| کد خبر: 151911 |

◄ اثر حدف ارز مبادله‌ای ایرلاین‌ها بر قیمت‌ خدمات هوایی چیست؟

این موضوع در حالی مطرح شد که به احتمال زیاد دستورالعمل مربوطه تا هفته آینده ابلاغ و لازم‌الاجرا خواهد شد و ارائه ارز مبادلاتی به ایرلاین‌ها متوقف خواهد شد.

تین نیوز

چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد، در راستای شفاف‌سازی، ثبات مقررات، رفع ابهامات، هماهنگی و همخوانی با قوانین و مقررات بالادستی و تسهیل خدمات ارزی به مشتریان بانک‌ها «مجموعه مقررات ارزی» در حال بازنگری است و به نظر می‌رسد در تازه‌ترین تصمیمات، روند پرداخت ارز مبادله‌ای به ایرلاین‌ها متوقف شود. 

بند (۱۵) مجموعه مقررات ارزی به فروش ارز بابت هزینه‌های سوخت، ناوبری، هندلینگ، لندینگ، حقوق خدمات خارجی و حق بیمه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اختصاص دارد و تاکنون فروش و نقل و انتقال ارز بابت این هزینه‌ها با ارز مبادله‌ای انجام می‌شد که همین الان 600 تومان با نرخ بازار آزاد تفاوت قیمتی دارد. اما با تحولات جدید که بر اساس برنامه سیاست‌گذار پولی برای یکسان‌سازی نرخ ارز انجام می‌شود، ایرلاین‌ها نیز به زودی از دریافت ارز مبادله‌ای محروم خواهند شد. 

به گزارش تین نیوز، این موضوع در حالی مطرح شد که به احتمال زیاد دستورالعمل مربوطه تا هفته آینده ابلاغ و لازم‌الاجرا خواهد شد و ارائه ارز مبادلاتی به ایرلاین‌ها متوقف خواهد شد.

چندی پیش مقصود اسعدی سامانی اعلام کرده بود: با توجه به این که بیش از ۶۰ درصد هزینه جاری ایرلاین ها به شکل ارزی انجام می‌شود و در سال‌های گذشته نرخ ارز چند جهش را به ثبت رساند، طبق قانونی که در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسید، ایرلاین‌ها از بانک مرکزی برای برخی از هزینه‌هایشان ارز مبادلاتی دریافت می‌کردند، موضوعی که در حال حاضر پرداخت آن متوقف شده و برنامه‌ای برای تداوم آن ارائه نمی‌شود.

به نظر می‌رسد پس از حذف ارائه ارز مبادله‌ای به ایرلاین‌ها، شرایط برای افزایش قیمت خدمات شرکت‌های هوایی فراهم می‌شود. موضوعی که با توجه به حساسیت‌های موجود در بحث قیمت‌گذاری نرخ خدمات هوایی، به چالشی میان دستگاه‌های نظارتی و ایرلاین‌ها تبدیل خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.