| کد خبر: 205190 |

◄ اطلاعات افشا شده درباره هواپیمای اوکراینی محرمانه نبود

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، اطلاعاتی که از سوی تیم کارشناسی بررسی سانحه اوکراین منتشر شده است را محرمانه ندانست اما معتقد است انتشار این اطلاعات قبل از مشخص شدن تمام ابعاد سانحه در این مقطع بیشتر بهره‌برداری سیاسی از این سانحه را به دنبال دارد.

تین نیوز

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، اطلاعاتی که از سوی تیم کارشناسی بررسی سانحه اوکراین منتشر شده است را محرمانه ندانست اما معتقد است انتشار این اطلاعات قبل از مشخص شدن تمام ابعاد سانحه در این مقطع بیشتر بهره‌برداری سیاسی از این سانحه را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید:

محمدعلی ایلخانی رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین نیوز با تأکید بر اینکه مسئولیت بازخوانی و بررسی سانحه هواپیمای اکراینی را طبق مقررات بین‌المللی با ایران است، گفت: بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما نیازمند وجود یکسری نرم‌افزارها و تجهیزات در داخل کشور است این در حالی است که ما اساساً هواپیمای بوئینگ 800_737 را در ناوگان هوایی ایران نداریم.

او در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر سه ضلع بررسی این سانحه (ایران-اوکراین-کانادا) با محوریت سازمان هواپیمایی کشوری ایران هستند و طبیعی است که باید یک گروه کارشناسی متشکل از سه کشور، تشکیل شود و دستگاه FDR را به کشوری که تجهیزات و دستگاه‌های بازخوانی این اطلاعات را دارد ببرند؛ بعد از ارسال جعبه سیاه در ابتدا باید این اطلاعات استخراج و سپس دانلود و در نهایت استنتاج شود و در آخر این گروه کارشناسی  به یک جمع‌بندی برسند.

ایلخانی در خصوص اطلاعات منتشر شده تیم بررسی اکراینی که بعد از خروج از ایران اقدام به انتشار اطلاعات کردند در پاسخ به این سؤال که آیا اطلاعات از نظر شما محرمانه بوده است، توضیح داد: در بررسی سانحه موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد چرا که این هواپیما نظامی نبوده؛ از همین رو به اعتقاد بنده این اطلاعات محرمانه نبوده است.

او افزود: موضوعی که در بررسی سانحه در ابتدا به آن پرداخته می‌شود فیلم رادار این هواپیما است. چرا که از زمانی که هواپیما تیک آف می‌کند اطلاعات آن روی رادار ثبت شده و مشخص است که ارتباط هواپیما از چه نقطه‌ای از رادار قطع شده است و این اطلاعات جزو مواردی است که در ابتدا بررسی سانحه به تیم کارشناسی داده می‌شود و تیم کارشناسان اکراینی نیز مجاز به گوش کردن آن بوده‌اند که البته این فیلم‌ها از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار تیم کارشناسان اکراینی قرار است که مکالمه برج مراقبت فرودگاه امام با خلبان هواپیمایی آسمان با این فیلم تدوین شده است.

سرپرست اسبق شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه انتشار این اطلاعات بیشتر ابعاد سیاسی دارد و می‌خواهند این‌گونه القا کنند که سازمان هواپیمایی کشوری از ابتدا در جریان موشک خوردن هواپیما بوده است، بیان کرد: اینکه کشوری را قبل از مشخص شدن تمام ابعاد سانحه اقدام به محکوم کردن سازمان هواپیمایی آن کشور کند کار پسندیده‌ای نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 0 0

    پنجاه درصد نظرات ایلخانی درست است، در باره رادار و اطلاع نداشتن برج از وضعیت استقرار پدافند سامانه در زمان شلیکها ، ولی بعد از سقوط عابدزاده کاملا آگاه شده بود و مصاحبه هایش همه کذب محض بودند!!!!