگان در اختیار بهره بردار گذاشته و از سال بعد اقساط را دریافت کند. در کشورهای CIS هم مشتری وجود ندارد البته کشور متمکن و دست و دلبازی مانند ایران میتواند مجدد کارخانه نیمه تعطیل و ورشکسته توپولف را احیا کند که با این توصیف به شما و دست اندر کاران این پروژه باید دوستان روسی تبریک بگویند که در حال بازاریابی انشاالله رایگان در ایران هستید!

  • کارشناس فنی هواپیما 0 0

    چرا این روزها در هواپیمایی کشوری فقط مسائل بازاریابی برای آدمهای سودجو به عناوین مختلف مطرح میشود. فراموش کرده اید که جان انسانها باید اساس باشد. با خرید هواپیمایی که کارخانه سازنده آن تعطیل است چگونه میتوانید مشکلات این هواپیما را رفع کنید. آیا این پروژه برای پر کردن جیب یک عده نمیباشد. آیا میدانید با عوض شدن تایپ هواپیما ها باید مجددا سیستم تعمیرو نگهداری و ابزار جدید پایه گذاری و افراد متخصص محددا " تربیت شوند و هزینه نها هم صد چندان است. چرا نظرات کارشناسانی که اهل این صنعت هستند و عملا در این زمینه ها کار کردند نمیخواهیم. بسیاری از افرادی که درخصوص هواپیماهای شرقی نظر میدهند شاید اصلا حتی کلامی راجع به هواپیما نمیدانند انگار هواپیما کفشی است که میگویند بهتر است کفش شرقی باشد و بند آن غربی!میبینید حتی در مورد کفش هم این جمله منطقی نیست.

  • ابراهیمی 0 0

    سلام بر شما، وقتی نظر بنده را برای توپولوف ۲۰۴ سئوال می کنند، عرض میکنم با موتور و اویونیک غربی جوابگوی نیاز ایران است ولی اگر سئوال کرده بودند بدون محدودیت بودجه ای کدام هواپیما بهتر است یا بهترین هواپیما در دنیا کدام است پاسخ بنده متفاوت می بود. ضمنا وقتی شرکت اویونیکی نیائو و شرکت الایدسیگنال هواپیمای ۲۰۴ را برای یک شرکت مصری به سیستمهای غربی مجهز کرده بودند دیدم و بخشی از گزارشات تستهای گواهینامه را مرورکردم و نظر فوق یک نظر احساساتی و جبه گیری نبوده است. از فرصت استفاده کنم و مخصولات دیگر شرکتمان را برای آقای یوری گاگارین معرفی کنم. تحقیق و طراحی سیمولاتور TB مربوط به ۱۵ سال پیش بود و سیمولاتور میگ۲۹ و سیمولاتور بالگرد تهاجمی با موتور P&W و سیمولاتور فوکر۱۰۰ با موتور RR و سیمولاتورایرباس با موتورهای CFM و سیمولاتور فضاپیما با موتورهای سوخت جامد و موتورهای سوخت مایع را مدل و تست کردیم. برای تهیه مدل ریاضی صحیح از موتور باید شناخت دقیق و عمیقی از موتورر داشته باشیم. البته تخصص بنده اویونیک است و سیستمم FADEC و سیستم ATS را خودم مدل میکنم و بخشهای دیگر موتور را متخصصان شرکت انجام میدهند. در اویونیک و تجهیزات کابین نقش بنده بیشتر است. در نمایشگاه ها و در بازدید از شرکتمان میتوانم بیشتر در خدمت باشم.