| کد خبر: 196989 |

مناطق آزاد از مصوبه دولتی ثبت سفارش کالا مستثنی شدند

نشست بررسی و رفع موانع و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی مناطق آزاد با حضور رییس کل بانک مرکزی و مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری برگزار شد که خروجی آن مستثنی شدن مناطق آزاد از مصوبه دولتی ثبت سفارش کالا بوده است.

تین نیوز

نشست بررسی و رفع موانع و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی مناطق آزاد با حضور رییس کل بانک مرکزی و مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری برگزار شد که خروجی آن مستثنی شدن مناطق آزاد از مصوبه دولتی ثبت سفارش کالا بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، در نشست بررسی و رفع موانع و مشکلات پیش روی فعالین اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که با حضور عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی و مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و معاونین دبیرخانه و مدیران عامل مناطق آزاد و بانک مرکزی تشکیل شد، مقرر شد در راستای بهبود فضای کسب وکار و رفع موانع تولید و نیز رفع مشکلات بانکی فعالین مستقر در این مناطق، همه مجوزهای صادره توسط سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ملاک عمل بانک های عامل برای اعطای تسهیلات و خدمات بانکی قرار گیرد.

همچنین مقرر شد با توجه به نقش فعالیت های بانکی در مناطق آزاد  سرمایه بالای تاسیس بانک های آفشور مجددا مورد بررسی قرار گرفته و شرایط استقرار این‌گونه بانک ها در مناطق تسهیل شود.

در پایان این نشست و  با هدف رفع موانع ومشکلات فعالین اقتصادی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد رویه واردات کالاهای ضروری و تخصیص ارز به این دسته از کالاها انجام شود.  همچنین مقرر شد از این پس رویه های واردات و ثبت سفارش مطابق با قوانین و مقررات مناطق آزاد اجرایی شود.

بر اساس این خبر در اوایل مردادماه امسال معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش در واکنش به اعتراض برخی تجار و کسبه این منطقه گفته بود: با دستور صریح مدیر عامل منطقه آزاد کیش و با مسئولیت خود دستور لغو ثبت سفارش را صادر کرد.

ناصر آخوندی با اشاره به اینکه صدور ابلاغیه‌ای مبنی بر لزوم ثبت سفارش کالا ها در گمرک کیش از 6مرداد باعث  نگرانی تجار و بازاریان شده بود، افزود: همزمان با ابلاغ این مصوبه، مدیرعامل منطقه آزاد کیش خواستار لغو محدودیت های اعمال شده بر روند فعالیت های اقتصادی و بازرگانی در مناطق آزاد شد.

وی تصریح کرد: روز دوشنبه 7 مرداد نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به محض ورود به جزیره کیش به همراه معاونان خود در گمرک حاضر شده و با مسئولیت خود دستور لغو ثبت سفارش را صادر کردند. اما تعدادی از بازاریان که از این تصمیم گیری اطلاع نداشتند جهت طرح مشکل به سازمان مراجعه کردند که با توضیحات مظفری مبنی بر لغو ثبت سفارش در گمرک جزیره کیش، نگرانی آنها در این خصوص برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در حال پیگیری این روند و رایزنی با نهادهای مربوطه هستند تا جزیره کیش به دلیل شرایط خاص جغرافیایی خود در زمینه ثبت سفارش کالا از دیگر مناطق آزاد مستثنی شود تاکید کرد: صدور برخی دستور العمل ها و قوانین مغایر با قانون چگونگی اداره مناطق آزاد بوده و با ماهیت ذاتی این مناطق مغایر است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط شدت گرفتن تحریم ها، قانون ثبت سفارش با هدف نظارت بر واردات و پیشگیری از قاچاق کالا تصویب شده است ادعا کرد: طبق آمار سازمان مبارزه با قاچاق کالا، در سال 97، جزیره کیش از پاک ترین مناطق کشور گزارش شده به گونه که میزان تخلفات گمرکی در این منطقه در حد صفر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.