| کد خبر: 258806 |

بانک‌ ها اعتبار برای پرداخت وام کلان دارند ولی برای مسکن نه

بانک ها اعتبار لازم برای پرداخت وام های کلان را دارند اما برای مسکن وامی پرداخت نمی کنند.

تین نیوز

عضو کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بانک ها اعتبار لازم برای پرداخت وام های کلان را دارند اما برای مسکن وامی پرداخت نمی کنند.

 به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محمد سبزی، درباره علت عدم تمکین بانک ها به اعطای تسهیلات مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن گفت: مجلس یکی از برنامه هایش تغییر وضعیت شرایط مسکن در کشور بوده است و به همین دلیل هم قانون جهش تولید مسکن را مصوب کرد.

وی در ادامه بیان کرد: مجلس بر اساس همین قانون از یک سو دولت را موظف به آزادسازی زمین و اعطای زمین رایگان به مردم کرد و از سوی دیگر هم بانک ها را موظف کرد که سالانه ۲۰ درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای تسهیلات ساخت مسکن کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در برخی از شهرها این آزاد سازی زمین ها به صورت کج دار و مریض در حال پیشرفت است بیان کرد: اما بانک ها در این مسیر به اجرای قانون جهش تولید مسکن تمکین نمی کنند و چوب لای چرخ آن می گذارند.

سبزی با بیان اینکه بانک ها نه فقط در بحث مسکن بلکه در سایر زمینه ها هم وامی پرداخت نمی شود خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد قول داده بود که تسهیلات خرد را بدون ضامن به مردم اعطا کند و به وعده اش هم عمل کرد ولی با این شرایط که اصلاً وامی نمی دهند که ضامنی نیاز باشد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: بانک ها تمام وام ها را قفل کرده اند و مردم به هر بانکی که مراجعه می کنند نه تنها نمی توانند وام ساخت مسکن بگیرند بلکه سایر وام های تکلیفی بر عهده بانک ها هم پرداخت نمی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: مردم در حال حاضر برای ساخت و خرید مسکن به وام نیاز دارند و باید همت شود و وام مورد نیاز مردم تأمین شود.

سبزی با بیان اینکه در اعطای وام ساخت مسکن فقط بانک مسکن نباید اقدام کند بلکه سایر بانک ها هم باید در این زمینه کمک کنند خاطرنشان کرد: بانک ها باید پای کار اعطای وام مسکن بیایند ولی متأسفانه زیر بار اعطای وام ساخت مسکن و اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان نمی روند بانک ها به ابرقدرتی تبدیل شده اند که هیچ ارگانی نمی تواند با آنها مواجهه کند و متأسفانه تاکنون وزیر اقتصاد هم نتوانسته بانک ها را پای کار مسکن سازی بیاورد.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین ضربه در امر مسکن سازی و سایر امور را از بانک ها می خوریم زیرا این بانک ها هستند که باید اعتبار لازم را تأمین کنند ولی به این کار اقدام نمی کنند.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: بهانه های بانک ها درباره کمبود اعتبار برای عدم اعطای وام مسکن هم اصلاً مورد قبول نیست. بانک ها منابع زیادی را صرف اعطای وام به کارکنان خود کرده اند ولی در زمینه مسکن هیچ اقدامی برای اعطای تسهیلات نمی کنند در حالی که جز تسهیلات تکلیفی آنها است.

وی خاطرنشان کرد: بانک ها تسهیلات کلان خود را به افرادی می دهند که اصلاً مشخص نیست به کجا وصل هستند. بانک ها بهانه می آورند که اعتبار ندارند و دچار ناترازی هستند پس از کجا وام های میلیاردی را به افراد صاحب نفوذ می دهند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: چرا وام های ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیاردی اعطا می کنند اما برای وام های خرد و وام ساخت مسکن که وظیفه آنها و نیاز مردم است همکاری نمی کنند. چرا فقط اعطای وام مسکن برای مردم عادی امکان پذیر نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه دولت مردمی باید به نفع مردم شرایط بانک ها را اصلاح کند بیان کرد: اگر اعتباری در بانک ها برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد باید برای همه نباشد، اگر هم هست چرا برای چند درصد افراد جامعه وام پرداخت می کنند ولی برای قشر ضعیف که نیازمند مسکن هستند وامی پرداخت نمی کنند. رهبر معظم انقلاب به این موضوع انتقاد کرده اند که مثل قارچ در هر جایی بانکی ایجاد شده که مخل رشد اقتصادی هستند.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: کاخ هیچ پادشاهی مثل ساختمان برخی از این بانک ها نیست. این میزان هزینه و ریخت و پاش و وام های کلانی که به برخی افراد داده می شود و به هدف هم برخورد نمی کند و صرف دلالی می شود اگر درست شود و در مسیر خودش بانک ها وام دهند و به بدنه تولید کشور مثل مسکن سازی تزریق شود خیلی از مشکلات ما حل می شود ولی در حال حاضر افرادی وام های کلان می گیرند که فقط سود این پول را بگیرند و اصلاً این میزان اعتبار را در تولید وارد نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: بانکی که در خدمت مردم نیست باید جمع شود و به جز هزینه برای نظام چیز دیگری ندارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.