| کد خبر: 160304 |

برنامه‌های هواپیمایی جهان در سال 2018

نشریه ایرترافیک تکنولوژی در مقاله‎ای از راس دیویس، برنامه‎های هوانوردی در سال 2018 را مورد بررسی قرارداده است که طرح آنها خالی از لطف نیست.

تین نیوز

محمدصادق دیجوری* نشریه "ایرترافیک تکنولوژی" در مقاله‎ای از راس دیویس، برنامه‎های هوانوردی در سال 2018 را مورد بررسی قرارداده است که طرح آنها خالی از لطف نیست. مطالبی مانند ساخت دو فرودگاه در چین، برنامه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در چهار فرودگاه سبز هلند، حل معمای جانمایی باند سوم فرودگاه هیثرو لندن و شرکت‌های هواپیمایی که به دنبال آسمان خالی از پهپاد هستند در این نوشتار مطرح می‌شوند.

در انگلستان
آیا در سال 2018 انگلستان موفق می‌شود برای ظرفیت‌سازی فرودگاه خود برای درازمدت تصمیم نهایی بگیرد؟ دولت تمایل به ساخت باند سوم در فرودگاه "هیثرو" دارد، این اولین انتخاب دبیر حمل و نقل است. اداره کل حمل و نقل ادعا نکرده است در صورت عقب‌نشینی مجلس در سال آینده این اداره کل در مسیر صحیح انتشار برنامه توسعه غرب لندن قرار دارد. در صورت تصویب، فرودگاه هیثرو برنامه کاربردی خود را قبل از ورود به تنگنای مشاوره با جوامع محلی که روی توسعه اثرگذارند ارائه خواهد داد. 
 
یادآوری می‎شود ساخت باند سوم در فرودگاه هیثرو مورد موافقت یکی از کمیته‌های دولت قرار گرفت که در صورت تصویب طرح توسط دولت، باند سوم هیثرو تا سال 2025 به بهره‌برداری می‌رسد. البته لازم به ذکر است که گرفتن این تصمیم از بین گزینه‌های، ایجاد باند دوم در فرودگاه "گات ویک" یا افزایش تعداد باند در هیثرو، دارای موافقان و مخالفانی هست که هر یک دلایل خود را دارند؛ زیرا برای اجرایی شدن این طرح باید 800 خانه در محدوده طرح تخریب شوند.
 
هنوز هم بخش‌هایی هستند که در تدوین بیانه خط مشی خود متقاعد نشده‌اند که این امر را به عنوان نتیجه‌گیری آتی اداره کل حمل و نقل به شمار بیاورند. حقوقدانان هم معتقدند که این امر با اعتراضاتی در مجلس روبرو خواهد شد. حتی اگر اداره کل حمل و نقل با طرح برنامه زمانبندی برای سال 2018 خود را به تمسخر بگیرد، در بخش هواپیمایی تعداد بسیار کمی را می‎توان یافت که این برنامه را جدی بگیرند زیرا این برنامه زمانبندی، از قبل دور از ذهن و خارج از دسترس بوده است. با چنین عدم قطعیتی، گزینه طرح باند دوم در فرودگاه گات ویک هنوز از دست نرفته است. لازم به ذکر است که رقابت بین این دو فرودگاه بر سر اخذ مجوز ساخت باند جدید سابقه چندین ساله دارد.
جالب توجه است که فرودگاه‌های بین‌المللی هیثرو و گات ویک به ترتیب دو و یک باند پروازی دارند و توجیهات فراوانی برای یک باند اضافه ارائه کرده‌اند که هنوز ساخت آن قطعیت نیافته است و باید در توجیه خود برای هر پنی هزینه، اسناد و مدارک موجه تحویل دهند، این در حالی است که در طرح جامع فرودگاه امام خمینی (ره) تا پنج باند پروازی برای 90 میلیون مسافر پیش‎بینی شده است! باید در نظر داشت که می توان با کاهش تعداد باندهای پروازی و جانمایی درست پارکینگ هواپیماهای این فرودگاه بسیاری از هزینه‌های طرح کاهش خواهند یافت.
 
در هلند
از آغاز سال آینده تمامی واحدهای شغلی متعلق به "اسکیپول گروپ" باید برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کند. به این ترتیب چهار فرودگاه "اسکیپول"، "روتردام دهاگ"، "ایندهاون" و "لیل استاد" برق مورد نیاز خود را از طریق گروه انرژی‌های تجدیدپذیر "اینه کو" تأمین خواهند کرد. با این کار انرژی پاک این چهار مرکز با حدود 220 گیگاوات ساعت سالانه برای 15 سال آینده تأمین خواهد شد و از سال 2020 تمام انرژی مورد نیاز از مزارع بادی جدید که توسط اینه کو راه‌اندازی خواهند شد، تأمین می‌شود.
 
مشاغل فرودگاه‎ها مناسب‎ترین برای انرژی‎های تجدیدپذیر هستند
این حرکت با طرح حکومت مرکزی هلند برای کشور گره خورده است زیرا در نظر دارد که انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2050 به صفر کاهش دهد. در برنامه کوتاه تا میان‌مدت مقامات ملزم هستند که تا سال 2023 به 16 درصد انرژی پایدار برسند. به دنبال توجه به فناوری‌های سبزتر این سؤال در سطحی وسیع‌تر در مورد سایر فرودگاه‎ها نیز مطرح می‌شود. براساس اظهارات شرکت مشاور آمریکایی گروه منابع انرژی بارت، بررسی‌های اقتصادی قوی در مورد مراکزی که به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت را آغاز کنند وجود دارد.
 
