| کد خبر: 261499 |

◄ ضرورت توسعه اقتصاد دیجیتال در بنادر کشور

توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده از فناوری‌ های به‌روز که بسیاری از بنادر دنیا از آن‌ استفاده می‌ کنند باید در تمامی بنادر کشور مورد توجه باشد.

تین نیوز

حجت‌ الاسلام سید علی خان‌ محمدی به اهمیت جایگاه بندر شهید رجایی به عنوان راهبردی‌ ترین بندر در توسعه اقتصادی کشور به بازدید امروز خود از بخش‌ های مختلف این بندر اشاره کرد و اظهار کرد : با توجه به نگاه کشور به این بندر راهبردی، دولت الکترونیک هم در بحث مقابله با فساد و هم تسهیل وارد و صادرات باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. 

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، سید علی خان محمدی ادامه داد : حوزه‌ هایی که نیاز به توجه ویژه دارد به خصوص در بخش کمبودها ، رسوب کالا ، جذب نیروی انسانی متخصص نکات بسیار مهمی مطرح شد که همه این‌ ها بررسی و پیگیری خواهد شد. 

فرآیند های قانونی باید اصلاح شود 

رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران در بحث مشکلات رسوب کالاها به عنوان یکی از مطالبات جدی دولت گفت : در نگاه عمومی همه از بنادر و دریانوردی توقع بر طرف شدن مشکلات دارند در حالی که بخش عمده مشکلات به ارگان‌ های دیگر و خلاهای قانونی برمی‌ گردد که این فرآیند ها باید اصلاح شود .  

حجت‌ الاسلام خان‌ محمدی افزود : همان طور که مطالبه از مسوولان اداره کل بنادر و دریانوردی این استان جدی است، سایر ارگان‌ ها و سازمان‌ ها نیز باید همکاری لازم را بنادر و دریانوردی داشته باشند. 

وی با بیان اینکه از برخی مجموعه‌ ها و سازمان‌ ها به دلیل ترک فعل‌ های آنان در این بنادر گلایه داریم، تصریح کرد: در بعضی از بخشنامه ها که خود مجموعه‌ ها دارند، بانک مرکزی، استاندارد، بانک‌ ها و جی تی سی همه این‌ ها باید قبل از ورود کالا به بندر باید با هم هماهنگ باشند.

ترک فعل‌‌ ها به قرارگاه اعلام شود

رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران با اشاره به تلاش شبانه‌ روزی کارگران و کارکنان مجموعه بنادر و گمرک در راستای تسهیل شرایط تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی ، گفت : از مدیر کل بنادر هرمزگان خواسته‌ ایم اگر سازمان همکاری لازم در این زمینه نداشته باشد، ترک فعل‌ ها به قرارگاه اعلام تا از طریق بازرسی و قوه قضاییه پیگیری‌ های لازم انجام شود تا شاهد انبارداری و رسوب کالاها نباشیم .

حجت‌ الاسلام خان‌ محمدی بیان کرد : فعالیت‌ های صادرات و واردات بنادر و دریانوردی نباید معطل کم‌ کاری برخی مجموعه‌ ها باشد و اگر مجموعه‌ ای در این مسیر همراهی نکند و از قافله توسعه تجارت دریایی عقب بماند، ضرر آن متوجه اقتصاد و معیشت مردم می‌ شود .

وی در پاسخ به این سوال که مسوولان استان ، ۹۰ درصد مشکلات ماندگاری کالاها در بنادر را  آماده نبودن اسناد کالا و مشکلات ارزی عنوان کرده‌ اند ، در این زمینه قرار است چه اقداماتی انجام شود ، گفت : با تشکیل یک کار گروه می‌ توان در این زمینه بهترین راهکار برای نحوه تامین مالی و ارز کالاها از سوی دولت به ویژه بانک مرکزی را به کار گرفت.

رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران ستاد یادآور شد : نگاه به بنادر و دریانوردی باید نگاه بلندی باشد که این مجموعه بتواند با آرامش خیال به حوزه جذب سرمایه‌ گذار و ادامه توسعه طرح‌ های اصلی خود بپردازد. 

