| کد خبر: 223922 |

تصویب طرح مالیات بر خانه‌های خالی در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که موسوم به مالیات بر خانه‌های خالی بود مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

تین نیوز

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که موسوم به مالیات بر خانه‌های خالی بود مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کدخدایی در نشست خبری خود افزود: طرح دیگر طرح ابلاغ یک بند به تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و طرحی بود که دولت را مکلف می‌کند تا مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال قیر را برای امور عمرانی در اختیار نهاد‌های مختلف قرار بدهد، گفت: این طرح هم علیرغم اینکه دو نوبت مواجهه با ایراد شده بود بعد از انجام اصلاحات به تایید رسید.

وی با اشاره به طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت تصریح کرد: این طرح کاری هست که در جهت تنقیح قوانین به موجب قانون سال ۸۹ در مجلس انجام می‌شود و بخشی از آن در حوزه سلامت بود که شورای نگهبان ایراد‌هایی در وهله اول داشت و پس از رفع ایراد عدم مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

اقای کدخدایی با بیان اینکه طرح بعدی طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بود، اظهار داشت: این طرح هم درخصوص ساختار جدیدی بود که برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی بود که یک نوبت با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود و بعد از رفع ایرادات عدم مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

وی به لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی اشاره کرد وگفت: این لایحه مواجهه با ایراد شده بود و ایراد هم در خصوص افراد کم بضاعتی بود که امکان بیمه کردن خودشان را نداشتند و فق‌های شورای نگهبان ایراد گرفته بودند که نسبت به اینگونه افراد چه تکلیفی هست و چه اقدامی باید صورت بگیرد. مجلس با اصلاحیه این بخش ایراد شورای نگهبان را برطرف کرد و عدم مغایرتش با شرح مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

اقای کدخدایی با بیان اینکه درخصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده دو مصوبه داشتیم، تصریح کرد: یک مصوبه تمدید مهلت اجرای آزمایشی آن بود که این مهلت آزمایشی با توجه به این که در خلاء بی قانونی قرار می‌گرفتیم عدم مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد و نسبت به خود قانون رسیدگی‌ها در حال انجام هست.

وی افزود: لایحه موافقت نامه بین دولت‌های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل را داشتیم که این لایحه هم بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان و قزاقستان و فدراسیون روسیه و ترکمنستان بود و عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

اقای کدخدایی همچنین با اشاره به طرح استفساریه بند ج ماده ۱۱۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این طرح در رسانه‌ها به عنوان استخدام کسانی مطرح شد که در مناطق عملیاتی مشغول خدمت بوده یا هستند و استفساری که مجلس داشت اینکه منظور از شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس کلیه مستخدمانی هست که از زمان شروع دفاع مقدس در آن مناطق اشتغال داشتند یا خیر؟ این طرح هم یک بار با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود که بعد از رفع ایراد اصلاح شد.

سلامت انتخابات ۱۴۰۰و سلامت مردم وظیفه ما است

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح تنظیم برخی مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز افزود: این طرح که به مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان موسوم شده است خیلی از عزیزان فرهنگی پیگیر آن بودند که البته ایراد‌هایی داشت.

اقای کدخدایی افرود: این طرح ۴ بار مواجه با ایراد شورای نگهبان شده بود و در نهایت با رفع ایرادات از سوی مجلس محترم عدم مغایرت آن با شرع و قانون اعلام شد.

وی ادامه داد: طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را هم داشتیم که این طرح موسوم به مالیات بر خانه‌های خالی بود.

کدخدایی یاداورشد: این طرح هم البته ایراد‌هایی داشت و از سوی اعضای شورای نگهبان در دو مرحله مواجهه با ایراد شده بود و عمدتاً هم ایرادات مربوط به حقوق مردم بود و اینکه تصمیماتی که گرفته می‌شود حقوق مردم را تحت‌الشعاع قرار ندهد و خوشبختانه مجلس محترم آن را مرتفع کرد و عدم مغایرتش با شرع و قانون اساسی تایید شد.

وی همچنین با اشاره به طرح موسوم به معیشت و طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی اضافه کرد: این طرح هم در یک نوبت مغایر با اصل ۷۵ شناخته شد، چون منابعی که تعیین کرده بودند شاید واقعی نبود و همچنین ابهامی وجود داشت که مقصود از سایر دهک‌ها روشن نشده بود و این ابهام را آقایان شورای نگهبان داشتند که در هر دو مرحله مجلس ایرادات را برطرف کرد و عدم مغایرتش با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.