بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

احداث شهرهای ساحلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

25 شهر جدید در سواحل استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می شود تا میزان جمعیتی که در نوار 4900 کیلومتری سواحل جنوب کشور سکونت می کنند از سه درصد مردم کشور به هشت درصد ارتقا یابد.

احداث شهرهای ساحلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
تین نیوز |

 پروژه اجرای شهرهای جدید در سواحل جنوبی از فروردین امسال به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد و در امتداد همین طرح احداث ۲۵ شهرک با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سواحل جنوبی کشور در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت. به همین منظور امروز در اتاق بازرگانی تهران نشستی با حضور اعضای اتاق تهران و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

صنایع را باید در کنار سواحل ۴۹۰۰ کیلومتری جنوب مستقر می کردیم

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این نشست گفت: خوشحالم دولت محترم به این نتیجه رسیده که بخش خصوصی را باید به مسائل ورود دهد تا دولت به نتیجه برسد البته دولت وقتی به این نتیجه رسیده که منابع مالی آن ته کشیده است.  

وی افزود: روزگاری صنایع بزرگ را در اصفهان بنا کردیم و زاینده رود را به خشکی رساندیم تا به این نتیجه رسیدیم که باید صنایع را در کنار سواحل ۴۹۰۰ کیلومتری جنوب کشور مستقر می کردیم. خواهشمندیم در بخش های مختلف حکمرانی بخش خصوصی به بازی گرفته شود نه اینکه حتی اگر حضور پیدا کرد، حذف شود، کفش ملی نمونه ای از صنایعی است که با حذف بخش خصوصی از بین رفته است. در اقتصاد ایران بخش خصوصی بیش از ۱۰ تا ۱۳ درصدی حضور ندارد در حالی که در ترکیه به عنوان کشوری شباهت های زیادی به ما دارد ۹۰ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است.

رئیس اتاق تهران همچنین تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم به موضوع اقتصاد دریامحور تاکید داشتند و این نشان می دهد عزم کشور بر این موضوع جزم است. بر همین اساس در اجرای سیاست های دریامحور می توان از اتاق ایران و اتاق های شهرستان ها بهره برد و امیدواریم حاکمیت در ادامه به سمت رگولاتوری حرکت کند.

اگر صنایع را در مرکز مستقر نمی کردیم نیاز به انتقال آب دریای عمان نبود

روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و دبیر قرارگاه مسکن کشور نیز در این نشست اظهار کرد: کشور ما از نظر دسترسی به منابع طبیعی و نیروی انسانی متخصص، غنی است اما ضعف ما در مدیریت و ظرفیت سازی است. امروز به تغییرات کیفیت زندگی رو به رو هستیم و این کیفیت جدید زندگی نیاز به سکونتگاه های جدید دارد و مشاغل زیاد از این مدل های سکونت حاصل می شود.

وی افزود: اگر صنایع را در مرکز کشور مستقر می کردیم امروز مجبور نبودیم آب را از دریای عمان صنایع مستقر به مرکز کشور برسانیم.

اکبری ادامه داد: چگونگی این امر نیاز به بررسی ابعاد شهرسازی و کسب و کارها دارد و مدیریت مالی و سرمایه گذاری نیز موضوع مهم دیگری در این بین است .  مدیریت زمان برای سرمایه گذاری و سرمایه پذیری نیز باید در نظر گرفته شود. مشکل اصلی ما در چگونگی اجراست و مدیریت تعارض منافع ما در این نقطه ضعیف است بنابراین باید منافع گروه ها را با منافع ملی همسو کنیم.

اجرای طرح شهرهای جدید ساحلی بدون همکاری بخش خصوصی ممکن نیست

ایمان اسلامیان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست از پروژه شهرهای جدید ساحلی به عنوان یک طرح بین نسلی یاد کرد و گفت: این طرح با سفارش مقام معظم رهبری و رییس جمهور در وزارت راه در دست بررسی است و یک نقطه عطف برای ایران به شمار می آید که اجرای آن بدون همکاری بخش خصوصی امکان ندارد.

اسلامیان خبر داد: در همایشی که که پس از ماه رمضان اجرا خواهد شد این موضوع بیشتر بررسی می شود تا به توصیه مقام معظم رهبری از اقتصاد دریامحور بهره ببریم.

تنها 3 درصد جمعیت در نوار ساحلی 4900 کیلومتری جنوب زندگی می کنند

سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران نیز در این رویداد پروژه شهرهای جدید ساحلی را پروژه جسورانه ای نامید که محقق نمی شود مگر با همکاری اتاق های بازرگانی سراسر کشور.

وی افزود: بیش از یک دهه تجربه در شرکت عمران شهرهای جدید را به این پروژه می آوریم.

غفوری توضیح داد: بیش از 20 درصد جمعیت جهان در 25 کیلومتری دریاها زندگی می کنند و 60 درصد کلان شهرها در سواحل دریاها یا نزدیکی سواحل مستقر هستند. همچنین هشت شهر از شهرهای پرجمعیت جهان در کنار آب ها هستند و نوار ساحلی اروپا ۲۰۵ میلیون جمعیت را به خود جذب کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران ادامه داد: استان های ساحلی جنوبی کشور با ۴۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی تنها سه درصد جمعیت کشور را به خود جذب کرده در حالی که باید هشت درصد از جمعیت کشور آنجا سکونت کنند.

غفوری خاطرنشان کرد: فعالیت های ما در کشور بیش تر زمین محور بوده و این امر با توجه به اقلیم کشور به ما آسیب زده است، بنابراین باید به سمت دریامحور شدن حرکت کنیم و از مرکز کشور به سمت کرانه ها و پس کرانه ها در جنوب کشور فاصله بگیریم.

وی خبر داد: ۲۷ پهنه با هدف ایجاد شهرهای جدید ساحلی در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران در تشریح الزامات اقتصاد دریامحور به همکاری بخش های خصوصی و دولتی و بهره مندی جوامع بومی از مزایای اجرای طرح اشاره کرد.

غفوری گفت: اجرای طرح شهرهای جدید ساحلی در جنوب کشور امنیت ملی و سرزمینی ما را ارتقا می دهد و قدرت چانه زنی کشور را در جهان بالا می برد.

وی اضافه کرد: در تلاشیم جمعیت پذیری این سواحل به 2 میلیون نفر و ۶۵۰هزار خانوار در مرحله اول برسد.

بیمه کیفیت ساختمان در دستور کار کمیسیون عمران

ایرج رهبر، رئیس کمیسیون عمران، احداث و امور زیربنایی اتاق تهران نیز در این نشست از استانداردهای بالادستی در ساخت و ساز به عنوان مسایلی یاد کرد که در کمیسیون عمران اتاق تهران به آن پرداخته می شود و از تضمین کیفیت ساختمان را به عنوان موضوع مهم دیگر یاد کرد.

وی افزود: چند سال پیش بیمه کیفیت ساختمان مطرح شد و سعی می شود در کمیسیون عمران به آن پرداخته شود تا کیفیت ساختمانی که به دست مردم می رسد تضمین شده باشد.

رهبر همچنین اظهار کرد: امیدواریم با تعامل با اتاق بازرگانی تهران و انجمن انبوه سازان مشکل مسکن را حل کنیم و بازوی اجرایی وزارت راه مسکن و شهرسازی باشیم .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.