صاحبان کالا نباید به بنادر نگاه انبارداری داشته باشند

حجت‌ الاسلام خان‌ محمدی گفت : گاهی مواقع برخی از صاحبان کالا به دلیل منفعت و سود خود تعمدا کالای خود را از بنادر ترخیص نمی‌ کنند که در این زمینه اگر نقص قانون وجود دارد باید قانون را اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه مبارزه با فساد نباید اجازه داد که افراد حقیقی با حقوقی به عنوان صاحبان کالا به بنادر نگاه انبارداری داشته باشند، در این باره به نقش رسانه‌ ها در معرفی متخلفان اشاره کرد .

رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران با اشاره به ضرورت فرهنگ‌ سازی و تبیین جایگاه بنادر و دریانوردی به مردم ، ادامه داد : با کمک رسانه‌ ها آماده همکاری با دولت در برخورد با متخلفان و معرفی آنان به نهاد های نظارتی هستیم. 

خان‌ محمدی خاطرنشان کرد : بعد از ارائه گزارش‌ های لازم، کمبودها و ترک فعل‌ ها هم از سوی صاحبان کالا و هم سازمان‌ های مربوطه نتیجه این بازدیدها به مردم اطلاع  رسانی خواهد شد. 

ضرورت بهره‌ گیری از سرمایه انسانی متخصص در بنادر و دریانوردی هرمزگان 

وی در بخش دیگری با اشاره به توسعه روز افزون بنادر هرمزگان در سال‌ های اخیر، راه‌ اندازی بندر چند منظوره خمیر را یکی از طرح‌ های مهم بندری و دریایی در راستای توسعه تجارت دریایی، توسعه اشتغال پایدار و رونق معیشت ساحل‌ نشینان با مدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان دانست.

رییس قرارگاه گشت ارشاد مدیران گفت : توسعه طرح‌ هایی عمرانی و توسعه‌ ای که در بنادر شرق و غرب استان نیز در حال انجام است ، نمونه‌ هایی از توجه بنادر و دریانوردی هرمزگان به حوزه تجارت دریایی و رونق اقتصاد است. 

حجت‌ الاسلام خان‌ محمدی افزود : با توجه به شرایط آب و هوایی در استان هرمزگان ، توجه به سرمایه انسانی، جذب نیروی متخصص و معیشت آنان با توجه به نوع و سختی کار آنها در بنادر و دریانوردی این استان از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.

وی اضافه کرد : نمی‌ توان با یک دستورالعمل به صورت کلی به این حوزه تصمیم‌ گیری کرد بلکه با یک برنامه‌‌ موضوع محور باید برای جذب نیروی انسانی متخصص اقدام شود. 

 منطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران نام برده شده که با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود 100 میلیون تن کالا، به ‌تنهایی حدود ۵۵ درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزیت بنادر کشور را بر عهده ‌دارد و همچنین بیش از 85 درصد کالاهای کانتینری کشور در مجتمع بندری شهید رجایی جا به‌ جا می‌ شود.

این بندر راهبردی از سال 64 فعالیت خود را در غرب بندرعباس آغاز کرده و هر سال بر توسعه آن افزوده شده به طوری که در سال‌ های اخیر به منطقه ویژه شهید رجایی و دروازه طلایی ایران معروف شده و ضمن ارتباط بندری با 80 بندر معروف جهان در برنامه دوره ای تخلیه و بارگیری کالاهای کانتیری دنیا قرار دارد.

بندر شهید باهنر نیز از بنادر چند منظوره قدیمی استان و سومین بندر ترانزیتی کشور است که با داشتن ظرفیت‌ های مهم در زمینه صادرات و واردات و مسافرت‌ های خارجی با کشتی‌ های مسافری به کشورهای حوزه خلیج فارس نقش بی‌ بدیل در توسعه این منطقه دارد. 

بندرهای شهید باهنر، شهید حقانی، پشت شهر، نخل ناخدا، کریان، تیاب و کلاهی، سیریک و جاسک به مرکزیت بندر شهید باهنر جزو بندرهای شرق هرمزگان محسوب می‌ شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.