| کد خبر: 178701 |

◄ پرداخت ارز ارزان‌قیمت به بخش خصوصی ریلی چقدر درست است؟

اگر بخش خصوصی ما نیز، دائما نیازمند کمک دولت باشد، مسلما اشتباهی در جایی رخ داده است.

تین نیوز

در حالی‌که بخش خصوصی باید خود، ابزار و علت ایجاد ثروت باشد اما در کشور ما این بخش نیز همواره نیازمند کمک‌های دولتی است.

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی با بیان این مطلب گفت: در بخش ریلی و راه نیز می‌توان مشاهده کرد که امروز، شرکت‌های خصوصی به‌شدت نیازمند ارز ارزان‌قیمت دولتی هستند در حالی‌که تئوریسین‌های بخش خصوصی آن‌را گناه نابخشودنی دولت‌های مختلف می‌دانند که قیمت ارز را به‌طور مصنوعی پایین نگاه می‌دارد.

احمد خوشنودی این مطلب را در بخش نظرات کاربران تین‌نیوز و پس از آن مطرح کرد که مجید بابایی دبیر انجمن شرکت‌های ریلی با بیان این‌که افزایش قیمت ارز هزینه‌های بخش ریلی را افزایش داده است، گفت: متاسفانه با وجود تقاضای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و ارسال نامه از سوی وزیر راه‌وشهرسازی برای ارائه ارز رسمی بانک مرکزی، با درخواست ما موافقت نشد.

خوشنودی افزود: اگر این شیوه دولت‌ها که با توجه به حال بیمار (اقتصاد ضعیف و بی‌بنیه و وضعیت معیشتی اکثر مردم، اعمال می گردد) بد و ناپسند است، چرا باید به‌دنبال استفاده از آن باشیم؟

وی تاکید کرد: عموما در جراحی‌های ضروری که جان بیمار به‌انجام دادن یا ندادنش بستگی دارد، بیمار را تقویت می‌کنند تا تحمل ماندن ساعت‌ها زیر تیغ را داشته باشد، متاسفانه، ما به‌جای بیمار، پزشک را به داروهای تقویتی و غذاهای مقوی بسته‌ایم.

این کارشناس خاطرنشان کرد: مسلما اقتصاد آزاد، نتایجی را هم به دنبال دارد و مورد نظر است، اما دیدیم که این بیمار، تحمل این عمل را نداشت و زیر عمل رَفت. بنابراین سیاست‌های دولتی برای حفظ و تقویت بیمار ضروری به‌نظر می‌رسد.

وی گفت: بخش خصوصی واقعی (این واژه صرفا در کشور ما البته رایج است، یعنی با پسوند واقعی) که بتواند ثروت بیافریند و ایجاد ارزش کند، لذا اگر بخش خصوصی ما نیز، دائما نیازمند کمک دولت باشد، مسلما اشتباهی در جایی رخ داده است.

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: در انقلاب چهارم صنعتی، هیچ‌کس نمی‌تواند طرفدار اقتصاد دولتی باشد، این بدیهی است، اقتصاد دولتی رانت می‌آفریند و فساد‌آور است، دولت عریض و طویل است و باید چابک باشد و چابک عمل کند و...اینها تماما از بدیهیات و مورد قبول همه کارشناسان و صاحب نظران است.

خوشنودی اظهار کرد: اما جایگزین این دولت عریض و طویل سنگین بوروکرات و غیر موثر، کیست تا وظایفش را انجام دهد و برون‌سپاری صورت بگیرد؟

وی تاکید کرد: اگر دولت بخواهد همان یارانه ارزی را به بخش خصوصی که آمده تا تجارت و ایجاد ارزش و ثروت کند و چرخ‌های محرک رشد و اقتصاد باشد، هم بدهد (یعنی دقیقا عین همان یارانه‌ای که به برنج و روغن و گوشت وارداتی برای قشر عظیم آسیب‌پذیر می‌دهد) قاعدتا پذیرفتنی نیست.

خوشنودی گفت: اگرچه این استدلال‌ها هم هیچ‌کدام، منکر مشکلات بسیار بخش خصوصی و حتی خصولتی نیست ولی باید اذعان کرد که این راهکار هم، سالوشن قابل دفاعی نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 3 0

    سلام. ضمن تایید فرمایشات جناب خشنودی اضافه میکنم که ظاهرا دولت حاضر نیست از این ارز ارزان و در عین حال فساد آور دل بکند. دولت باید این دندان لق را بکند و دور بیندازد. تا وقتی دلار سوبسیدی توسط دولت در بازار عرضه میشود همه ی صنف ها کلی دلیل و برهان و بهانه و توجیه سر هم میکنند تا خود را مستحق این ارز ارزان نشان دهند و به بخشی از آن دست پیدا کنند. شوخی نیست .اختلاف در حد 800 تومان است. نمیشود در این مسابقه شرکت نکرد. در این بازار بلیشو چرا ریلی ها به این کیک دست نیندازند؟ این کیک محدود است و اگر دیر بجنبی دیگری سهم تو را مال خود میکند. دولت باید به این مسابقه خاتمه بدهد با یکی کردن نرخ ارز.

    • احمد خوشنودی 7 0

      درود و سلام خدمت جناب آقای مهندس قصابیان بزرگوار
      واقعا به نکته ی جالب و البته مهمی اشاره فرمودید که از نظر دور ماند.
      همانطور که مستحضرید " سرمایه اصلی" هر کسب و کار و هر بنگاهی مشتریان و ارزش حاصله از آنهاست که این مهم نیز از نظر دور مانده است متاسفانه مدل موجود که سالیان سال است بخش های مختلف خصوصی و دولتی اصرار به اجرایش دارند ، نتوانسته است به نتیجه ای منتهی گردد و بقول مخترع گنبد ژئودیزیک ریچارد باکمینستر فولر:" هرگز نمی توانیم در مبارزه با واقعیت های موجود چیزی را تغییر بدهیم مگر برای تغییر آن مدلی جدید بسازیم که مدل فعلی را منسوخ کند"
      با تشکر از عنایت حضرتعالی