| کد خبر: 162664 |

«المانیتور» مدعی شد:

◄ صدور مجوز «اوفک» برای قرارداد «بمباردیر» با «فلای‌قشم»

طی دو سال گذشته درخواست‌هایی درباره مجوز فروش هواپیما به ایران به وزارت خزانه‌داری آمریکا ارائه‌شده است. علاوه بر بمباردیه، شرکت‌هایی مانند بوئینگ آمریکا، ایرباس در فرانسه، شرکت فرانسوی-ایتالیایی ATR و شرکت روسی سوخو مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی در مورد فروش هواپیما داشته‌اند.

تین نیوز

یک شرکت هوایی متعلق به منطقه آزاد قشم می‌گوید که شرکت بمباردیر کانادا مجوز فروش 10 فروند هواپیمای مسافربری CRJ را به ایران دریافت کرده است؛ اما  در بین کارشناسان این سؤال مطرح‌شده که آیا اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) چنین مجوزی به بمباردیر داده است؟

به گزارش المانیتور، در صورت دریافت مجوز اوفک از طرف بمباردیر، این اولین بار در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ است که چنین مجوزی صادر می‌شود.

مرتضی شیخ‌زاده سخنگوی سازمان منطقه آزاد قشم به المانیتور گفته که «طبق گزارش‌ها بمباردیر مجوز تأمین ده فروند هواپیمای CRJ برای شرکت هواپیمایی این سازمان را دریافت کرده است.» شرکت هواپیمایی قشم به نام فلای‌قشم قرار است به‌زودی فعالیتش را شروع کند.

او اظهار داشت: «ما و شرکت کانادایی در حال بررسی پیش‌نویس قرارداد هستیم اما هنوز اسناد آن را مبادله نکرده‌ایم. مجوزهای دفتر کنترل دارایی‌هایی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش این هواپیماها اخیراً صادرشده است.»

بمباردیر به درخواست المانیتور برای اظهارنظر دراین‌باره پاسخ نداد. سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا هم درباره این مجوز اظهارنظر نکرد و علت آن را «حفظ اسرار تجاری و سایر ملاحظات» عنوان کرد.

طی دو سال گذشته درخواست‌هایی درباره مجوز فروش هواپیما به ایران به وزارت خزانه‌داری آمریکا ارائه‌شده است. علاوه بر بمباردیر، شرکت‌هایی مانند بوئینگ آمریکا، ایرباس در فرانسه، شرکت فرانسوی-ایتالیایی ATR و شرکت روسی سوخو مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی در مورد فروش هواپیما داشته‌اند.

وقتی بیش از ده درصد از قطعات یک هواپیما توسط شرکت‌های آمریکایی تأمین‌شده باشد، برای فروش آن به چراغ سبز واشنگتن نیاز است. اولین بار چنین مجوزهایی در دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا صادر شد اما ازآن‌پس دفتر کنترل دارایی‌ها به درخواست‌های مجوز فروش هواپیما پاسخ نداده است.

شرکت ایران‌ایر پس از امضای برجام یک‌صد فروند هواپیمای ایرباس و هشتاد فروند هواپیمای بوئینگ سفارش داده است. شرکت ATR قراردادی برای تحویل 20 فروند هواپیما به ایران‌ایر امضا کرده است.

اقدام دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند به‌طور بالقوه تحولی مثبت در مورد قراردادهای در دست انجام باشد.

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سؤال المانیتور که آیا قرارداد با شرکت‌های آمریکایی در مخاطره است؟ این احتمال را رد کرده و به تمایل شرکت بوئینگ برای اجرای قراردادهایش با ایران اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، عابدزاده گفت: نشانه‌ای که حاکی از چنین چیزی در رابطه با قراردادهایشان باشد، دریافت نکرده‌ایم. به نظر می‌رسد که آن‌ها مصمم به اجرای قرارداد هستند.

به نوشته المانیتور، هم‌زمان با گفت‌وگوهای هسته‌ای، در مورد قراردادهای خرید هواپیما نیز مذاکره شد. اتحادیه اروپا سعی می‌کند واشنگتن را ترغیب کند تا در توافق هسته‌ای بماند و ایران به‌نوبه خود نشان داده است که می‌خواهد این توافق را زنده نگه دارد.

کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که دونالد ترامپ با توجه به مزایای تجاری برجام، بار دیگر تمدید حضور آمریکا در این توافق جهانی را تمدید خواهد کرد؛ اما در پی گرفتن امتیازات بیشتر از ایران است.

به نظر می‌رسد تصمیمات سیاسی ترامپ در برابر چین و اتحادیه اروپا موجب بروز مشکلات اقتصادی در آمریکا شود و این به معنای آن است که در صورت لغو قراردادهایی مانند قرارداد بوئینگ و ایران‌ایر، مشکلات اقتصادی در آمریکا افزایش چشمگیری خواهد داشت و این در تضاد با وعده‌های انتخاباتی ترامپ است.

هواپیمای بمباردیر CRJ یک جت مسافربری با برد 2553 تا 3004 کیلومتر در مدل‌های مختلف است. این هواپیمای کوتاه‌برد قادر است 66 تا 104 مسافر را در هر پرواز با خود حمل کند. حداکثر سرعت این هواپیما 871 کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز آن 829 کیلومتر بر ساعت است.

بمباردیر CRJ در مدل‌های مختلف برای به پرواز درآمدن به 1،605 تا 2،120 متر و برای فرود به 1536 تا 1750 متر باند نیاز دارد.

حداکثر وزن برای بلند شدن این هواپیما در مدل‌های مختلف از 34،019 تا 41،640 کیلوگرم و حداکثر وزن هنگام فرود این هواپیما 30،391 تا 36،968 کیلوگرم است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.