| کد خبر: 217498 |

طرح مالیات بر خانه‌های خالی به چه مالکانی تعلق می گیرد؟

چندی پیش طرح مالیات بر خانه‌های خالی دوباره به دستور کار مجلس آمد و سوالات بسیاری را درخصوص آینده قیمت مسکن و اجاره‌بها به وجود آورد.

تین نیوز

چندی پیش طرح مالیات بر خانه‌های خالی دوباره به دستور کار مجلس آمد و سوالات بسیاری را درخصوص آینده قیمت مسکن و اجاره‌بها به وجود آورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در شرایط اقتصادی کنونی کشور بسیاری از سرمایه مردم وارد بازار مسکن شده است و از سوی دیگر افزایش قیمت سرسام آور مسکن دولتمردان را به این واداشته که طرح مالیات بر خانه های خالی را که سال هاست در مجلس خاک می‌خورد دوباره به جریان بیاندازند.

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ۲۴ تیر ماه سالجاری کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی) در دستور کار قرار داد که با اکثریت آراء به تصویب رسید که توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به خود جلب کرد.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی شامل چه خانه‌هایی می‌شود؟

عرفان مرادی، معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه طبق این طرح مالیات بر طبقات مازاد خانه‌های بیشتر از مساحت ١۵۰ متر مربع اعمال می‌شود، اظهار کرد: منظور از مازاد این است که اگر فردی ساختمانی ۵ طبقه دارد باید بابت ۳ طبقه خالی آن مالیات به دولت پرداخت کند و دو طبقه باقی مانده مشمول مالیات نمی‌شود.

وی افزود که هدف از این طرح فشار آوردن به مالکین برای اجاره دادن خانه‌های خالی بوده و با این روش دولت به دنبال تعدیل اجاره بها در کشور است.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان تصریح کرد که دلالان همیشه موجب ایجاد اخلال در بازار کشور و به خصوص مسکن بوده‌اند و اگر دولت مصرانه اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی را پیگیری کند و نظارت گسترده در این خصوص داشته باشد تاحدودی کار برای دلالان حوزه مسکن سخت خواهد شد.

وی عنوان کرد که طبق صحبت‌های مطرح شده این طرح تا پایان شهریور ماه سالجاری به حالت اجرایی درخواهد آمد.

وجود ۵۰ هزار خانه خالی در کردستان

مرادی بیان کرد که طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ از ۴۵۰ هزار واحد مسکونی استان کردستان چیزی حدود ۵۰ هزار واحد معادل ١١ درصد تعداد کل خالی بوده است.

وی یادآور شد: استان کردستان در بحث اجاره‌نشینی در سطح متوسط کشوری با ۳۲ درصد اجاره‌نشین قرار دارد و درصورت اجرایی شدن طرح مالیات بر خانه‌های خالی و شروع تحویل مسکن ملی انتظار می‌رود تا حدود کمی اجاره‌بها و قیمت مسکن در استان کردستان تعدیل شود.

آیا با اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟

وریا احسن، رئیس اتحادیه بنگاه داران سنندج در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که با اجرایی شدن طرح مالیات بر خانه‌های خالی قیمت مسکن در بازه زمانی کوتاهی تغییر کند اظهار کرد که مسکن به قیمت روز خرید و فروش می‌شود و هرچقدر نیز مالیات برخانه‌ها گذاشته شود تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه خانه خالی چندانی در سنندج وجود ندارد افزود که صاحب خانه برای مدت کوتاهی خانه خود را نگاه می‌دارد تا به قیمت مناسب به فروش برساند و طرح مالیات بر خانه‌های خالی تاثیری بر افزایش عرضه مسکن در بازار نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه بنگاهداران سنندج تصریح کرد که در شهر سنندج به دلیل نبود شغل مردم بیشتر به بازار مسکن روی آورده‌اند که موجب افزایش دلال بازی در بازار مسکن شده است.

وی ادامه داد که با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته باید انتظار افزایش قیمت مسکن را هم داشت زیرا بسیاری از مصالح ساختمانی افزایش ۲، ۵ و حتی ١۰ برابری داشته است.

احسن یادآور شد که با افزایش قیمت مسکن کرایه خانه نیز متناسب با آن روبه افزایش خواهد بود و این موضوع را نباید از چشم صاحب خانه دید چراکه وقتی قیمت یک وسیله افزایش پیدا کند طبعا قیمت کرایه آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر جمعیت کردستان را حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم با احتساب ۳۲ درصد اجاره‌نشین در استان به عدد ۴۸۰ هزار نفر دست می‌یابیم که گویای تاثیر بیش از حد تصمیمات دولت و مجلس درخصوص مسکن، بر قشر زیادی از مردم است و قطعا تعداد خانه‌های خالی نسبت به سال ۹۵ که پیشتر ذکر شده بود افزایش یافته است.

جدیت و نظارت دولت مثل برخورد شدید با بنگاهدارانی که قولنامه سوریی می‌نویسند، درصورت اجرایی شدن طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند تاحدودی بر عرضه خانه و کاهش اجاره‌بها تاثیر داتشه باشد اما باید درنظر داشت که قیمت مسکن به‌روز محاسبه می‌شود و نباید انتظار داشت با اجرای این طرح قیمت مسکن تغییر محسوسی داشته باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.