| کد خبر: 127393 |

◄ سوخو؛ آغوش باز دولت و دست رد ایرلاین‌ها

تین‌نیوز| چند روز گذشته نخست وزیر روسیه اعلام کرد که بودجه صنعت هوایی روسیه در برنامه 2013 تا 2025 به میزان ١١.٤ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، کاهش بودجه صنعت هوایی این کشور و در راستای آن تلاش روسیه برای فروش هواپیماهای سوخو این کشور ظاهرا استراتژِی درستی برای جبران کاهش بودجه صنعت هوایی این کشور است.

فروش هواپیمای سوخو روسیه به ایران پس از برجام مطرح شد، زمانی که مذاکره ایران با کمپانی بوئینگ و ایرباس جدی شد این کشور نیز پیشنهاد فروش هواپیماهای خود را به ایران مطرح کرد؛ در همین میان شرکت‌های هواپیمایی داخلی که ظاهرا از برجام بی‌نصیب مانده بودند و شرایط مذاکره با ایرباس و بوئینگ برای آنها فراهم نشده بود از سوخو استقبال کردند.

در همین راستا آذرماه سال گذشته یک فروند هواپیمای سوپرجت سوخو 1000 روسیه جهت بازاریابی وارد ایران شد و شرکت‌های هواپیمایی جهت خرید و اجاره این هواپیما، روی خوش نشان دادند، اما مدتی بعد از این موضوع خبر زمین‌گیر شدن این هواپیما رسانه‌ای شد و در همین رابطه اداره حمل‌ونقل هوایی روسیه اعلام کرده است علت زمین‌گیر شدن این هواپیماها، مشکل فلز به‌کار رفته در دم هواپیماها است که در حال بررسی این موضوع هستند.

پس از وجود نقص فنی در این هواپیما، با وجود اینکه روسیه اعلام کرد نقص فنی این هواپیما برطرف شده است شرکت‌های هواپیمایی داخلی حتی برای اجاره این هواپیما روی خوشی نشان ندادند. حتی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز این اطمینان را به شرکت‌های هواپیمایی داد و گفت: شرکت سازنده سوخو ۱۰۰، گواهینامه تداوم صلاحیت پرواز را دریافت کرده و قابلیت پرواز این هواپیما مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری روسیه قرار گرفته است. به گفته وی، شرکت سوخو در حال پیگیری دریافت مجوز اُفک برای حضور در بازار صنعت هوایی ایران است تا از این طریق بتواند با شرکت‌های هواپیمایی درخواست‌کننده ایرانی، امکان همکاری داشته باشد.

در حالی ظاهرا ایرلاین‌های داخلی تمایلی برای خرید و یا اجاره هواپیما از روسیه ندارند که  در سفر دو روزه حسن روحانی رئیس جمهور ایران به روسیه، مذاکراتی در رابطه با فروش هواپیمای سوخو به ایران صورت گرفت.

در همین رابطه پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد؛ ایران و روسیه درباره فروش هواپیمای مسافربری سوخو به ایران و لغو ویزای سفر اتباع دو کشور مذاکره کردند.

ظاهرا روسیه قصد دارد از فرصت نوسازی هوایی و در راستای آن روابط خوب این کشور با ایران استفاده کند تا هواپیماهای خود را به ایران بفروشد، چرا که این موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای شناساندن این هواپیماها در جهان باشد.

با توجه به اینکه سوخو گواهی EASA اروپا را  نیز اخذ کرده و تاکنون نیز مشتریانی از شرکت‌های هوایی تاجیکستان، قرقیزستان، ایرفلوت روسیه، کوبا و ... داشته است و این هواپیما را در ناوگان خود به خدمت گرفته‌اند اما ایران با توجه به بازار مناسبی که در صنعت هوایی دارد به طبع مطلوب‌تر خواهد بود و بهره‌گیری از این هواپیما در صنعت هوایی ایران مشتریان جدیدی را برای سوخو به ارمغان خواهد آورد.

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که با توجه به بی‌میلی شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای خرید هواپیما از روسیه چگونه قرار است دولت ایرلاین‌ها را برای خرید این هواپیما مجاب کند؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.