| کد خبر: 254556 |

یک قرن انتظار برای خانه دار شدن

مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه در ایران باید متقاضیان بیش از یک قرن برای خرید خانه تلاش کنند، گفت: به نظر می رسد برای بهبود این شرایط باید تورم کنترل شود.

تین نیوز

 مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه در ایران باید متقاضیان بیش از یک قرن برای خرید خانه تلاش کنند، گفت: به نظر می رسد برای بهبود این شرایط باید تورم کنترل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، سید محمد مرتضوی  اظهار کرد: هر زمانی که ارزش پول ملی کاهش یابد به تبع آن مصالح ساختمانی هم افزایش خواهد یافت.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور، افزود: کاهش ارزش پول ملی در افزایش قیمت مصالح ساختمانی که مواد اولیه از طریق واردات تامین می شود، بسیار تاثیرگذار است.

این فعال اقتصادی افزایش دستمزد کارگران در ابتدای هر سال را یکی از مولفه های افزایش قیمت تمام شده کالا دانست و گفت: امسال یک شوکی به طبقه کارگری وارد شد چراکه دستمزدها متناسب با تورم افزایش نیافته است.

او با بیان اینکه افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران متناسب با تورم نیست، افزود: اگر قرار به پرداخت دستمزد متناسب با تورم باشد باید به کارگران بیش از رقم اعلام شده، پرداخت شود؛ اینها ملاحظاتی است که باید در قیمت تمام شده کالا لحاظ شود.

مرتضوی معتقد است: قیمت مسکن متناسب با افزایش نرخ تورم هم بیشتر خواهد شد ضمن اینکه تاثیر نوسانات و رشد صعودی نرخ دلار بر بازار مسکن را هم نمی توان نادیده انگاشت.

او ادامه داد: به دلیل اینکه در سال های گذشته تقاضا تامین نشده و حتی سرکوب شده، انتظار خانه دار شدن به طرز چشمگیری طولانی شده تاجاییکه در ایران انتظار زمان خرید خانه برای متقاضیان شش برابر از نُرم کشورهای دنیا بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: به عبارتی اگر در نُرم جهانی ۲۰ تا ۲۵ سال زمان انتظار برای خرید مسکن تعیین شده، در ایران باید بیش از یک قرن تلاش شود تا متقاضیان صاحب خانه شوند؛ اینها مواردی است که حضور متقاضیان در بازار معاملات را می تواند کمرنگ کند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور بابیان این نکته که نسبت به سال گذشته شرایط مسکن سخت تر و پیچیده تر خواهد شد، افزود: به نظر می رسد برای بهبود این شرایط باید تورم کنترل شود.

وی ثبات اقتصادی را یکی از الزامات مهار تورم دانست و گفت: باید اقتصاد دارای ثبات باشد تا قدرت پیش بینی برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذارن ایجاد شود.

مرتضوی بهبود روابط بین المللی را از دیگر راه های مهار تورم دانست و یادآور شد: همه اقتصاددانان در این نکته اتفاق نظر دارند که روابط ما باید با دنیا بهبود یابد تا امکان مبادلات مالی فراهم شود.

وی مبادلات خوب و موثر مالی را از دیگر راه های مهار تورم اعلام کرد و گفت: تحریم ها همیشه مانع مبادلات مالی، صادرات و واردات هستند و اینها تاثیرات منفی است که در اقتصاد تاکنون مشاهده کردیم.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه باید خارج از فضای تحریم حرکت کنیم، گفت: تنها در این صورت یک اقتصاد باثبات خواهیم داشت و می توانیم تورم را کنترل کنیم.

او ضمن انتقاد از قیمتگذاری دستوری، گفت: با وجود فشاری که در قیمت تمام شده کالا داریم طبعا ناتوانی دهک های کم درآمد که به عنوان گروه هدف تعیین شدند سخت تر و پیچیده تر خواهد شد بنابراین ما باید از سرمایه گذاری بیش از گذشته حمایت کنیم.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور به نقش آفرینی مردم در تولید و بهبود شرایط اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: این راهکار باید در نهضت ملی مسکن هم دیده شود چراکه سرمایه های انبوه سازان بخشی از هزینه های طرح را می تواند تامین کند.

وی با بیان این مطلب که رقم آورده متقاضیان را می توان کاهش داد، افزود: اینکه چگونه می توان این سرمایه را تامین کرد و دولت چگونه می تواند در این حوزه نقش آفرینی کند پیشنهاداتی است که بخش خصوصی در قالب تهاتر و مواردی از این قبیل به دولت داده است.

مرتضوی در خاتمه یادآور شد: اینها راه حل های موثری است که در صورت توجه و اجرایی شدن آن، نهضت ملی مسکن در این بخش فعال خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.