در حالی که ممکن است فرودگاه‌ها دارای مدل‌های مدیریتی متفاوتی باشند، همه آنها در سطوح بالای حکومتی، برای اطمینان از ایمنی ذی‎نفعانی دارند و همان طور که هر روز برای جذب شرکت‌های هواپیمایی، مشتریان و مشاغل مرتبط با هواپیمایی تصمیم‎های شغلی می‌گیرند باید به این نکته هم توجه کنند که فرودگاه‌ها از مشاغل بسیار مناسب برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری سبز محسوب می‌شوند.
 
شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی کشور با 54 فرودگاه و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز با فضا و آفتاب بسیار فراوان باید در مورد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق از آفتاب و باد، طرح‌های زود بازده جامعی را برای پاسخگویی به برنامه حفظ محیط زیست ایکائو و همچنین برای درآمدزایی در دستور کار خود قرار دهند.
 
خوش‌اشتهایی فرودگاه‌های آسیایی برای توسعه
فرودگاه "اینچه اون" با خوش‌بینی به مراحل پایانی و تکمیل ترمینال 2 در سال 2018 می‌نگرد. پس از تکمیل، ظرفیت این ترمینال که خارج از پایتخت کره جنوبی قرار دارد به 72 میلیون مسافر خواهد رسید. تکمیل این ترمینال همزمان با بازی‌های زمستانی 2018 پیونگ چنگ است که در فوریه آغاز می‎شود.
 
در حاشیه دریای زرد ساخت و ساز روی دو پروژه جدید چین به عنوان بخشی از طرح حکومت برای راه‌اندازی 20 فرودگاه در سرزمین اصلی تا سال 2020 با شدت تمام ادامه خواهد یافت. فرودگاه بین‌المللی "بیجینگ داکسینگ" که فرودگاه سوم پایتخت است با هزینه‌ای حدود 7/11 میلیارد دلار، آخرین مورد در فهرست مراکز روبه رشد چین محسوب می‎شود. این فرودگاه برای رها کردن فرودگاه بین‎المللی بیجینگ پایتخت از زیر فشار طراحی شده است که در سال 2015 پذیرای 90 میلیون مسافر در سالن‎های خود بود. فرودگاه بین‎المللی بیجینگ داکسینگ در ابتدا و به محض تکمیل در سال 2019 قادر خواهد بود که به 45 میلیون مسافر خدمات بدهد و در سال 2025 این رقم به 100 میلیون مسافر خواهد رسید، مقامات رسمی چین قول داده‎اند که این فرودگاه را به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل کنند.
 
علاوه بر این، مرکز استان سیچوان نیز قرار است که فرودگاه جدیدی در شهر چانگ دو برای خود بسازد. تخمین زده می‎شود این فرودگاه بین‎المللی که نام آن "چانگ دو تیانفو" است 5/10 میلیارد دلار هزینه داشته باشد که بعد از فرودگاه "چانگ دو شاونگ لیو" فرودگاه دوم است، دارای شش باند پروازی و قادر به ارائه خدمات به 90 میلیون مسافر در سال 2020 خواهد بود.
 
چین به این افتخار می‌کند که قادر است پروژه‌های زیرساختی خود را با سرعت و به‌موقع به‌روزرسانی کند، بدین ترتیب می‌توان شرط بست که ساخت و ساز کمرشکنی در طول سال جاری در پیش خواهد بود.
 
هواپیماها تنها وسایل پرنده در محدوده فرودگاه‌ها خواهند بود
در سال جاری بر اساس آمار جدید 81 مورد گزارش احتمال برخورد پهپادها با هواپیماهای با سرنشین در انگلستان گزارش شده است، اگر چه تاکنون سانحه‎ای جدی رخ نداده است ولی نهادهای هواپیمایی بحث‌هایی را پیرامون مقررات ایمنی پهپادها مطرح کرده‎اند تا بدین ترتیب در مقابل این خطر، از فرودگاه‎ها حمایت شود. امید است که به این اعتراض‎ها پاسخ داده شود. اوایل سال جاری دولت عنوان کرد که طرح‎ها و اقدامات تازه‎ای برای اجباری کردن ثبت مشخصات پهپادهای بیش 250 کیلوگرم را به جریان انداخته است و تحت این مقررات از کاربران آزمایش آگاهی از ایمنی نیز گرفته خواهد شد.                 
 
متخصص ایمنی انجمن خلبان‎ها خطوط هوایی انگلستان (BALPA) از این طرح‎ها استقبال کرد و افزود: این‌طور به نظر می‎رسد که دولت هنوز جدول زمانبندی تبدیل این مقررات به قانون را ارائه نداده است. لازم است ما اطمینان حاصل کنیم که دولت به قول‎های خود در این مورد عمل می‎کند. نمایندگان انجمن خلبانان خطوط هوایی انگلستان جلسات منظمی را با اداره کل حمل و نقل و سازمان هواپیمایی برگزار می‎کنند تا مطمئن شویم که پیشرفت لازم حاصل شده است. این انجمن و اعضای آن امیدوارند که در ماه‎های آتی راه‌حل‌هایی برای این مهم پیدا شود.

* کارشناس ارشد مهندسی حمل و نقل هوایی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.